8/el-Enfāl Suresinin 48. ve 30. Ayetlerinin Tefsiri Çerçevesinde Şeytanın Temessülü ile İlgili İbn Abbās'dan Nakledilen Rivayetler
Sahabe bazı Kuran ayetlerini, nüzullerinden çok sonraki dönemlerde nüzul sürecinde meydana gelen bazı olaylarla irtibatlandırarak tefsir etmiştir. 8/el-Enfāl suresinin 48. ve 30. ayetlerinin tefsiri sadedinde zikredilen şeytanın temessülü olayı buna örnek oluşturmaktadır. İbn Abbāsdan gelen bir rivayete göre, şeytan Surāḳa b. Mālik şeklinde; diğer bir rivayete göre de Necidli bir adam şeklinde insan formuna girerek temessül etmiştir. Bu çalışmada söz konusu olayla ilgili rivayetlerin kaynağı ve zikredilen ayetlerin tefsiriyle varsayılan ilişkisine dair bir analiz sunulmaktadır. Makale, analiz sonucunda, bu rivayetlerin İbn Abbāsın rey niteliği taşıyan kendi yorumları olarak değerlendirilmesi gerektiği sonucuna ulaşmaktadır.
Remarks on the Tafsīr Reports from Ibn Abbās with Regard to Verses 48 and 30 of the sura 8/al-Anfāl about the Satan s Impersonation
The companions of the Prophet Muhammad interpreted some verses of the Qur an by relating them to the events that happened at the time of their revelation. Commentaries made in regard to the exegesis of the verses 48 and 30 of the sura 8/al-Anfāl are examples of such exegetical attempts. Certain tafsīr reports have it that these verses concern the supposed impersonation of the Satan in human form. According to a report transmitted from Ibn Abbās, the Satan appeared in the form of Surāḳa b. Mālik, and another report has it that the Satan impersonated as a man from the region of Najd. This article offers an analysis of the sources of the reports concerning the Satan s impersonation and of the supposed connection of these tafsīr narrations with the aforesaid verses. This study concludes that the reports at issue can at best be considered to be Ibn Abbās own personal opinions about these verses.
___
- el-Ālūsī, Ebūl-Faḍl Şihābuddīn es-Seyyid Maḥmūd. Rūḥul-Me anī. Beyrut: Dāru İḥyā it-Turās̠ il- Arabī, tsz.
- Ateş, Süleyman. Yüce Kuranın Çağdaş Tefsiri. İstanbul: Yeni Ufuklar Neşriyat, 1989.
- Aydın, Muhammed. Rivayet Tefsiri Kavramı ve Kuranın Kuranla Tefsiri: Eleştirel Bir Yaklaşım, Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 2:20 (2009), ss.1-32.
- Bedevī, Aḥmed Aḥmed. Min Belāġatil-Ḳur ān. Cīze: Nehḍatu Miṣr, 2005.
- el-Beġavī, Ebū Muḥammed el-Ḥuseyn b. Mes ūd. Me ālimut-Tenzīl. Tah. Muḥammed Abdullāh en-Nemr, Usmān Cum a Ḍumeyriyye, Suleymān Muslim el-Ḥarş. Riyad: Dāru Ṭaybe, 1409.
- el-Belāẕurī, Aḥmed b. Yaḥyā b. Cābir. Kitāb Cumel min Enṣābil-Eşrāf. Beyrut: Dārul-Fikr, 1417.
- el-Beyḍāvī, Nāṣiruddīn Ebū Sa īd Abdullāh b. Umer b. Muḥammed eş-Şīrāzī. Envārut-Tenzīl ve Esrārut-Te vīl. Tah. Muḥammed Abdurraḥmān el-Mer aşlī. Beyrut: Dāru İḥyā it-Turās̠ il- Arabī, 1418.
- el-Beyhaḳī, Ebū Bekr Aḥmed b. el-Ḥuseyn. el-Cāmi li-Şu abil-İmān. Tah. Abdul alī Abdulḥamīd Ḥamīd. Riyad: Mektebetur-Ruşd, 1423.
- el-Biḳā ī, Burhānuddīn Ebūl-Ḥuseyn İbrāhīm b. Umer. Naẓmud-Durar fī Tenāsubil-Āyāti ves-Suvar. Kahire: Dārul-Kutubil-İslāmiyye, tsz.
