Çağdaş Seramik Sanatında Metinlerarası Okumalar

Julia Kristeva tarafından kuramsallaştırılan metinlerarasılık kavramı, genel hatlarıyla yapıtların birbiri ile ilişkide olduğunu ve bu ilişkinin kurulmasının kaçınılmaz olduğunu ifade eder. Kuram, dilbiliminde ortaya çıkmış olmakla birlikte, göstergebilim ve sanat disiplinlerde yapıt çözümleme yöntemi olarak kullanılmaktadır. Yapılan araştırmalar sonucunda seramik sanatına ilişkin metinlerarası bir çalışma yapılmadığı tespit edilmiştir. Bu çalışmada, metinlerarasılık yöntemleri aracılığıyla seramik sanatına ilişkin yapıtlar çözümlenmiştir. Çalışmada, ilk olarak metinlerarasılık kavramına ilişkin literatür taraması yapılmıştır. Daha sonra metinlerarasılık yöntemi ile çözümlenmiş edebiyat, müzik ve güzel sanatlar alanlarındaki çalışmalar incelenmiştir. Son olarak çağdaş seramik sanatı yapıtları metinlerarasılık yöntemleri ile çözümlenmiştir. Sonuç olarak, metinlerarasılık yöntemleri ile çağdaş bir seramik yapıtına ilişkin nesnel ve analitik yorumlara ulaşmanın mümkün olduğu saptanmıştır.

INTERTEXTUAL READINGS IN CERAMIC ART

The concept of intertextuality, theorized by Julia Kristeva, generally states that, art works are in relation with each other and that the establishment of this relation is inevitable. Although the theory has emerged under linguistics, it is used as a method of work analysis in semiotics and art disciplines. Researches have shown that, an intertextual study on the art of ceramics has not been conducted yet. In this study, ceramic artworks have been analyzed through intertextuality methods. First of all, a literature review on the concept of intertextuality has been conducted in the study. Following that, the studies in the fields of literature, music and fine arts, which were analyzed through intertextuality method, have been reviewed. Finally, contemporary ceramic artworks have been analyzed through intertextuality methods. As a result, it has been determined that, it is possible to reach objective, analytical interpretations about a contemporary ceramic work through intertextuality methods.

