Female Characters In Children's Pictorial Books

Özdeşim, insanın yaşamı boyunca devam eden bilinçdışı bir olgunlaşma ve savunma düzeneğidir. Özdeşimin en yoğun olduğu dönem,hiçşüphesiz,gelişiminenhızlıgerçekleştiğiokulöncesidönemdir.Çalışmanınamacı,dahaçokgörereköğrenmenin gerçekleştiğibudönemde,resimliçocukkitaplarınıngiyimiyleiçerdiklerikadınkarakterlerinibelirlemektir.Buamaçla,uzmangörüşünden yararlanarak belirlenen sekiz yayınevi ve bu yayınevlerinin2009yılındayayımladığıotuzkitaptakiresimlerüzerinde çalışılmıştır. Resimlerin incelenmesinde A. J. Greimas'ın göstergebilimsel yönteminden yararlanılmış, resimlerin çözümlenmesi söylem düzlemi: Göstergeler aşamasında gerçekleştirilmiştir. Çalışmada,öncelikletoplumsalcinsiyet,özdeşim,giyimkavramlarınaveçocuklariçinüretilmişkitaplardakiresimlerinöneminedeğinilmiştir.Okulöncesidönemçocukkitaplarındaki resimlerde yer alan kadın karakterler giyim biçimleriyle incelenmiş, sonolarakdakadınkarakterleringiyimbiçimleritartışılarak önerilerde bulunulmuştur. İncelenen kitap resimlerinde en sık görülen kadın temsilinin "anne" ve kadın görüntüsünün yaygın aksesuarının önlük olduğu görülmüştür. Kadın karakterler evin içinde ya da yakınında, annelik ve ev kadınlığı ile ilgili uzamlarda yer almış, daha çok ev işleri ve annelikle ilgili eylemlerle resmedilmişlerdir. İncelenen otuz çocuk kitabından on üçünün resmedilmesinde toplumsal cinsiyet ayrımına yönelikgöstergelerbulunmuştur.Kitaplarda,pantolongiyimininsadece erkeklere özgü olduğu, dişi karakterlerin resmedilmesinde daha çok pembe renkler, erkekten daha küçük ölçülerde çizilmiş figürler, dantel ve kurdeleler, etek ve elbise gibi giyim öğelerinin kullanıldığısaptanmıştır.Birdüşünceveinancayönelikgiyimöğeleriyle oluşturulmuş karakterler görülmüştür.

Resimli Çocuk Kitaplarında Giyimiyle Kadın Karakterler

Identification is an unconscious maturation and protection mechanism which continues during all life of human beings. The peak period of identification is preschool period when development is the fastest. The purpose of the study is to determine which female images illustrated children's books include and what effects these images have in the development of the child and the shaping of his behavior during this period in which visual learning is preponderantly the case. With this purpose, by resorting to expert view, eight publishing companies and the illustrations in the thirty books these have published in 2009 were studied. When analyzing the illustrations, A. J. Greimas' semiological method has been utilized, while the discourse plane concerning the analysis of the illustrations was realized at the indications phase. that trousers were only worn by male characters in the books, while pink colors, smaller proportions compared to men, clothing elements such as lace and ribbons, skirts and dresses were used in the illustration of female figures. One sees that some characters were formed in line with a certain belief and way of thinking

