Halı ve Düz Dokuma Yaygılarla İlgili Araştırmaların Kazanımları, Sorunları Bunların Getirdiği Problemlerin Çözümüne Yönelik Bir Öneri

Öz Halı, kilim, cicim, sumak, zili vb. gibi isimlerle kirkitli dokumalar başlığı altında kümelenen iplik işlerinin (tekstil) Anadolu ve çevresinde gelişen Türk sanatında köklü bir geçişmişi ve zaman zaman güzel sanatlar düzeyine ulaşan örnekleri bulunmaktadır. Selçuklu Dönemi, Beylikler Dönemi ve Osmanlı İmparatorluğu Döneminden sonra Türkiye Cumhuriyeti Döneminde de süregelen, geleneksel bir sanat dalı olma niteliğini de taşıyan, bu engin sanat dalı üzerinde çeşitli ana bilim ve ana sanat dalları alanlarında yapılmış araştırmalar vardir. Ancak günümüze değin çok yol alınmış olduğu gözlenen kirkitli dokumalarla ilgili araştırmalar bazı problemlerin varlığına işaret etmektedir. Bu bildiride amacımız çeşitli araştırma ve yayınlardan oluşan seçme kaynakçanın değerlendirilmesine dayanarak bir durum saptaması yapmak, bu dalda ulaşılan bilimsel ve sanatsal düzeye katkıda bulunmak, bu bağlamda metodolojiden kaynaklanan sorunları çözebilmek için bu alanda uygulanacak kayıt sisteminde kullanılacak envanter fişlerinden farklı olan gözlem fişlerine dikkat çekmek ve danışmanlığında yapılmış bazı tezlerin gözlem fişlerinin kazanımı olan bir halı gözlem fişi örneği sunmak ve bu yolla aynı gözlem fişi kullanarak bu alanda doğru ve kalıcı kayıt yapma yönünde bir öneri yapmaktır. 

___

  • Acar, Belkıs (1975), Kilim ve Düz Dokuma Yaygılar, Akbank Yayınları, Süsleme Sanatları Serisi:3.
  • Acar- Balpınar, Belkıs (1983), Kilım Cicim Zili, Sumak Turkish Fletweaves, İstanbul: Eren Yayınları.
  • Akbil, Fatma Pamir (1970), Türk El Sanatlarından Örnekler, İstanbul: Akademi Yayınları.
  • Anatolian Kilims (1995), 1,2, T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı, DÖSİM.
  • Arık, Ruçhan (1978), ”Turkish Landscape Carpets”, Halı, I, No 2, London, s.122-127.
  • Arık, Ruçhan (1983), “ Manzaralı Halılar”, II. Milletlerarası Türk Folklor Kogresi Bildirileri, C. V, s. 23-30.
  • Aslanapa, Oktay- Yusuf, Durul, Selçuklu Halıları, Ak Yayınları, Akbank.
  • Aslanapa, Oktay (1987), Türk Halı Sanatının Bin Yılı, Eren.
  • Aslanapa, Oktay (1997), “Türk Halı Sanatının Tarihi Gelişmesi”, Arış, Başbakanlık Atatürk Kültür Dil ve Tarih Yüksek Kurumu, Atatürk Kültür Merkezi, S.3, s.18-25.
  • Aslanapa, Oktay (1997), ” Türk Halı Sanatında Yeni Keşifler”, Arış, Başbakanlık Atatürk Kültür Dil ve Tarih Yüksek Kurumu, Atatürk Kültür Merkezi, S.2, s.10-17.
  • Atalay, Besim (1967), Türk Halıcılığı Ve Uşak Halıları, Türkiye İş Bankası.
  • Aytaç, Ahmet (2003), Hotaıiş Türkmen Kilimleri, Konya Valiliği, Kültür ve Turizm Müdürlüğü, Konya.
  • Aytaç, Ahmet (2009), Yukarıçiğil Kilimleri, Yukarıçiğril Belediyesi, Konya.
  • Uluslar arası Eşme Kilim Festivali Türkiye Kilimciliğinin Üretimve Pazarlama Sorunları Sempozyumu (1995), Turizm Geliştirme Vakfı, Ankara.