- Cerrahoğlu, İsmail. Tefsir Usulü. Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, 2008.
- ----------. Tefsir Tarihi. Ankara: Fecr Yayınları, 2005.
- Çakan, İsmail Lütfi. Hadis Usulü. İstanbul: İFAV, 1989.
- Çakan, İsmail Lütfü ve Muhammed Eroğlu. Abdullah b. Abbas b. Abdülmuttalib, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi (DİA), c.1, ss.76-79.
- Çap, Sabri. Hadis İlminde Merfu-Mevkuf İlişkisi, Yayınlanmamış doktora tezi, Uludağ Üniversitesi, Bursa, 2008.
- Çelebi, İlyas, Şeytan Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi (DİA), c.39, s.100.
- Ebū Ḥayyān, Muḥammed b. Yūsuf b. Alī b. Yūsuf b. Ḥayyān el-Endelusī. el-Baḥrul-Muḥīṭ fīt-Tefsīr. Tah. Ṣıdḳī Muḥammed Cemīl. Beyrut: Dārul-Fikr, 1420.
- Ebū Zehra, Muḥammed. Zehratut-Tefāsīr. Byy: Dārul-Fikril- Arabī, tsz.
- el-Ferrā , Ebū Zekeriyyā Yaḥyā b. Ziyād. Me ānīl-Ḳur ān. Tah. Muḥammed Alī en-Neccār ve Aḥmed Yūsuf Necātī. Beyrut: Ālemul-Kutub, 1983.
- el-Ḥācī, Muḥammed Umer. Mevsū atut-Tefsīr ḳable Ahdit-Tedvīn. Dimeşḳ:Dārul-Mektebī, 1427/2007.
- İbn Abdilberr, Ebū Amr Yūsuf b. Abdullāh b. Muḥammed b. Abdilberr en-Nemīrī el-Endelusī. et-Temhīd li-mā fīl-Muvaṭṭa minel-Me ānī vel-Esānīd. Tah. Muṣṭafā b. Aḥmed el-Mullāvī ve Muḥammed b. Abdilkebīr el-Bekrī. Rabat: Vizāratu Umūmil-Evḳāf veş-Şu ūnil-İslāmiyye, 1387.
- İbn Āşūr, Muḥammed eṭ-Ṭāhir. et-Taḥrīr vet-Tenvīr. Tūnis: ed-Dārut-Tūnisiyye lin-Neşr, 1884.
- İbn Aṭıyye el-Endelusī, Ebū Muḥammed Abdulḥaḳḳ b. Ġālib. el-Muḥarrarul-Vecīz fī Tefsīril-Kitābil- Azīz. Tah. Abdusselām Abduşşāfi Muḥammed. Beyrut: Dārul-Kutubil- İlmiyye, 1422/2001.
- İbn Ebī Ḥātim, Abdurraḥmān b. Muḥammed b. İdrīs er-Rāzī. Tefsīrul-Ḳur ānil-Aẓīm. Tah. Es ad Muḥammed eṭ-Ṭayyib. Mekke: Mektebetu Nizār Muṣṭafā el-Bāz, 1997/1417.
- İbn Fāris, Ebūl-Ḥuseyn Aḥmed b. Zekeriyyā. Mu cemu Meḳāyīsil-Luġa. Tah. Abdusselam Muḥammed Hārūn. Byy: Dārul-Fikr, 1399.
- İbn Ḥibbān, Muḥammed b. Ḥibbān b. Aḥmed Ebū Ḥātim et-Temīmī el-Bustī. Kitābus̠ -S̠ iḳāt. Haydarabad: Dā iratul-Me ārifil- Us̠ māniyye, 1393.
- İbn Hişām, Ebū Muḥammed Cemāluddīn Abdulmelik b. Hişām b. Eyyūb. es-Sīratun-Nebeviyye. Tah. Muṣṭafā es-Saḳā, İbrāhīm el-Ebyārī, Abdulḥafīẓ eş-Şelebī. Beyrut: Dāru İḥyā it-Turās̠ il- Arabī, tsz.