___

  • Altan, Şengül. (2000), Çocuk Kitaplarında Cinsiyetçilik. Ankara: Başbakanlık Kadının Statütüsü ve Sorunları Genel Müdürlüğü.
  • Bayraktar, Fatma. (1998), Giyim. Ankara: MEB Yayını.
  • Crane, Diana. (2003), Moda ve Gündemleri Giyimde Sınıf, Cinsiyet ve Kimlik. (Çev: Ö. Çelik). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Çınar, Pınar. (2011). "Çocuk Kitaplarındaki Kahramanların Giyim Biçimlerinin İncelenmesi." Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Dökmen, Y.Z., (2004). Toplumsal Cinsiyet Sosyal Psikolojik Açıklamalar. Ankara: Sistem Yayıncılık.
  • Esen, Y. & Bağlı, M.T. (2003). İlköğretim Ders Kitaplarındaki Kadın ve Erkek Resimlerine İlişkin Bir İnceleme. A.Ü.E.B.F. Dergisi, 35(1-2), 143-154.
  • Giddens, A., (2008). Sosyoloji. İstanbul: Kırmızı Yayınları.
  • Güneş, Özlem. (2008). Ders Kitaplarında Toplumsal Cinsiyet Ayrımı. Toplum ve Sosyal Hizmet Dergisi. Cilt:19. Sayı:2.
  • Kıran, Z. (2002). Dilbilime Giriş. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Öztürk, Orhan. (2004). Ruh Sağlığı ve Bozuklukları. İstanbul: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Rifat, Mehmet. (2009). Göstergebilimin ABC'si. İstanbul: Say Yayınları.
  • Seçgin, F.; Tural, A. (2011). Sınıf Öğretmenliği Bölümü Öğretmen Adaylarının Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Tutumları. Journal of New World Sciences Academy. Volume: 6, Number: 4.
  • Sever, Sedat. ( 2003). Çocuk Kitaplarına Yansıtılan Şiddet (Milli Eğitim Temel Yasası ve Çocuk Haklarına Dair Sözleşme Bağlamında Bir Değerlendirme). Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. Cilt:35. Sayı:1-2.
  • Sever, Sedat. (2010). Çocuk ve Edebiyat. İzmir: Tudem.
  • Tanrıöver, Hülya U., (2003). "Ders Kitaplarında Cinsiyet Ayrımcılığı" Çotuksöken, B.; Erzan, A.; Silier, O.: Ders Kitaplarında İnsan Hakları Tarama Sonuçları. İstanbul: Tarih Vakfı Yayınları: 106-121.
  • Torgrimson, B.N. and Minson, C.T., (2005). Sex and Gender: what is the difference?. Journal of Applied Physiology. 99, pp:785-787.
  • Vannicopulou, A.; Yeşiltuna,D. (2004). Resimli Çocuk Kitaplarında Kadın Karakterler. Ege Eğitim Dergisi. 2:65-73.
  • Weitzman, L.J., Eifler, D., Hokada, E., and Ross, C., (1972, May). Sex-role socialization in picture books for preschool children. The American Journal of Sociology.77 (6),pp: 1125-1150, http://www.jstor.org/stable/2776222, (21 Mart 2011).
  • Yörükoğlu, Atalay. (1983). Çocuk Ruh Sağlığı, Ankara: İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Ak, Sevim. (2009). Eskiler Alırım. İstanbul: Can Çocuk.
  • Ak, Behiç. (2009). Uyurgezer Fil. İstanbul: Can Çocuk.
  • Ak, Behiç. (2009). Doğumgünü Hediyesi. İstanbul: Can Çocuk.
  • Akal, Aytül. (2009). Sinderella Olmak İsteyen Çocuk. İstanbul: Uçanbalık.
  • Akal, Aytül. (2009). Öğretmenimin Sihirli Şapkası. İstanbul: Uçanbalık.
  • Akal, Aytül. (2009). Ben Minicik Bir Bebektim 2. İstanbul: Uçanbalık.
  • Akal, Aytül. (2009). Bu Dünya Kimin? İstanbul: Uçanbalık.
  • Aksoy, Seza. (2009). Nil Soru Soruyor. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Akyol, D. Akşin; Korman, Huban. (2009). Hep Yeşil. Ankara: Mavibulut Yayıncılık.
  • Alpöge, Gülçin. (2009). Aslı Pazarı Bekliyor. İstanbul: Günışığı Kitaplığı.
  • Avcı, Ferit. (2009). Kırmızı Fil'i Gördünüz mü? Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Baybaş, Asuman. (2009). Ay. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Çağlaroğlu, Nurefşan. (2009). Misimisi ile Pisipisi Temizlik Oyunu Oynuyor. İstanbul: Zambak Yayınları.
  • Çelebioğlu, Meltem. (2009). Kıvırcık Piknikte. İstanbul: Zambak Yayınları.
  • Çelebioğlu, Meltem. (2009). Pıtırcık Çiftlikte. İstanbul: Zambak Yayınları.
  • Çınaroğlu, Ayla. (2009). Yaşasın Kar Yağıyor. İstanbul: Uçanbalık.
  • Dinçer, Ercan. (2009). Ekmeğin Değeri. İstanbul: Zambak Yayınları.
  • Dinçer, Ercan. (2009). Mumi Resim Yapıyor. İstanbul: Zambak Yayınları.
  • Duman, Faruk. (2009). Jüpiter'in Eteği. İstanbul: Can Çocuk.
  • Erdoğan, Fatih. (2009). Geçiyordum Uğradım Ankara: Mavibulut Yayıncılık.
  • Erdoğan, Fatih. (2009). Kuşumu Kim Kışkışladı? Ankara: Mavibulut Yayıncılık.
  • Giderer, H. Engin. (2009). Kırmızı Şapkalı Kız Arkadaş Arıyor. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Özmen, Çiğdem. (2009). Melekler Beni Seviyor. İstanbul: Timaş Çocuk.
  • Özmen, Çiğdem. (2009). Oruç Tutmayı Seviyorum. İstanbul: Timaş.
  • Sayın, Betül. (2009). Köstebek Kuki. İstanbul: Günışığı Kitaplığı.
  • Şirin, Nurşen. (2009). Kalbin Kilidi. İstanbul: Timaş.
  • Valentine, M. ; Giordano, P. (2009). Anne Ben Kimim? (Çev: Oğulcan Açıkel). Ankara: Mavibulut Yayıncılık.
  • Zengin, H.Salih. (2009). Ağustos Eylül Ekim Bizi İzleyen Kim? İstanbul: Erdem Yayınları.
  • Zengin, H. Salih. (2009). Sarı Kırmızı Mavi Üzgün Palyaço Titi. İstanbul: Erdem Yayınları.
  • Williams, Margery. (2009). Kadife Tavşan. İstanbul: Can Çocuk.