  • Aytaç, Çetin (1982), El Dokumacılığı, Devlet Kitapları, İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Bakırcı, Naci (1997),” Mevlana Müzesi Halı Kumaş Seksiyonunda Sergilenen Türk Halıları”, Arış, Başbakanlık Atatürk Kültür Dil ve Tarih Yüksek Kurumu, Atatürk Kültür Merkezi, S.1, s.120-133.
  • Bannon, George, O. (1991), “ Anatolian Kilim’s In Sanfrancisco”, Oriental Rug Review, V. XII, N.1, s.32.
  • Barışta, H. Örcün (1982), “Divan-ı Lügat-it Türk’de Dokuma ve Dokumanın Üzerine Yapılan Bezemeler Çevresinde Kümelenen İfadeler”, 2.Ulusal El Sanatları Sempozyumu Bildirileri, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Yayınları, s. 32-39.
  • Barışta, H. Örcün (1985), Turkish Handicrafts, Expo 85 Yayınları, Ankara: Türk Tarih Kurumu Matbaası; Barışta, H.Örcün, Turkish Handicrafts, Ministry of Culture And Tourism Publications: 974, Art Book Series: 11, (Expo 85 için hazırlanan genişletilmiş baskısı);
  • Barışta, H.Örcün (1988), Türk El Sanatları, Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, 975, Sanat Eserler Dizisi, 11, (Yukarıdaki Kitabın Türkçesi);
  • Barışta, H.Örcün (1998), Türk El Sanatları, Genişletilmiş İkinci Baskı, Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları: 2168, Sanat Eserleri Dizisi:192.
  • Barışta, H. Örcün (1989), “Selçuklu Dönemi Tekstil Sanatı Üzerine”, Antalya 3. Selçuklu Semineri Bildiriler, İstanbul: Antalya Valiliği Yayınları, s.18-31.
  • Barışta, H. Örcün (1992), “Karaman Taşkale Dokumacılığı”, Türk Halk Kültürü Araştırmaları, Kültür Bakanlığı, Ankara: Halk Kültürlerini Geliştirme Genel Müdürlüğü Yayınları 171, s.1-12.
  • Barışta, H. Örcün (1994), “Isparta Halıcılığı Üzerine”, Kamu ve Özel Kuruluşlarla Orta Öğretim ve Üniversitelerde El Sanatlarına Yaklaşım ve Sorunları Sempozyumu Bildirileri, Kültür Bakanlığı, Halk Kültürlerini Araştırma Geliştirme Genel Müdürlüğü,- Dokuz Eylül Üniversitesi Rektörlüğü, Ankara, s. 53-66.
  • Barışta, H. Örcün (1995), “19. Yüzyıla Ait Türk Halılarından Nevşehir’de Bulunan Beş Örnek”, IX. Milletlerarası Türk Sanatları Kongresi, Ankara, C.I, s. 265-273.
  • Barışta, H. Örcün (1995), “Sarayönü ve Ladik’te Bulunan Türk Halılarından Bazı Örnekler”, Vakıflar Dergisi, N. XXV, s. 211-234.
  • Barışta. H. Örcün (1997), “Konya Yükselen Eski Bilecikten Bazı Halı Örnekleri”, El Sanatları Dergisi, Selçuk Üniversitesi, Türk El Sanatlarını Araştırma ve Uygulama Merkezi, N. I, s.99-112.
  • Barışta, H. Örcün (1997), “Bir Müzayede Sergisinden Sağlanan Bilimsel Katkıya Bir Örnek Uçaklı Halı”, Kuruluşunun 150. Yılında Türk Müzeciliği Sempozyumu, Genelkurmay Askeri Tarih ve Stratejik Etüd Dairesi Başkanlığı Yayınları, Ankara: Genel Kurmay Basımevi, s.138-142.
  • Barışta, H. Örcün (1997), “Türk Dünyası El Sanatları Üzerine”, Türk Dünyası Özel Sayısı I, Yeni Türkiye, s. 617-630.
  • Barışta, H. Örcün (1998), “19-20. Yüzyıl İç Anadolu ve Orta Akdeniz Bölgesi Türk Kirkitli Dokumaları Üzerine”, Türk Soylu Halkların Halı,Kilim, ve Cicim Sanatı Uluslararası Bilgi Şöleni Bildirileri, Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yayınları, s.39-56.
