ÇİN BASININDA “OSMANLI-TÜRKİYE ALGISI” VE DEĞİŞİMİ, 1908-1930

Osmanlı İmparatorluğu ve Qing Hanedanı’nın Batı tahakkümünde yaşadıkları kayıp ve acıların altını çizen modernleşme süreci, iki büyük benmerkezci devletin de çöküşü ile sonuçlanmış; 1912’de Çin topraklarında, 1923’te ise Türk topraklarında “Cumhuriyet rejimi” sahnenin baş aktörü konumuna yükselmiştir. Modernleşmek zorunda kalan TürkiyeÇin ikilisi, 19. yy’ın ortalarından itibaren Batı tarafından “hasta adam” olarak tanımlanmaya başlanmıştır. Modern topluma geçişte her ikisi de geç kuşak toplumlar arasında gösterilen Türk-Çin toplumları, geçişi kolaylaştıracaklarını düşündükleri ülkeleri inceleyerek örnek almışlardır. Bu doğrultuda, Osmanlı yüzünü Batı Avrupa ve özellikle Fransa’ya çevirirken; Qing Hanedanı aydınları, çöküşü engellemek ve hanedanın bekasını sağlamak adına Doğu Avrupa ve Osmanlı gibi modernleşme tarafından iç ve dış karmaşaya sürüklenen toplumları mercek altına almayı tercih etmiştir. Çin topraklarında, özellikle 1895 Çin-Japon Savaşı’nda alınan büyük yenilgiden sonra, aydınlar kader ortağı olarak gördükleri ülkelerin politik ve sosyal düzenini yakından incelemeye başlamıştır. Bu anlamda, Türk toplumu ve ülke topraklarında Batı tahakkümüne ve modernleşmeye verilen cevap, Çin aydınlarının üzerinde durdukları bir konu olarak yükselmiştir. Bu araştırmada, Çin aydınlarının Jön Türk Devrimi’ne verdikleri tepki; “Kemal’in Devrimi” olarak adlandırdıkları Türkiye Cumhuriyeti’nin kurulması ve Lozan Konferansı’na dair yorum ve eleştirileri; 1908-1930 arası odak noktasına alınarak, “Türkiye algısı”, değişimi ve nedenleri kaleme alınmış yazı, eser ve konuşmalar üzerinden incelenmiştir. Araştırma sonucunda, Çin topraklarında süreç içerisinde “Türkiye algısının”, “kader ortağı” fikrinden taklit edilmesi ve ardından Çinlileştirilmesi gereken bir “örnek” fikrine kaydığı ve son olarak Çin’de yükselen komünizm ışığı altında eleştirilen bir konuma geldiği saptanmıştır.

“OTTOMAN-TURKISH PERCEPTION” AND ITS CHANGE IN THE CHINESE PRESS, 1908-1930

The process of modernization, which underlines the losses and sufferings of the Ottoman Empire and the Qing Dynasty under Western domination, resulted in the collapse of these two egocentric states. It was followed by the rise of the “Republican regime” to power in China in 1912 and in Turkey in 1923. Turkey and China, both forced to modernize, began to be described as the “Sick Men of the East” by the western powers from the mid-19th century onwards. Turkish-Chinese communities, both of which were shown as late comers to modern society, studied and took as a model the countries which they thought would facilitate the passage to modernization. In this sense, while the Ottoman Empire turned its face to Western Europe and especially France, the Qing Dynasty intelligentsia preferred to examine and focus on the societies that were pushed by modernization into internal and external turmoil, such as Eastern Europe and the Ottoman Empire, thereby intending to prevent the collapse of Qing Dynasty and ensure its survival. After the crushing defeat of the Qing Dynasty in the Chinese-Japanese War in 1895, Chinese intellectuals started to study more closely the political and social order of the countries which they considered as sharing the same fate. In this sense, the response to western domination and modernization in Turkish society and Turkish lands came to be a topic among the Chinese intellectuals. In this study, the reaction of Chinese intellectuals to the Young Turk Revolution and their comments and critiques over the establishment of the Republic of Turkey, which they called “Kemal's Revolution” and over the Lausanne Conference, and their “perception of Turkey”, with its change and causes by focusing on the period between 1908 and 1930, were examined through some articles, works and speeches penned. It was concluded in the study that “Turkish perception” in the Chinese lands changed from the idea of “common fate” through an “example” that should be first imitated and then Sinicized to a subject that should be criticized from the perspective of communism rising in China.

