NESİLLER BOYU LOZAN MÜBADİL KİMLİĞİ: MUSTAFAPAŞA KÖYÜ ÖRNEĞİ

Türkiye ile Yunanistan arasında 30 Ocak 1923 tarihinde imzalanan Türk ve Yunan Halklarının Mübadelesine İlişkin Sözleşme ve Protokol kapsamında, Yunanistan'dan Türkiye'ye yaklaşık 500 bin Müslüman göç etmiştir. Bununla ilişkili olarak mevcut çalışma, Nevşehir’in Mustafapaşa Köyü'ne göç eden ve yüz yıldır bu köyde yaşamını sürdüren mübadilleri ve onların takip eden kuşaklarını konu etmektedir. Çalışma mübadillerin zorunlu göç hakkındaki bilgilerini kuşaklar üzerinden irdelemeyi amaçlamaktadır. Aynı zamanda atalarından miras kalan değer ve kültürleri koruyup korumadıklarını ortaya çıkarmaya çalışmaktadır. Bu nedenle Mustafapaşa'da yapılan gözlemler ve 50 mübadil ile gerçekleştirilen görüşmeleri içeren bir saha çalışması yürütülmüştür. Saha çalışmasından elde edilen veriler içerik analizine tabi tutularak tematik çerçeve etrafında çalışmada sunulmuştur. Bulgular, gelenek ve göreneklere ilişkin bilginin kuşaktan kuşağa azalmasına rağmen mübadil kimliğinin korunmaya devam ettiğini ortaya çıkarmıştır.

THE IDENTITY OF LAUSANNE EXCHANGEE ACROSS THE GENERATIONS: THE CASE OF MUSTAFAPAŞA VILLAGE

Thanks to the Convention and Protocol Concerning the Exchange of Turkish and Greek Populations, signed between Türkiye and Greece on January 30, 1923, approximately 500 thousand Muslims migrated from Greece to Turkey. Accordingly, this study subjects the exchangees who migrated to Mustafapaşa Village of Nevşehir and their following generations that lived in this village for a hundred years. It aims to scrutinize the exchangees’ knowledge about compulsory migration across generations. It also aims to uncover whether they have protected the values and cultures inherited from their ancestors. Therefore, a fieldwork study was conducted in Mustafapaşa including observations and interviews with 50 exchangees. The data obtained from the field were subjected to content analysis and presented around the thematic framework of the study. The findings revealed that although the knowledge of customs and traditions decreased from generation to generation, the exchangee identity continued to be preserved.

___

  • ŞENIŞIK Pınar, "1923 Turkish-Greek Population Change: Modern State Practices and Changing Identities in Early Republican Era", Studies of the Ottoman Domain, vol.6/ no. 10 (2016), pp. 83-119.
  • TANSUĞ Feryal, "Memory and Migration: The Turkish Experience of the Compulsory Population Exchange", Deltio, no. 17 (2012), pp. 195-215.
  • TEKINSOY Yunus Emre, "Türk Rum Nüfus Mübadelesi ve Konya." Master's Thesis, Selçuk University, Konya 2007. TESAL Ömer Dürrü, "Türk-Yunan İlişkilerinin Geçmişinden Bir Örnek: Azınlıkların Mübadelesi", Tarih ve Toplum Dergisi, vol. 9/ no. 53 (1988), pp. 46-52.
  • TOSUN Ramazan, Türk-Yunan İlişkileri ve Türk-Rum Nüfus Mübadelesi. Palet, Ankara 2002.
  • TÜRKELİ PAKÖZ Ahu, "Influences of 1923 Population Exchange on Second and Third Generation Migrants", Doktoral Thesis, ODTÜ, Ankara 2016.
  • UNWTO. Best Tourism Villages by UNWTO. 2021. Retrieved from https://www.unwto.org/tourism-villages/en/villages/mustafapasa/.
  • YILDIRIM Ali, and ŞİMŞEK Hasan, Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin, Ankara 2016.