ÇALMANIN ANTROPOLOJİSİ: AVCI-TOPLAYICILARDAKİ “HOŞGÖRÜLEN HIRSIZLIK” PRATİĞİNİN MADDİ VE DAVRANIŞSAL ARKA PLANI
Bu çalışma, hoşgörülen hırsızlığın kaynak dağılımı bağlamında meşru bir pratikolarak üzerinde yükseldiği kültürel-ekolojik temelleri ve davranış örüntülerinigöstermeyi amaçlamaktadır. Bu alandaki son çalışmalarda yer alan başlıcabulguların diyalektik materyalizmin öngörüleriyle birleştirilerek değerlendirilmesi,hem hoşgörülen hırsızlığın hem de “kamu malı” statüsünün arkaik formlarınınbenzer maddi koşullar altında ortaya çıktığını ileri sürmemizi olanaklı kılmaktadır.Azalan marjinal fayda yasasına dayanılarak, hırsızlığın küçük ölçekli gruplardakigıda paylaşımının uygunluk düzeyi ile ilgili olduğu durumlarda hoşgörüldüğü ilerisürülmüştür. Öyleyse bu durumun özellikle bekaları büyük ölçüde tek bir kaynağabağımlı gruplar için geçerli olduğunu düşünebiliriz. Avcı-toplayıcılarda temel geçimkaynağını temsil eden büyük av hayvanlarının etine, tedarike katılmayanlar dahilgrup üyeleri arasında “eşit” olarak paylaşılacak şekilde değer atfedilir. Dolayısıylaüretici güçlerin bulunduğu aşamanın, tedarikçileri belirli gıdaların dağıtımınıkontrol etmekten alıkoyan, hoşgörülen hırsızlık gibi bir dizi davranış örüntüsünükoşullandırdığı varsayılabilir. Öyleyse bu gibi gıda maddeleri grup için “kısmikamu malı” muamelesi görecektir. Avcı-toplayıcılardaki hoşgörülen hırsızlıkpratiğinin incelenmesi bize şunları da göstermiştir: Merkezileşmiş bir siyasalörgütlenmesi bulunmayan bu küçük ve karmaşıklık derecesi düşük topluluklar, temelkaynakların çatışmasız olarak dağıtımı konusunda iyi bir bilgiye sahiptirler. Geçim sistemleri ilkesel olarak depolamadan çok paylaşıma hizmet eder şekilde çalışır. Busayede evrimsel sürecin ürettiği avcı-hırsız dengesi içerisinde binlerce yıldan beriayakta kalmayı başarabilmişlerdir.
The Anthropology of Thievery: The Material and Behavioral Background of the “Tolerated Theft” among Hunter-Gatherers
This article aims to demonstrate the behavioral patterns and cultural-ecological grounds on which tolerated theft raised as a legitimate practice within the context of resource distribution. Consideration of the main findings of recent studies in the field in combination with the predictions of the dialectic materialism allows us to suggest that both tolerated theft and archaic forms of “public good” status were emerged under the similar material conditions. Based on the law of diminishing marginal utility, it is argued that theft is tolerated when it is concerned with the optimality of food sharing in small-scale groups. We then suggest that this is true especially for the groups of which their survival is highly dependent on a single resource. Among hunter-gatherers, meat of big games representing staple resource of subsistence is valued in a way that it is shared “equally” among group members including those who did not participate in its acquisition. It can therefore be assumed that existing level of the productive forces entails some behavioral pattern like tolerated theft that make acquirers unable to control the distribution of certain food items. Such food items are then treated as “partial public goods” for the group. Examination of the tolerated theft practice in hunter-gatherers also shows us the followings: These small-sized and less complex communities lacking centralized political organisations have a good knowledge of distribution of the staples without falling into conflict. Their subsistence system principally operates to serve “sharing” rather than storage. Thus, they have survived for thousands of years within an equilibrium mix of hunters and scroungers produced by the evolutionary process.
___
- Bliege Bird, R.L ve Bird, D.W. (1997) “Delayed Reciprocity and Tolerated Theft:
The Behavioral Ecology of Food-Sharing Strategies”, Current Anthropology,
38 (1), 49-78.
- Blurton Jones, N.G. (1984) “A Selfish Origin for Human Food Sharing: Tolerated
Theft”, Ethology and Sociobiology, 5 (1), 1-3.
- Bowles, S. ve Choi, J-K. (2013) “Coevolution of farming and private property
during the early Holocene”, Proceedings of the National Academy of Sciences
of the United States of America (PNAS), 110 (22), 8830-8835.