  • Barışta, H. Örcün (1999), “Karaman Taşkale Halılarından Örnekler“, Erdem, Halı Özel Sayısı I, Atatürk Kültür Dil ve Tarih Yüksek Kurumu, S:28, C.10, s.34-48, 173-184.
  • Barışta, H. Örcün, “Emirdağ ve Çevresinin Kirkitli Dokumaları”, Sanatsal Mozaik, N.18, s.22-25.
  • Barışta, H. Örcün (2000), “Konya’nın Osmanlı İmparatorluğu Dönemi El Sanatları“, Uluslararası Kuruluşunun 700. Yıl Dönümünde Bütün Yönleriyle Osmanlı Devleti Kongresi, Selçuk Üniversitesi, Konya, s. 845-854.
  • Barışta, H. Örcün (2000), “Hakkari El Sanatları Sergisinin Ardından-Dünden Bugüne Hakkariden Bazı Tekstil Ürünleri“, Dağların Kenti Hakkari, S. 17, s. 3-6.
  • Barışta, H. Örcün (2001), “Örcün Köyü Tekstil Sanatları Üzerine“, Dünden Bugüne Karaisalı, Kuvayı Milliye Şenlikleri Konferanslar Dizisi, Adana Karaisali, s. 91-102.
  • Barışta, H. Örcün (2001), “Osmanlı İmparatorluğu Dönemi Halıları ve İşlemeleri Arasındaki Benzerlikler“, Prof. Dr.Zafer Bayburtluoğlu Armağanı, Sanat Yazıları, Kayseri, s. 65-71.
  • Barışta, H. Örcün (2004), “Cumhuriyet Döneminin Ankara’ya Armağanlarından Ankara Beypazarı Kültür ve Sanat Müzesi Halıları Üzerine”, Cumhuriyetin 80. Yılında Her Yönüyle Ankara, Gazi Üniversitesi- Ankara Büyükşehir Belediyesi, s. 201-206- Fotoğraflar 351-357.
  • Barışta, H. Örcün (2005), Türkiye Cumhuriyeti Dönemi Halk Plastik Sanatları, Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı.
  • Barışta, H. Örcün (2005), “Bazı Gözlemler Işığında Göçer Çadırları”, VIII. Ortaçağ ve Türk Dönemi Kazıları ve Sanat Tarihi Araştırmaları Sempozyumu, Sakarya Üniversitesi, Fen Edebiyat Dergisi, C. 7, S. 1, s. 36-50.
  • Barışta, H. Örcün (2005), “Halı Sanatının Bazı Azeri, Türkmen, Kırgız ve Kazak Örnekleriyle Benzerliklerine Dair”, 3. Internatioal Symposium Azerbaijan Carpet And Traditional Applied Arts, Ministry of Culture of the Repuıblic of Azarbaijan, Baku-Elm, 102-107.
  • Barışta, H. Örcün (2009), “Türk Tekstil Sanatlarını Süsleyen Konulardan Bazı Motifler”, Türk Dünyası Araştırmaları, Prof.Dr.Oktay Aslanapa Özel Sayısı,Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı, S.183, s. 25-46.
  • Barışta, H. Örcün (2009), “Konya Müzelerinde Bulunan Geç Dönem Halıları Üzerine” II.Uluslararası Türk El Dokumaları (Tekstil) Kongresi ve Sanat Etkinlikleri, Selçuk Üniversitesi, Selçuklu Araştırma Merkezi Başkanlığı, Konya.
  • Batari, Ferenc (1986), Five Hundred Years In The Art Of Ottoman Carpet Making, The Museum Of Applied Art, Budapest.
  • Bayraktar, Suzan (1997), ”Vakıflar Genel Müdürlüğü Halı ve Kilim Koleksiyonu”, Arış, Başbakanlık Atatürk Kültür Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Atatürk Kültür Merkezi, S. 2, s. 88-103.