- İbn İsḥāḳ, Muḥammed b. İsḥāḳ b. Yesār el-Maṭlūbī. Kitābus-Siyer vel-Meġāzī. Tah. Suheyl Zekkār. Beyrut: Dārul-Fikr, 1398.
- İbn Manẓūr, Ebūl-Faḍl Muḥammed b. Cemāluddīn b. Mukerram. Lisānul- Arab. Beyrut: Dāru Ṣādir, 1414.
- İbn Kes̠īr, Ebūl-Fidā İsmā īl. Tefsīrul-Ḳur ānil- Aẓīm. Tah. Muṣṭafā Seyyid Muḥammed, Muḥammed Faḍl el- Ucmārī, Muḥammed es-Seyyid Raşād, Alī Aḥmed Abdulbāḳī ve Ḥasen Abbās Ḳuṭb. Kahire: Mu essesetu Ḳurṭuba, 1421/2000.
- İbnul-Es̠ īr, İzzuddīn Ebūl-Ḥasen Alī b. Muḥammed el-Cezerī. Usdul-Ġābe fī Ma rifetiṣ-Ṣaḥābe. Tah. Alī Muḥammed Mu avvid ve Ādil Aḥmed Abdulmevcūd. Beyrut: Dārul-Kutubil- İlmiyye, 1424.
- Karagöz, Mustafa. Tefsirde Rivayet-Dirayet Ayrımının Ortaya Çıkışı ve Mahiyeti, Bilimname: Düşünce Platformu 2:5 (2004), ss.45-60.
- Karaman, Hayreddin, Ali Özek, İbrahim Kafi Dönmez, Mustafa Çağrıcı, Sadrettin Gümüş, Ali Turgut. Kuran-ı Kerim ve Açıklamalı Meali. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, 2007.
- Karaman, Hayrettin, Mustafa Çağrıcı, İbrahim Kafi Dönmez, Sadrettin Gümüş. Kuran Yolu Türkçe Meal ve Tefsir. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 2007.
- el-Ḳāsimī, Muḥammed Cemāluddīn. Meḥāsinut-Te vīl. Beyrut: Dārul-Kutubil-İlmiyye, 1424.
- el-Ḳaṭṭān, Mennā b. Ḫalīl. Mebāḥis̠ fī Ulūmil-Ḳur ān. Riyad: Mektebetu l Me ārif lin-Neşr vet-Tevzī , 1417.
- el-Ḳurṭubī, Ebū Abdullāh Muḥammed b. Aḥmed b. Ebī Bekr. el-Cāmi li-Aḥkāmil-Ḳur ān. Tah. Abdullāh b. Abdulmuḥsin et-Turkī. Beyrut: Mu essesetur-Risāle, 2006/1427.
- Ḳuṭb, Seyyid. Fī Ẓilālil-Ḳur ān. Dāruş-Şurūḳ: Kahire, 2003.
- Mahmudov, Elşad. Uşeyre Gazvesi, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi (DİA), c.42, ss.229-230.
- Mālik b. Enes. el-Muvaṭṭa . Tah. Muḥammed Muṣṭafā el-A ẓamī. Ebū Ẓabī: Mu essesetu Zāyid b. Sulṭān Āl Neheyān lil-A mālil-Ḫayriyye vel-İnsāniyye, 1425.
- el-Māturīdī, Ebū Manṣūr Muḥammed b. Muḥammed b. el-Maḥmūd. Te vīlātu Ehlis-Sunne. Tah. Mecdī Bāsellūm. Beyrut: Dārul-Kutubil- İlmiyye, 2005.
- en-Nesefī, Abdullāh b. Aḥmed. Medārikut-Tenzīl ve Ḥaḳā iḳut-Te vīl. Tah. Yūsuf Alī Budeyvī. Beyrut: Dārul-Kelimiṭ-Ṭayyib, 1419.
- en-Neysābūrī, Niẓāmuddīn el-Ḥasen b. Muḥammed b. el-Ḥuseyn el-Ḳummī. Tefsīru Ġarā ibil-Ḳur ān ve Raġā ibil-Furḳān. Tah. Zekeriyyā Umeyrāt. Beyrut: Dārul-Kutubil- İlmiyye, 1416.
- er-Rāzī, Faḫruddīn. Mefātīḥul-Ġayb. Beyrut: Dārul-Fikr, 1401/1981.
