Küresel Kültürel Akış Bağlamında Yeni Ankaralı Müzik Anlayışı

Çalışmanın amacı, belirli bir coğrafî alan içinde, gelenek ile modernite arasında şekillenen ve zamanla popüler kültürün önemli birnesnesi haline gelen yeni Ankaralı müzik anlayışının karmaşık ve çok katmanlı yapısını, yerel ve küresel ilişki bağlamında ele almaktır.Çalışmanın teorik çerçevesini, Appadurainın öne sürdüğü küresel kültürel akış modeli oluşturmaktadır. Bu yaklaşım sayesindeAnkaralı müziğinin etnik, finans, medya, teknoloji ve ideoloji alanları belirlenerek, bu müziği farklı kılan dinamikler açığa çıkarılacaktır.Elde edilen bulgular ışığında, Ankaralı müziğinin etnik alanı geniş bir demografik koalisyona dayanırken, üretim, dağıtım ve tüketimaşamalarına bağlı olarak gelişen finans alanı görece bağımsız bir müzik endüstrisi yaratmıştır. Teknoloji alanı bu müziğe, ağa dayalıbir toplumsal yapı üzerinden temsil hakkı tanırken, medya alanı bu müziğin yerel ötesi temelde inşasına meşruiyet kazandırmaktadır.Burada kodlanan Ankaralı söylemi ve otantisite arayışı ise, yeni Ankaralı müziğinin ideoloji alanını ortaya koymaktadır.

A New Understanding of Ankara Music within the Context of Global Cultural Flow

The aim of this study is to consider a new understanding of the complex and multi-layered structure of Ankara music, which is situatedbetween tradition and modernity and has become an importantform of popular culture in the region, in the context of local and globalrelationships.. The theoreticalframework of the study is based on Appadurai s global culturalflow model. The ethnoscape,finanscape,mediascape, technoscape and ideoscape of Ankara music is examined in accordance with this approach to reveal the dynamics that makethis music di fferent. In the light of these findings, it is concluded that the ethnoscape of Ankara music is based on a broad demographiccoalition that has created an independent music industry with a finanscape depending on production, distribution and consumption.While this type of music is represented through a network-based social structure, it gains legitimacy outside its bounds within the mediaenvironment. The Ankara genre and its questfor authenticity described in this work reveal the ideoscape of the new Ankara music

___

  • Adorno, T. O. (2003). Kültür endüstrisini yeniden düşünürken. Cogito, 36, 76-84. Akgül, Ö. ve Çoğulu, T. (2006). Bugünden geçmişe bakarken 60-70’li yıllarda Türkiye’de müziğin sektörel arka planı. 60’lardan 70’lere 45’lik şarkılar içinde (ss. 79-89). İstanbul: Bgst Yayınları. Ankara Büyükşehir Belediyesi. (t.y.). Sosyo-demografik yapı. 24 Eylül 2013 tarihinde http://www.ankara.bel.tr/ adresinden erişildi. Ankara havaları pornografik oldu [haber]. ( 2011, 15 Şubat). Habertürk, s. 7. Ankara Kalkınma Ajansı. (2011). Ankara bölge planı 2011-2013. Ankara: Ankara Kalkınma Ajansı. Ankara’nın Bağları rekor kırdı [haber]. (2013, 26 Eylül). Vatan. 24 Aralık 2013 tarihinde http://www.gazetevatan.com/- ankara-nin-baglari--rekor-kirdi-571988-dunya/ adresinden erişildi. Ankaralı Namık ve diğerleri. (2006). Ankara rüzgarı 3. Ankara: Class Kasetçilik. Ankaralı Namık’a hırsızlıktan beraat [haber]. ( 2009, 6 Nisan). Hürriyet Ankara. 