Mustapha Matura’nın Welcome Home Jacko’su: Sömürgecilik Sonrası Dönemde Rastafaryan Hareketi

Mustafa Matura sömürgeciliği tecrübe etmiş bir yazar olarak, sömürgecilik sonrası alanda eserler kaleme almış ve eserlerinde sömürgeciliğin bireyler üzerindeki etkilerini yansıtmıştır. Bunlardan biri olan Welcome Home Jacko’da sömürgeciliğe karşı direnişin simgesi olan Rastafaryanizmi konu edinmiştir. Bu bağlamda, eserde bireylerin kimliklerini bulma çabalarında karşılaştıkları problemleri, kimlik edinme arayışlarını ve stratejilerini ortaya koymuş ve temelde Avrupa’nın tüm dünyayı temsil ettiği savına da dolaylı olarak karşı çıkmıştır. Çalışmada, Rastafaryanizmi benimsemiş bireylerin sömürgeciliğin izlerini silerek kimlik edinme süreçleri incelenmiştir. Bununla birlikte, kimi karakterlerde halen sömürge döneminden kalan taklitçilik, Avrupa hayranlığı gibi eğilimlerin olduğu gözlenmektedir. Bu çerçevede, sömürgecilik sonrası dönemin bireyler üzerindeki etkilerinin ne derece yok olduğu ve bireylerin sömürgecilik söylemini nasıl alt ettikleri oyundaki karakterler aracılığıyla temel sömürge (ve sonrası) dönemi kavramları ışığında incelenmiştir.

Mustapha Matura’s Welcome Home Jacko: The Rastafari Movement in The light of Postcolonialism

Mustapha Matura, who was personally involved in the colonial history, has produced literaryworks associated with the postcolonial movement. In his pieces, he has shown the effects ofcolonialism on individuals even though the colonial period is over. In one of those works,Welcome Home Jacko, he employs Rastafarianism as a resistance against colonialism. In thiscontext, this paper seeks to show how individuals are keen to create their own identities free fromthe colonial/European influence although some characters still bear the European ideology ofsuperiority since they tend to perform mimicry. Within this framework, the study aims to revealwhether the postcolonial individual has, indeed, decolonized his/her psyche in consideration offundamental (post)colonial concepts.

___

  • Ashcroft, B., Gareth, G., & Tiffin, H. (1998). Key Concepts in Post-Colonial Studies. London and New York: Routledge.
  • Bhabha, H. (1994). The Location of Culture. London: Routledge.
  • Boehmer, E. (2006). “Postcolonialism.” In P. Waugh (Ed.), Literary Theory and Criticism: An Oxford Guide. (p.340-61). New York: Oxford University Press.
  • Brathwaite, E. K. (1984). History of the Voice: The Development of Nation Language in Anglophone Caribbean Poetry. London: New Beacon.
  • Davis, S., & Simon, P. (1982). Reggae International. New York: R&B.
  • Fanon, F. (1967). Black Skin White Masks. New York: Grove Press.
  • Floyd, B. (1979). An Island Microcosm. New York: St. Martin’s Press.
  • Marley, B., & Wailers. (1979). War. YouTube. (Erişim: 07/02/2017), https://www.youtube.com/watch?v=loFDn94oZJ0
  • Matura, M. (1992). Matura: Six Plays: As Time Goes By, Nice, Play Mas, Independence, Welcome Home Jacko and Meetings. London: Methuen.
  • Said, E. (2003). Orientalism. London: Penguin.
  • Waters, A. (1985). Class and Political Symbols. New Brunswick: Transaction Press.