Polykrates’in Dipteros’undan Hermogenes’in Pseudodipte-ros’una

Magnesia kazılarının en büyük amacı Hermogenes'in yapılarını incelemek olmasına karûın1984'den bu yana sürdürülen kazılarda bu amaç doİrultusunda fazla yol alındıİı söylenemez. Buna karûınortaya çıkarılan yeni yapılar üzerinde yapılan çalıûmalarla önemli sonuçlara ulaûılmıûtır. Hermogenes yapılarıyla olmasa da ona baİlanan yapılarda bu varsayım irdelenmiûtir. Vitruvius’tan edindiİimiz verilere göre Hermogenes “pseododipteros” olarak tanımlanan tapınaİı ilk planlayan ve uygulayan mimardır ve bu yapıVitruvius’a göre Magnesia’daki Artemis Tapınaİı’dır. Çalıûmalarımızda elde ettiİimiz veriler doİrultusunda, Hermogenes’in bu tapınak tipini belirleme nedenleri konusunda ûimdiye kadar çeûitli bilim adamlarınca çeûitli yorumlar ortaya koyulmuû ve bu uygulama genellikle ıûık/gölge karûıtlıİının uygulanmasına dayandırılmıûtır. Bu makalede de aynı nedenler sorgulanmakta ve ıûık/gölge karûıtlıİının geçerli bir varsayımolamayacaİı gösterilmeye çalıûılmaktadır. Gerçek zamana dayanan üç boyutlu görüntülerde tapınaİın hiçbir zaman ve hiçbir ûekilde varsayıldıİı kadar ıûık/gölge üretecek bir özelliİe sahip olmadıİı gösterilmektedir. Bu durumda Vitruvius’un sözlerinden de anlaûılan “pteronu güzelleûtirmek” konusunda Hermogenes’in neler yaptıİı konusu üzerinde durulmakta ve pseudodipteros tapınak planının bulunuû ve uygulanıû nedeni bu sonuca baİlanmaktadır
Anahtar Kelimeler:

Hermogenes, Polykrates, Dipteros

VOM DIPTEROS DES POLYKRATES ZUM PSEUDODIPTEROS DES HERMOGENES

Zusammenfassung: Man nähert sich dem 40. Jubiläum der Grabungen in Magnesia mit Ergebnissen von vielen neuentdeckten Bauten, ohne aber Wesentliches für die Erforschung von Hermogenes zu leisten. Es wurden nur einige Hypothesen aufgestellt, die sich auf seine Errungenschaften beziehen (s. Anm.). In diesem Artikel wird zum ersten Mal seine gepriesene Leistung, nämlich Licht und Schatteneffekt zu erzielen, abgelehnt. Das Argument dafür sind die dreidimensionalen Real Time Rekonstruktionen des Tempels, durch die man einwandfrei sehen kann, dass der Tempel nie dem Gedanken entsprechend durch das Sonnenlicht beleuchtet wird. Das Hauptaugenmerk seines Schaffens wird nun bei der weiten Pteroma des neuen Tempeltypus, des Pseudodipteros und seiner reichen Gestaltung der Bauglieder gesucht.