___

  • CAİ, H. (1922). Türk Milliyetçi Partisinin Zaferini Kutlarız祝土耳其国民党的胜利. 12.10.2022 tarihinde https://zh.m.wikisource.org/zh-hans/%E7%A5%9D%E5%9C%9F%E8%80%B3%E5%85%B6%E5%9C%8B%E6%B0%91%E9%BB%A8%E7%9A%84%E5%8B%9D%E5%88%A9 adresinden alındı.
  • CHEN, P. (2018). Modern Dönem Çinlilerin Türkiye Algısını Yeniden İncelemek 近代中国人土耳其观的再认识. Modern Dönem Tarih Araştırmaları 近代史研究, 55-72.
  • FİDAN, G. (2013). Çin’den Görünen Osmanlı: Çinli Düşünür Kang Youwei’in Türk Seyahatnamesi. İstanbul: Yeditepe Yayınevi.
  • FİDAN, G. (2016). The Turk Travelogue: Kang Youwei's Journey to the Ottoman Empire. Bilig, 76, 227-242.
  • FİDAN, G. (2019). Cumhuriyet'in Çinli misafirleri. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • GUO, S. (1982). Guo Songdao'nun Günlüğü: Guangxu Dönemi - 3. Cilt 郭嵩焘日记: 光绪时期. 第三卷. Changsha: Hunan renmin chubanshe湖南人民出版社.
  • HU, H. (2014). Çin Modern Düşünürleri Koleksiyonu - Hu Hanmin Cildi 中国近代思想家文库·胡汉民卷. Beijing: Renmin daxue chubanshe人民大学出版社.
  • HU, S. (1933[1924]). 38 Ülkeye Seyahat Notları-2. Cilt 三十八国游记-册下. Shanghai: Kai feng kai ming yin shua ju dai yin 开封开明印刷局代印. https://taiwanebook.ncl.edu.tw/en/book/NCL-9900010189/reader adresinden alındı.
  • KANG, Y. (1995). Çeşitli Ülkeler Seyahatnameleri 列国游记. Shanghai: Renmin chubanshe人民出版社.
  • LİANG, Q. (1989/1). Avrupa Savaşı Tarihçesi Üzerine欧洲战役史论. Yin Bingshi Koleksiyonu 饮冰室合集: 专集之三十 içinde (s. 74-76). Beijing: Zhonghua shuju中华书局. https://cadal.edu.cn adresinden alındı.
  • LİANG, Q. (1989/2). Bölünme Tehlikesi Örnekleri 瓜分危之案. Yin Bingshi Koleksiyonu İçinde Dördüncü 饮冰室合集:文集之四 içinde (s. 29). Beijing: Zhonghua shuju中华书局. https://cadal.edu.cn adresinden alındı.
  • LİU, K. (1926). Yeni Türkiye 新土耳其. Commercial Press 商务印书馆.
  • QU, Q. (1924). Milliyetçi Devrimin Türkiye'si 国民革命之土耳其. Yeni Gençlik 4. Sayı 新青年第四期, s. 42-56. https://archive.org/details/xinqingnian-1924.12.20/mode/2up adresinden alındı.
  • SÖYLEMEZ, M. (2017). Turkey and China: an account of a bilateral relations evolution. l'Observatoire de la Chine, 2-8.
  • SUN, Z. (1981). Sun Zhongshan Bütün Eserleri 孙中山全集 C.1. Beijing: Çin Kitabevi 中华书局.
  • WANG, T. (2013). Modern Çin Düşünürleri Koleksiyonu: Wang Tao Cildi 中国近代思想家文库: 王韬卷. (Q. Hai, Ed.) Beijing: Renmin daxue chubanshe人民大学出版社.
  • ZHANG, W. (2019). The Turks are the most similar to us: Chinese intellectuals’ conceptions of the Ottoman movements, Doctoral dissertation. Viyana: Central European University.
  • WU, W. (2011). Modern Dönem Çin'in Türkiye Algısı (1842-1930) 近代中国人的土耳其观( 1842— 1930) , Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Pekin: Pekin Üniversitesi, Tarih Bölümü.
  • Amerikan Araştırmacı Li Guabai Beyefendinin Konuşması美儒李佳白先生讲义. (1903, 5 26). Shen Bao申报, C.1, (1).
  • ZAN, T. (2022). Çin-Türkiye Arasındaki Manevi Bağ: Tarih ve İmgelem. Asya Araştırmaları Dergisi (Çev. Aylin Yılmaz Şaşmaz-Çile Maden Kalkan). C.6, (1), 17-40.