16 Eylül 2013 tarihinde http:// www.hurriyet.com.tr/ankarali-namik-a-hirsizliktan- beraat-11378996 adresinden erişildi. Ankaralı Namık’a uyuşturucu gözaltısı [haber]. (2012, 16 Kasım). Hürriyet. 16 Eylül 2013 tarihinde http://www.hurriyet. com.tr/ankarali-namik-a-uyusturucu-gozaltisi-21945060 adresinden erişildi. Ankaralı Namık’ın aracı takla attı [haber]. (2013, 26 Eylül). Hürriyet Ankara. 22 Kasım 2013 tarihinde erişildi: www. hurriyet.com.tr Ankaralı Turgut ifade verdi [haber]. (2006, 25 Aralık). Hürriyet. 16 Eylül 2013 tarihinde http://www.hurriyet.com.tr/ankarali- turgut-ifade-verdi-5673971 adresinden erişildi. Ankaralı Turgut kaza yaptı [haber]. (2004, 5 Mart). Hürriyet. 16 Eylül 2013 tarihinde http://www.hurriyet.com.tr/ankarali- turgut-kaza-yapti-207356 adresinden erişildi. Ankaralı Turgut tehdit yedi mi? [haber]. (2010, 20 Kasım). Hürriyet Ankara. 16 Eylül 2013 tarihinde http://www. hurriyet.com.tr/ankarali-turgut-tehdit-yedi-mi-16336415 adresinden erişildi. Ankaralı Turgut’a silah cezası [haber]. (1999, 16 Mayıs). Hürriyet. 16 Eylül 2013 tarihinde http://www.hurriyet.com.tr/ankarali- turguta-silah-cezasi-39079876 adresinden erişildi. Ankaralı Turgut’un arabası yandı [haber]. (2009, 14 Nisan). Hürriyet. 16 Eylül 2013 tarihinde http://www.hurriyet.com. tr/ankarali-turgutun-arabasi-yandi-11427620 adresinden erişildi. Ankaralı Yasemin efeleri de oynattı [haber]. (2009, 9 Haziran). Hürriyet Ankara. 16 Eylül 2013 tarihinde http://www. hurriyet.com.tr/ankarali-yasemin-efeleri-de-oynatti- 11831754 adresinden erişildi. Ankaralı Yasemin ve diğerleri. (t.y.). Evlere şenlik eğlence. Arkadaş Production. Appadurai, A. (2007). Küresel kültürel ekonomideki bölünme ve farklılıklar. Y. Çakır, İ. Çakır (Çev.), K. Bülbül (Ed.). Küreselleşme, kültür, medeniyet içinde (ss. 235-254). Ankara: Orient. Aydın, S. (2009). Etnisite. Antropoloji sözlüğü. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları. Ayıp şarkılar çok gözde [haber]. (2006, 30 Mayıs). Vatan. 16 Eylül 2013 tarihinde http://www.gazetevatan.com/ayip- sarkilar-cok-gozde-78959-yasam/ adresinden erişildi Bastırılmış cinselliği şarkılarda buluyorlar [haber]. (2006, 31 Mayıs). Vatan. 16 Eylül 2013 tarihinde http://www. gazetevatan.com/bastirilmis-cinselligi-sarkilarda- buluyorlar-79003-gundem/ adresinden erişildi. Baştürk, O. (2008, 4 Kasım). Ankaralı Yasemin’le çıldırmak ya da çıldırmamak. Hürriyet. 12 Eylül 2013 tarihinde http:// www.hurriyet.com.tr/ankarali-yasemin-le-cildirmak-ya-da- cildirmamak-10283948 adresinden erişildi. Baudrillard, J. (2011). Simülakrlar ve simülasyon. O. Adanır (Çev.) Ankara: Doğu Batı Yayınları. Bildirici, F. (1997, 22 Ağustos). Döşeyelim kazanalım abi!. Hürriyet. 16 Eylül 2013 tarihinde http://hurarsiv.hurriyet. com.tr/goster/haber.aspx?id=-260909 adresinden erişildi. Bilgin, N. (1994). Sosyal bilimlerin kavşağında kimlik sorunu. İzmir: Ege Yayıncılık. Castells, M. (2005). Ağ toplumunun yükselişi/enformasyon çağı: Ekonomi, toplum ve kültür (Cilt 1). E. Kılıç (Çev.). İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları. Castells, M. (2008). Enformasyon çağı: Ekonomi,toplum ve kültür; kimliğin gücü (Cilt 2). E. Kılıç (Çev.). İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları. Cezaevinde ‘Ankara’nın Bağları’ [haber]. (2013, 16 Ocak). Hürriyet Ankara. 