- Cosmides, L. (1989) “The logic of social exchange: Has natural selection shaped
humans reason? Studies with the Wason selection task”, Cognition, (31), 187-
276.
- Gurven, M. (2004) “Reciprocal altruism and food sharing decisions among Hiwi and
Aché hunter-gatherers”, Behavioral Ecology and Sociobiology, (56), 366-380.
- Hawkes, K. (1993) “Why Hunter-Gatherers Work: An Ancient Version of the
Problem of Public Goods”, Current Anthropology, 34 (4), 341-361.
- Hawkes, K. ve Bliege Bird, R.L. (2002) “Showing Off, Handicap Signaling, and the
Evolution of Men’s Work”, Evolutionary Anthropology, (11), 58–67.
- Henshilwood, C.S., d’Errico, F., Yates, R., Jacobs, Z., Tribolo, C., Duller, G.A.T.,
Mercier, N., Sealy, J.C., Valladas, H., Watts, I. ve Wintle, A.G. (2002)
“Emergence of Modern Human Behavior: Middle Stone Age Engravings from
South Africa”, Science, (295), 1278-1280.
- Henshilwood, C.S. ve Marean, C.W. (2003) “The Origin of Modern Human
Behavior”, Current Anthropology, 44 (5), 627-651.
- Holmberg, A.R. (1950) Nomads of the Long Bow: The Siriono of Eastern Bolivia,
Washington: Smithsonian.
- İbn Haldun (1989) Mukaddime (Cilt-I, II), (Z. K. Ugan, Çev.). İstanbul: MEB.
- Isaac, G. (1978) “The Food-Sharing Behavior of Protohuman Hominids”, Readings
from Scientific American: Human Ancestors, San Francisco: W. H. Freeman
and Company, 110-123.
- Jaeggi, A.V. ve van Schaik, C.P. (2011) “The evolution of food sharing in
primates”, Behavioral Ecology and Sociobiology, (65), 2125-2140.
- Kaplan, H. ve Gurven, M. (2005) “The Natural History of Human Food Sharing and
Cooperation: A Review and a New Multi-Individual Approach to the
Negotiation of Norms”, Moral Sentiments and Material Interests: The
Foundations of Cooperation in Economic Life, H. Gintis, S. Bowles, R. Boyd
ve E. Fehr (Eds.). Cambridge: MIT Press, 75-114.
- Katz, E. ve Rosenberg, J. (2001) Property rights, theft, and efficiency: The Biblical
Waiver of Fines in the Case of Confessed Theft, Ramat Gan: Bar-Ilan
University, Department of Economics, Working Papers No.01/2001.
- Klein, R.G. (1995) “Anatomy, Behavior, and Modern Human Origins”, Journal of
World Prehistory, 9 (2), 167-198.
- Marx, K. ve Engels, F. (2013) Alman İdeolojisi (2. Basım), (T. Ok ve O.
Geridönmez, Çev.). İstanbul: Evrensel.
- Morgan, L.H. (1994) Eski Toplum (Cilt-I), (Ü. Oskay, Çev.). İstanbul: Payel.
- Olson, M. (2002) The Logic of Collective Action: Public Goods and the Theory of
Groups, Cambridge, MA: Harvard University.
- Orr, H.A. (2009) “Fitness and its role in evolutionary genetics”, Nature Reviews
Genetics, 10 (8), 531-539.
- Sahlins, M. (2010) Taş Devri Ekonomisi, (T. Doğan ve Ş. Özgün, Çev.). İstanbul:
bgst.
- Schiefenhövel, W. (2014) “On the human ethology of food sharing”,
Anthropological Review, 77 (3), 355-370.
- Steward, J.H. (1958) Theory of Culture Change: The Methodology of Multilinear
Evolution (2nd printing), Urbana: University of Illinois.
- Sutton, M.Q. ve Anderson, E.N. (2010) Introduction to Cultural Ecology (2nd
Edition), Lanham: Altamira.
- Vickery, W.L., Giraldeau, L-A., Templeton, J.J., Kramer, D.L. ve Chapman, C.A.
(1991) “Producers, Scroungers, and Group Foraging”, The American
Naturalist, 137 (6), 847-863.
- Wilson, D.S. (1998) “Hunting, Sharing, and Multilevel Selection: The Tolerated-
Theft Model Revisited”, Current Anthropology, 39 (1), 73-97.
- Winterhalder, B. (1996) “A Marginal Model of Tolerated Theft”, Ethology and
Sociobiology, 17 (1), 37-53.
- Woodburn, J. (1982) “Egalitarian Societies”, Man, 17 (3), 431-451.