  • Bayraktar, Suzan.- Özçelik, Serpil (2007), Halı Müzesi İle Kilim Ve Düz Dokuma Yaygılar Müzesi Kataloğu, T.C. Vakıflar Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • Bodur, A. Fulya (1984), ”Batı Anadolu Uşak Halıları” Türk Edebiyatı, S.132, s.33-34.
  • Bodur, A. Fulya (1988), Halıcılık Tarihine Kısa Bir Bakış ve Konya Halıları, Vakıflar Dergisi, Vakıflar Genel Müdürlüğü, S.XX, s.105-114.
  • Çirtil, Saim (1991), Kayseri Müzesi’ndeki Halı Ve Kilimler, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enistitisü, Arkeoloji Sanat Tarihi Anabilim Dalı, Sanat Tarihi Bilim Dalı Konya, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi)
  • Deniz, Bekir (1982), “Taşpınar Halıları”, Sanat Dünyamız, Yapı ve Kredi Bankası, S. 25, s. 18-22.
  • Deniz, Bekir (1984), “Aksaray Müzesi Halıları”, III. Ulusal El Sanatları Sempozyum Bildirileri, 23- 25 Kasım 1983 - İzmir, s. 112-119.
  • Deniz, Bekir (1985), “Kula Halıları”, Bilim, Birlik, Başarı, S.43, s.13-19.
  • Deniz, Bekir (1986), “Gördes Halıları” Bilim, Birlik, Başarı, S. 45, s. 13-19.
  • Deniz, Bekir (1986), “Ladik Halıları”, Bilim, Birlik, Başarı, S.46, s.13-18.
  • Deniz, Bekir (1986), ”Kırşehir Halıları” Bilim, Birlik, Başarı, S. 47, s. 18-24.
  • Deniz, Bekir (1987), ”Mucur Halıları”, Bilim, Birlik, Başarı, S.48, s.20-24.
  • Deniz, Bekir (1987), “ Milas Halıları”, Bilim, Birlik, Başarı, S. 49, s.13-20.
  • Deniz, Bekir (1987), ”Arısama Halıları”, Lale, S. 5, s. 9-15.
  • Deniz, Bekir (1990), “Yöre Özellikleriyle Yozgat Kilimleri”, Arkeoloji ve Sanat Tarihi Dergisi, İzmir: Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayını, s.69-84.
  • Deniz, Bekir (1992), “Yunddağ Yöresi Kilim ve Düz Dokuma Yaygıları”, IV Milletlerarası Türk Halk Kültürü Kongresi, Ankara, Maddi Kültür, C.5, s. 69-84.
  • Deniz, Bekir (1995), “Yöre Özellikleriyle Yunddağ Halıları”, Dokuzuncu Milletlerarası Türk Sanatları Kongresi, Ankara, s. 33-46.
  • Deniz, Bekir (1997), “Kozak Bergama Yöresi Halıları”, Arış, Başbakanlık Atatürk Kültür Dil ve Tarih Yüksek Kurumu, Atatürk Kültür Merkezi, N.2, s.18-37.
  • Deniz, Bekir (1998), “ Geçmişten Günümüze Aksaray Halıları, Arış, Başbakanlık Atatürk Kültür Dil ve Tarih Yüksek Kurumu, Atatürk Kültür Merkezi, s. 90-103.
  • Deniz, Bekir (1998), Ayvacık Çanakkale Yöresi Düz Dokuma Yaygıları, Başbakanlık Atatürk Kültür Dil ve Tarih Yüksek Kurumu, Atatürk Kültür Merkezi, Ankara.
  • Deniz, Bekir (1999), Osmanlı Dönemi Halıları”, Osmanlı Kültür ve Sanat, Ed.G. Eren, Ankara: Yeni Türkiye Yayınları, C. 11, s. 381-394.
  • Deniz, Bekir (1999), Osmanlı Dönemi Kilimleri”, Osmanlı Kültür ve Sanat, Ed.G. Eren, Ankara: Yeni Türkiye Yayınları, C.11, s.381-394.
  • Deniz, Bekir (2000), Türk Dünyasında Halı ve Düz Dokuma Yaygılar, Başbakanlık Atatürk Kültür Dil ve Tarih Yüksek Kurumu, Atatürk Kültür Merkezi.