16 Eylül 2013 tarihinde http://www. hurriyet.com.tr/cezaevinde-ankara-nin-baglari-22374867 adresinden erişildi. Cohen, S. (1997). Identity, place and the ‘Liverpool Sound’. Ethnicity, identity and music içinde (ss. 117-134). Oxford/ Newyork: Berg. Çekirge fırtınası [haber]. (2002, 20 Şubat). Hürriyet. 16 Eylül 2013 tarihinde http://www.hurriyet.com.tr/cekirge- firtinasi-55452 adresinden erişildi. Çelikcan, P. (1996). Müziği seyretmek: Popüler müzik ve medya ilişkileri açısından müzik videosu ve müzik televizyonu. Ankara: Yansıma Yayınları. Çerezcioğlu, A. (2011). Küreselleşme bağlamında extreme metal scene: İzmir Metal Atmosferi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, İzmir. Erdem, U. (2008, 18 Aralık). Ankara’da yeni eğlence oyun havası gazinosu. Hürriyet. 16 Eylül 2013 tarihinde http:// www.hurriyet.com.tr/ankara-da-yeni-eglence-oyun-havasi- gazinosu-10600380 adresinden erişildi. Erol, A. (2005). Popüler müziği anlamak: Kültürel kimlik bağlamında popüler müzikte anlam. İstanbul : Bağlam Yayıncılık. Erol, A. (2009). Müzik üzerine düşünmek. İstanbul: Bağlam. Ertük, E. (2010). İstanbul müzik endüstrisi. İstanbul: Kültür ve Turizm Bakanlığı-Türkiye Bilimler Akademisi. Featherstone, M. (2005). Postmodernizm ve tüketim kültürü. İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Hararlı, D. (2005, 26 Nisan). İbrahim Tatlıses onurumu kırdı. Hürriyet Magazin. 16 Eylül 2013 tarihinde http://www. hurriyet.com.tr/ibrahim-tatlises-onurumu-kirdi-314600 adresinden erişildi. Haviland, W. A., Prins, H. E., Walrath, D., ve McBride, B. (2008). Kültürel antropoloji. (İ. D. Erguvan Sarıoğlu (Çev.) İstanbul: Kaknüs Yayınları. Karakurt,S. (2003, 16 Ağustos). Sincan’da kaşıksız gezilmez. Hürriyet Pazar. 16 Eylül 2013 tarihinde http://www.hurriyet. com.tr/sincan-da-kasiksiz-gezilmez-165749 adresinden erişildi. Kaymas, S. (2012). Egemene direniş olarak alt kültürü okumak: Alt kültür örüntüsü olarak Ankaralı şarkıcıları anlamlandırmaya dair bir deneme. YDÜ Sosyal Bilimler Dergisi , 5 (2), 177-211. Korsana karşı kurtlar sofrası [haber]. (2010, 25 Mayıs). Hürriyet Ankara. 16 Eylül 2013 tarihinde http://www.hurriyet.com.tr/ korsana-karsi-kurtlar-sofrasi-14837076 adresinden erişildi. Köklü, N. (2008, 24 Şubat). Bu bir Ankara usulüdür Sincan’dan çıkar. Sabah Pazar.16 Eylül 2013 tarihinde http://arsiv.sabah. com.tr/2008/02/24/pz/haber,68A28BE78CD5432BA7143EF E7659D718.html adresinden erişildi. Köy pornosu modası [haber]. (2006, 31 Mayıs). Vatan. 16 Eylül 2013 tarihinde http://www.gazetevatan.com/koy-pornosu- modasi -90076 adresinden erişildi. Mardin, Ş. (2009). Türk modernleşmesi:Makaleler 4. İstanbul: İletişim Yayınları. MÜ-YAP. (2013). Yıllara göre bandrol miktarları. 28 Mart 2013 tarihinde http://mu-yap.org/getdata.asp?PID=252 adresinden erişildi. Negus, K. (1996). Popular music in theory. Hanover ve London: Wesleyan University Press. Özaslan, M. (2012). Açılış konuşması.Geçmişten Günümüze Ankara Halk Müziği Sempozyumu, 24 Kasım 2012, Ankara. Özbek, M. (2010). Popüler kültür ve Orhan Gencebay arabeski. İstanbul: İletişim Yayınları. Paker, K. O. (2008). Popüler müzik, günlük ideoloji ve benlik inşası: Sezen Aksu şarkıları üzerinden bir inceleme. