Ahıska Türklerinde Halı Kültürü

Öz Her halkın milli etnik ve tarihi, kültürel kimliği onun dünyaya getirdiği sanatlarla bağlıdır. Bu anlamda Ahıska Türklerinin halı kültürü onların yaşadığı tarihi coğrafyanın, Kafkas doğasının zenginliğini ve Oğuz Türk kültür bağımını ifade etmektedir. Ahıska Türklerinin soykırıma uğraması ve göçe mecbur edilmesi bu kültürü sarsmışsa da onu yok edememiş ve Ahıska Türkleri yaşadıkları Ahıska bölgesinin halı özgünlüğünü başka sanatları gibi ayrı ayrı coğrafyalarda yaşatmaya mecbur kalmışlardır. Ahıskalıların halıları, Ahıska bölgesinde yaşatılan kültür özelliklerini taşımakla beraber, yaşadıkları yeni coğrafyanın halklarına ait (Kazakların, Özbeklerin, Kırgızların ve diğer) yeni halı özelliklerini de benimsemişlerdir. Bu bakımdan Ahıska halısı dikkat çekmekte ve araştırma için merak konusu olmaktadır. Burada özellikle Ahıska halılarının ornament, nakış özgünlüğü, renk seçimi ve halı türlerinin tekniği dikkat çekmektedir. 

___

  • Ahıskalı, Mircevat (2010), Ahıska Masalları ve Hikâyeler, Emin Yayınları, Bursa.
  • Bartold’, W. (1947), (Çev. A. İnan), “Türklerde ve Moğollarda Defin Merasimi Meselesine Dair”, Türk Dili Araştırmaları Yıllığı - Belleten, Türk Dil Kurumu Yayınları, Sayı 43, Ankara.
  • Karamağaralı, Beyhan (1997), “Türk Halı Sanatındaki Motifleri Yorumu Üzerine”, Arış Dergisi, Atatürk Kültür Merkezi Yay., Yıl 1, Sayı 3, Ankara, s. 28-39.
  • Küçükerman, Önder (1997), “Türk Halıcılığının Tarihten Gelen Sorunları ve Bunların Çözümlenmesine Katkı Yapacak Bir Derginin Gerekliliği”, Arış Dergisi, AtatürkKültür Merkezi Yay., Yıl 1, Sayı 1, Ankara, s. 46-49.
  • Zeyrek, Yunus (2006), Ahıska Araştırmaları, Kozan Ofset, Ankara.