  • Deniz, Bekir (2008), “Gazi Paşa (Antalya Yöresi Kirkitli Dokumaları”, GSEI, Güzel Sanatlar Etkinlikleri Bildiriler, Antalya, s. 113-101.
  • Diez, Ernst- Aslanapa, Oktay, Türk Sanatı, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları, No 627, İstanbul.
  • Dirik, Kazım (1938), Eski ve Yeni Türk Halıcılığı, İstanbul.
  • Durul, Yusuf (1977), Yörük Kilimleri, Akbank, Süsleme Sanatları: 6, İstanbul.
  • Durul, Yusuf (1985), Anadolu Kilimlerinden Örnekler, Akbank.
  • Durul, Yusuf (1987), Anadolu Kilimlerinden Örnekler, Akbank.
  • El Dokuması Halılar (Turkish Handwoven Carpets), Kültür ve Turizm Bakanlığı, Katalog 1; Katalog 2; katalog 3; Katalog 4, Katalog 5 Güran Erbek Anısına, (In the Memory of Güran Erbek).
  • Erdmann, Kurt (1976), Oriental Carpets,The Crosby Press, s. 17-23, 23-29, 47-56.
  • Erdmann, Kurt, Der Türkıshe Teppische Des 15. Jahrhunderts-15. Yüzyıl Türk Halısı, İstanbul Edebiyat Fakültesi Yayınları: 715, Maarif Basımevi, Türkçe Metnin Redaksiyonu S. Ögel.
  • Eyüpoğlu, Öner - Okaygün, Itır- Yaraş, Fusun (1983), Doğal Boyalarla Yün Boyama Uygulamalı ve Geleneksel Yöntemler, Uygulama, A.Ş., İstanbul.
  • Fazlıoğlu, Ayşe (2007), Düğümün Son Halkası; Osmanlı Sarayı Halıları (Last Loop of The Knot; Ottoman Palace Carpets, Translition: Çiğdem Aksoy Fromm, TBMM, Milli Saraylar.
  • Fransis, Micheal (2007), “Transilvanya Kiliselerindeki Osmanlı Halıları, Katalog”, Tanrı’ya Atanmış Halılar Transilvanya Kiliselerinde Anadolu Halıları 1500-1750, Sakıp Sabancı Müzesi.
  • Görgünay, Neriman (1983), “Bardız Kilimleri”, II.Milletlerarası Türk Folklor Kongresi, V.5, Maddi Kültür, Ankara: Başbakanlık Basımevi, s. 89-101.
  • Görgünay, Neriman (1994), Eşme Kilimleri, Başbakanlık Atatürk Kültür Dil ve Tarih Yüksek Kurumu, Atatürk Kültür Merkezi, Ankara.
  • Güçlü, Adnan, “Emirdağ Yöresi Kilimlerinden Örnekler,”Emirdağ Kültür Araştırmaları Sempozyumu, Tebliğler, 1-3 Haziran 1995, Emirdağ Kaynakamlığı, Eskişehir.
  • Hakkari Kilimleri (1997), Hakkari Valiliği, Ankara.
  • Karadağ, Recep (1997), “Doğal Boyar Maddeler”,Arış, Başbakanlık Atatürk Kültür Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Atatürk Kültür Merkezi, S.2, s. 38-51.
  • Karadağ, Recep (2007), Doğal Boyamacılık, Kültür ve Turizm Bakanlığı.
  • Karahan, Recai (1992), Konya Müzelerinde Bulanan Kilimler , Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enistitisü, Arkeoloji Sanat Tarihi Anabilim Dalı, Sanat Tarihi Bilim Dalı, Konya. (Yayımlanmamış Doktora Tezi)
  • Karahan, Recai (2007), Dünden Bugüne Hakkari Kilimleri, Kültür ve Turizm Bakanlığı, Ankara.
  • Kayıpmaz, Fahrettin - Kayıpmaz, Naciye - Genç, Mustafa (2001), Tarihten Günümüze Bergam Halıları, Bergama Belleten 10, Bergama Kültür ve Sanat Vakfı.
  • Karoly, Gombos, Regi Kelleti Szönyegek Altorientalische Teppiche- Old Oriental Rugs, Kereszteny Museum Esztergom 1977, Christliches Museum Zu Esztergom Hungary 1977, Christian Museum In Estergom Hungary, 1977.