___

  • Akalın,Ş,H. (2011). Türkçe Sözlük-metinlerarasılık mad., Ankara: Türk Dil kurumu Yayınları.
  • Kristeva,J. (1972). “Bachtin, das Wort der Dialog und der Roman”, Literaturwissenschaft und Linguistik, Frankfurt: Ergebnisse und Perspektiven, Bd.3, Athenäum.
  • Aktulum, K. (2014). Metinlerarası İlişkiler, Ankara: Kanguru Yayınları.
  • Aktulum, K. (2011) Metinlerararsılık Göstergelerrarsılık, Ankara: Kanguru Yayınları
  • Bulut, F. (2018). “‘Metinlerarasılık’ Kavramının Kuramsal Çerçevesi”. Edebi Eleştiri Dergisi, Yayıncı: Abdülhakim Tuğluk, Sayı 1, Cilt 2, s.1-19.
  • Çetin A., Gürbüz, H.(2017). “Heykel Ve Fotoğrafta Göstergelerarasılık Örneğı̇ Olarak Mı̇chelangelo’nun Ve Davı̇d La Chapelle’ı̇n Pı̇eta Eserlerı̇ Üzerı̇nden Karşılaştırılması”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt: 10, Sayı: 49, s.242-247.
  • Dinçer Kırca, A. (2016).“Pastiş ve Seramik Yapıtlara Yansıması“, Yedi: Sanat, Tasarım ve Bilim Dergisi, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi Yayınları, Sayı 15, s.67-76.
  • Diren, S. (2010). “Tesadüf Eseri Seramikçi Oldum”, İstanbul: Seramik Türkiye Dergisi, sayı 35, s.106-112.
  • Ekiz, T. (2007). “Alımlama Estetiği mi Metinlerarasılık Mı?”, Ankara: Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih- Coğrafya Fakültesi Dergisi, Sayı 47, Cilt 2, s.119-127.
  • Ergün, C. (2012). “Temel Sanat Eğitiminde ve Çağdaş Sanatta Kolaj-Fotomontaj”, İstanbul: Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Tasarım Dergisi, Sayı 3, Cilt 1, s. 5-19.
  • Girgin, F. (2018), Çağdaş Sanat ve Yeniden Üretim Alıntı, Öykünme, Kolaj, Taklit, İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Moran, B. (1991). Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, İstanbul: İletişim Yayınları
  • Önal, M.,A. (2013) “Metinlerarasılık Bağlamında Müzik Sanatında Alıntı Ve Yeniden Üretim”, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi , Sayı: 17 ,s. 69-79 .
  • Özdemir, S. (2017). Metinlerarasılık Yöntemleri Ömer Seyfettin’ in Hikayeleri, İstanbul: DBY Yayınları
  • Rose, M. A. (2016), Parodi: Antik, Modern, Postmodern, çev. Cansu Dikme, Ankara: Hece Yayınları
  • Serap F. B. ve Tülay Z. (2020), “Mimarlık ve Metinlerarasılık: Kasımpaşa Tuz Ambarı'nda Metinlerarası İzler”, Sanat ve Tasarım Dergisi, Ankara: Hacı Bayram Veli Üniversitesi, Sayı 1, Cilt 10, s.154 – 172.
  • Sarup, M. (2014). Post-yapısalcılık ve Postmodernizm-Eleştirel Bir Giriş, çev: Abdülbaki Güçlü, Ankara: Pharmakon Yayınları. Ünlü, M. Mustafa. (2018), “Antik Dönem’de Mimesis”, International Journal of Social Science Research, Yayıncı: Şahin Oruç, s.83-92.
  • Yücel, A. (2019), “Andy Warholl Çalışmalarının Metinlerarasılık Bağlamında İncelenmesi”, Ordu: Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, Sayı 9, s.1-10.
  • İnternet Kaynakları
  • Metin, https://sozluk.gov.tr (Erişim Tarihi: 10.04.2022)
  • Görsel Kaynaklar
  • Görsel 1. Sadi Diren, “Gemi”, 1927, Seramik, Yükseklik: 23cm, https://artam.com/muzayede/298-muzayede-degerli-tablolar-ve-antikalar-2/sadi-diren-1927-gemi/ ,Erişim Tarihi: 10.03.2022
  • Görsel 2: Annette Fischer, “Pastiche” 2019, Fotoğraf http://annettefischer.ch/pastiche/, Erişim Tarihi: 16.03.2022
  • Görsel 3: Ai Weiwei, “Coca Cola Vase”, 2011, Seramik, Elle şekillendirme, Endüstri Boyası. https://www.artsy.net/artwork/ai-weiwei-coca-cola/, Erişim Tarihi: 17.03.2022
  • Görsel 4: Lei Xue, “Drinking Tea”, 2014. El dekoru, Porselen. https://theartling.com/en/artzine/contemporary-ceramic-artists/, Erişim Tarihi: 17.03.2022
  • Görsel 5: Jessica Stoller, “İsimsiz (dondurulmuş büst)”, 2012, Porselen, Sır, Çin Boyası, Vernik. https://jessicamstoller.com/Frosted-bust-1/, Erişim Tarihi: 18.03.2022
  • Görsel 6: Harriet Lawton, Seramik Kolaj, 2012, Sırlı kırılmış seramik parçaları. https://harrietlawtonart.wordpress.com/2012/09/30/ceramic-collage/, Erişim Tarihi: 19.03.2022
  • Görsel 7: Sylvia Hyman, “Bookmobile”, 2008, porselen, stoneware, sıraltı dekor, gümüş varak. https://americanart.si.edu/artwork/bookmobile-78218/, Erişim Tarihi: 20.03.2022
  • Görsel 8: Victor Spinski, Torna, kalıp ve elde şekillendirme, seramik. https://www.themarksproject.org/marks/spinski/, Erişim Tarihi: 25.03.2022
  • Görsel 9: Noi Volkov, “Mona and Marliyn”, 2012, Earthenware,29x21x6. https://www.noivolkov.com/ceramics?lightbox=dataItem-imewomv6 Erişim Tarihi: 27.03.2022
  • Görsel 10: Howard Kottler, “American Gothic”, porselen, decal. https://www.amoca.org/blogs/howard-kottler/, Erişim Tarihi: 01.04.2022