- Riḍā, Raşīd. Tefsīrul-Ḳur ānil-Ḥakīm. Kahire: Dārul-Menār, 1366/1947.
- es-Sa'dī, Abdurraḥmān b. Nāṣir. Teysīrul-Kerīmir-Raḥmān fī Tefsīri Kelāmil-Mennān. Beyrut: Mu essesetur-Risāle, 1423/2002.
- es̠-S̠a'lebī, Ebū İsḥāḳ Aḥmed. el-Keşf vel-Beyān. Tah. Ebū Muḥammed b. Āşūr. Beyrut: Dāru İḥyā it-Turās̠ il- Arabī, 1422.
- eṣ-Ṣan'ānī, Ebū Bekr Abdurrazzāḳ b. Hemmām. Tefsīr. Tah. Maḥmūd Muḥammed Abduh. Beyrut: Dārul-Kutubil- İlmiyye, 1419.
- Sarıçam, İbrahim. Müdlic (Benî Müdlic), Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi (DİA), c.31, ss.473-474.
- es̠-S̠e'ālibī, Abdurraḥmān b. Muḥammed b. Maḫlūf Ebū Zeyd. el-Cevāhirul-Ḥisān fī Tefsīril-Ḳur ān. Tah. Alī Muḥammed Mu avviḍ ve Ādil Aḥmed Abdulmevcūd. Beyrut: Dāru İḥyā it-Turās̠ il- Arabī, 1418/1997.
- Serinsu, Ahmet Nedim. Kuranın Anlaşılmasında Esbabı Nüzulün Rolü. İstanbul: Şule Yayınları, 1994.
- es-Suyūṭī, Celāluddīn. Tedrībur-Rāvī fī Şerḥi Taḳrībin-Nevevī. Tah. Ebū Ḳuteybe Naẓar Muḥammed el-Fāryābī. Beyrut: Mektebetul-Kevs̠ er, 1410.
- eṭ-Ṭaberī, Ebū Ca fer Muḥammed b. Cerīr. Cāmi ul-Beyān fī Te vīli Āyil-Ḳur ān. Beyrut: Dārul-Kutubil- İlmiyye, 1420.
- eṭ-Ṭayyār, Musā id Suleymān b. Nāṣir. Mefhūmut-Tefsīr vet-Te vīl vel-İstinbāṭ vet-Tedebbur vel-Mufessir. Riyad: Dāru İbnil-Cevzī lin-Neşr vet-Tevzī , 1422.
- ----------. Şerḥu Muḳaddime fī Uṣūlit-Tefsīr li-İbn Teymiyye. Al-Dammām: Dāru İbnil-Cevzī lin-Neşr vet-Tevzī ,1426.
- el-Vāḳidī, Muḥammed b. Umer b. Vāḳid es-Sehmī. el-Meġāzī. Tah. Marsden Jones. Beyrut: Dārul-A lemī, 1409.
- Uslu, Recep. Hums, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi (DİA), c.18, ss.364-365.
- Yazır, Elmalılı M. Hamdi. Hak Dini Kuran Dili. İstanbul: Yenda Yayın-Dağıtım, tsz.
- ez̠ -Z̠ehebī, Muḥammed Ḥuseyn. et-Tefsīr vel-Mufessirūn. Kahire: Dārul-Ḥadīs̠, 1426.
- ez-Zemaḫşerī, Ebūl-Ḳāsim Cārullāh Maḥmūd b. Umer b. Muḥammed. el-Keşşāf an Ḥaḳā iḳi Ġavāmiḍit-Tenzīl ve Uyūnil-Eḳāvīl fī Vucūhit-Te vīl. Beyrut: Dārul-Kutubil- İlmiyye, 1415.
- ez-Zerkeşī, Bedruddīn Muḥammed b. Abdullāh. el-Burhān fī Ulūmil-Kur ān. Tah. Muḥammed Ebū l-Faḍl İbrāhīm. Kahire: Mektebetu Dārit-Turās̠ , 1404.
- ez-Zurḳānī, Muḥammed Abdul aẓīm. Menāhilul- İrfān fī Ulūmil-Ḳur ān. Beyrut: Dārul-Fikr, 1416.