  • Kilimlerimiz (2000), Balıkesir Valiliği, Balıkesir.
  • Kotan, Vasfi (1949), Türkiye’de Halıcılık, İstanbul Ticaret ve Sanayi Odası, İstanbul.
  • Koç, Sema (1998), “Ankara Etnografya Müzesi Halı Kilim Koleksiyonu”, Arış, Başbakanlık Atatürk Kültür Dil ve Tarih Yüksek Kurumu, Atatürk Kültür Merkezi,s. 104-113.
  • Kuşhan, Gülhan (1986), Bardız Kilimleri, Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enistitüsü, Ankara, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi)
  • Küçükerman, Önder (1987), Hereke Fabrikası, Sümerbank, İstanbul.
  • Küçükerman, Önder (1990), Batı Anadolu’daki Türk Halıcılık Geleneği İçinde İzmir Limanı ve Isparta Halı Fabrikası, Sümer Halı, Ankara.
  • Mallett, Marla (1991), “The Classification of Anatolian Brocades”, Oriental Rug Review, V.XII, N.1, Oct./Nov. ,p.17.
  • Nekrasova, N.P. - Kınayeva, K.G. (1997), Moskova Şark Sanatları Devlet Müzesi Türk Azeri Ve Türkmen Seccadeleri, Çev. Cem Oğuz, Atatürk Kültür Merkezi, Ankara.
  • Onuk, Taciser - Akpınarlı, Feriha - Ortaç, H. Serpil - Özlem, Alp (1998), Tarsus El sanatları, Kültür Bakanlığı, Ankara.
  • Onuk, Taciser - Akpınarlı, Feriha (2003), Şanlıurfa Karakeçili Kilimleri, Başbakanlık Atatürk Kültür Dil ve Tarih Yüksek Kurumu, Atatürk Kültür Merkezi.
  • Ölçer, Nazan (1988), Türk İslam Eserleri Müzesi Kilimler, İstanbul: Eren Yayıncılık.
  • Ölçer, Nazan - Volkman, Enderlein - Batari, Frenc - Mills, John - Ruters, Nils (1996), Turkish Carpet From The13th18th Centuries, Textilbank, Ertuğ.
  • Öney, Gönül - Erginsoy, Ülker (1978), Anadolu Mimarisinde Süsleme ve El Sanatları, Ankara: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, Genel Yayın No:185, Sanat Dizisi:33, s.125-132.
  • Öney, Gönül (1989), Beylikler Devri Sanatı, XIV-XV. Yüzyıl, 1300-1453, Atatürk Kültür, Dil Ve Tarih Yüksek Kurumu, Ankara, s. 51-54.
  • Özbel, Kenan, Kılavuz Kitaplar, Cicim ve Sili, El Sanatları VII, C.H.P Halkevleri Bürosu.
  • Özbel, Kenan, Kılavuz Kitaplar, Anadolu Kilimleri, El Sanatları IX, C.H.P Halkevleri Bürosu.
  • Öztürk, Yeşim (1992), Balıkesir Sındıgı Yöresi Yağcıbedir Halıları, Kültür Bakanlığı, Ankara. Öztürk, İsmail - Gonca Karavar (1997), Türk Halı Kilim Biblioğrafyası, Arış, Başbakanlık Atatürk Kültür Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Atatürk Kültür Merkezi, S.I, s.154-157.
  • Öztürk, İsmail - Gonca Karavar (1997), Türk Halı Kilim Biblioğrafyası II, Arış, Başbakanlık Atatürk Kültür Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Atatürk Kültür Merkezi, S.2, s.76-89.
  • Öztürk, İsmail - Gonca Karavar (1997), Türk Halı Kilim Biblioğrafyası III, Arış, Başbakanlık Atatürk Kültür Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Atatürk Kültür Merkezi, S.3, s.116-121.
  • Öztürk, İsmail - Gonca Karavar (1998), “Türk Halı Kilim Biblioğrafyası”, IV, Arış, Başbakanlık Atatürk Kültür Dil ve Tarih Yüksek Kurumu, Atatürk Kültür Merkezi, S. 4, s.120-122.