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi (34), 87-106. Peterson, R. A. ve Bennett, A. (2004). Introducing music scenes. USA: Vanderbilt University. Postman, N. (2012). Televizyon: Öldüren eğlence. O. Akınhay (Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Sarıbay, A. Y. (2004). Modernitenin ironisi olarak globalleşme. İstanbul: Everest Yayınları. Semercioğlu, C. (2010, 27 Eylül). İşte yılın şarkısı: Vekilime kaymak lazım. Hürriyet. 16 Eylül 2013 tarihinde http:// www.hurriyet.com.tr/iste-yilin-sarkisi-vekilime-kaymak- lazim-15874915 adresinden erişildi. Shopping Fest “Angaralı” olsun [haber]. (2013, 7 Haziran). Hürriyet Ankara. 16 Eylül 2013 tarihinde http://www. hurriyet.com.tr/shopping-fest-angarali-olsun-23452364 adresinden erişildi. Shuker, R. (2001). Understanding populer music. London: Routledge. Shuker, R. (2005). Populer Music: The key concept. London: Routledge. Slobin, M. (1993). Subcultural sounds “micromusics of the West”. England: Wesleyan University Press. Stokes, M. (1997). Ethnicity, identity and music. Oxford/ Newyork: Berg Publishers. Stokes, M. (1998). Türkiye’de arabesk olayı. İstanbul: İletişim Yayınları. Tartan, A. (2012, 13 Temmuz). Ankara pavyonlarında son moda: Kaşık havası. Hürriyet Cumartesi. 16 Eylül 2013 tarihinde http://www.hurriyet.com.tr/ankara-pavyonlarinda-son- moda-kasik-havasi-20981427 adresinden erişildi. Tartan, A. (2012, 20 Temmuz). Ali Bey Pırıl Hanım müsaitseniz buyrun sahneye. Hürriyet Cumartesi. 16 Eylül 2013 tarihinde http://www.hurriyet.com.tr/ali-bey-ile-piril-hanim- musaitseniz-buyrun-sahneye-21035492 adresinden erişildi. Tek rakibi Ankaralı Namık [haber]. (2008, 10 Ocak). Hürriyet. 16 Eylül 2013 tarihinde http://www.hurriyet.com.tr/tek-rakibi- ankarali-namik-8002872 adresinden erişildi. Tekkeli Mehmet. (2005). Canlı canlı Ankara köy düğünleri. Ankara: Ahsen Kasetçilik. Terzi, Ş. (2006, 29 Nisan). Hasan Yılmaz altın plak kaptı. Hürriyet Pazar. 16 Eylül 2013 tarihinde http://www.hurriyet. com.tr/unkapani-karsisi-plakcilar-carsisi-keriz-sohret- oluyor-basliyor-macerasi-manisine-aldirmadi-altin-plak- kapti-4334844 adresinden erişildi. Tomlinson, J. (2004). Küreselleşme ve kültür. İstanbul: Ayrıntı. Tur, F. (2007, 9 Aralık). Turgut Afrika’ya gitsin. Hürriyet. 16 Eylül 2013 tarihinde http://www.hurriyet.com.tr/turgut- afrika-ya-gitsin-7839201 adresinden erişildi. Yılmaz F. (2012, 17 Aralık). Pavyon kültürü aile için büyük tehdit. Sabah Ankara. Sabah gazetesinin web sitesinden 16 Eylül 2013 tarihinde http://www.sabah.com.tr/ankara- baskent/2012/12/17/pavyon-kulturu-aile-icin-buyuk-tehdit Yılmaz, F. (2012, 18 Aralık). Müziğin yönünü toplum belirler. Sabah Ankara. 16 Eylül 2013 tarihinde http://www.sabah. com.tr/ankara-baskent/2012/12/18/muzigin-yonunu- toplum-belirler adresinden erişildi. Yılmaz, F. (2012, 19 Aralık). Bizi örnek alsalar yapmazlardı. Sabah Ankara. 16 Eylül 2013 tarihinde http://www.sabah. com.tr/ankara-baskent/2012/12/19/bizi-ornek-alsalardi- yapmazlardi adresinden erişildi