  • Öztürk, İsmail, Doğal Bitkisel Boyalarla Yün Boyama Ürün Yayınları: 15, Temel Kaynak Dizisi 04.
  • Pektaş, Hafize (1992), Karapınar Ev Ve Camilerinde Bulunan Kilimler, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enistitüsü, El Sanatları Anabilim Dalı, Konya. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi)
  • Seyirci, Musa (1992), “Antalya’daki Karakoyunlu Aşireti ve Dokumaları”, IV. Milletlerarası Türk Halk Kültürü Kongresi Bildirileri, Halk Kültürlerini Araştırma ve Geliştirme Genel Müdürlüğü, Ankara, s. 183-191.
  • Tapan, Nazan (1983), Hicretin 15. Yüzyılında İslam Sanatları Sergisi,- İslamda Halı Sanatı- On The Occasion Of The Fifteenth Centennial of Hegira Islamic Art Exhibition-Carpets In İslam, Ministry Of Culture And Tourism, İstanbul.
  • Tazecan, Hakan (1991), Saf Kilim ve Seccadeler Üzerine Bir Deneme, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enistitisü, Sanat Tarihi Anabilim Dalı, Konya. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi)
  • Togay, Fatih (1987), 16-17-18. Yüzyıllara Ait Uşak Halılarının İstanbul Türk ve İslam Eserleri Müzesi, İstanbul Vakıflar Halı Müzesi Ve Edirne Müzesi’ndeki Örnekleri, Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enistitüsü, Ankara, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi)
  • Topbaş, Ahmet (1994), “ Afyonkarahisar ve Yöresi Kilimleri”, Kültür ve Sanat, Türkiye İş Bankası Yayınları, S. 21, s. 54-55.
  • Türk ve İslam Eserleri Müzesi (2002), Akbank, s. 276-279, 310313.
  • Türkmen, Nalan (2001), Orta Asya Türkmen Halıları İle Tarihi Anadolu- Türk Halılarının Ortak Özellikleri, Başbakanlık Atatürk Kültür Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Atatürk Kültür Merkezi, Ankara.
  • Uçan, Serap (2000), Vakıflar Genel Müdürlüğü Halı Ve Kilim Sergisinde Sergilenen Anadolu Kaynaklı Halılar, Gazi Üniversitesi, Fen Edebiyat Fakültesi Sanat Tarihi Bölümü Sanat Tarihi Anabilim Dalı, Ankara. (Yayımlanmamış Lisans Tezi)
  • Ürer, Harun (1997), Emirdağ (Afyon) Yöresi Düz Dokuma Yaygılar, E.Ü.Sosyal Bilimler Enistitüsü, Türk ve İslam Sanatı Anabilim Dalı, İzmir, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi)
  • Ürer, Harun (2002), Yabancı Şirketlerin Batı Anadolu Bölgesi’ndeki Halıcılık Faaliyetler Ve Bunun Geleneksel Türk Halı Sanatına Etkileri, Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enistitüsü, Sanat Tarihi Ana Bilim Dalı, İzmir. (Yayımlanmamış Doktora Tezi)
  • Ürer, Harun (2007), Haneden Ticarethaneye Batı Anadolu Halıcılığı (1836-1935) İzmir: Ege Üniversitesi Yayınları, Edebiyat Fakültesi Yayın No:139.
  • Van Kilims (1998), Van Valiliği, Ankara.
  • Yetkin, Şarare, “Divriği Ulu Camide Bulunan Osmanlı Saray Üslubundaki Kilimler”, Belleten, V. XLII, s. 165.
  • Yetkin, Şerare (1991), Türk Halı Sanatı, Türkiye İş Bankası, Ankara.
  • Yetkin, Şerare (1972-1973), “Yeni Bulunan Hayvan Figürlü Halıların Türk Halı Sanatında Yeri”, Sanat Tarihi Yıllığı, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi, Sanat Tarihi Enstitüsü, V. 5, s.145, 146.
  • Yetkin, Şerare (1993), “Türk Halı Sanatı”, Başlangıcından Bugüne Türk Halı Sanatı, Türkiye İş Bankası, s.311-342.