Notion'dan bir mezar steli

Notion'da bulunmuş olan mezar steli Efes Müzesi'ndedir. Üst yarısı kırılmış olan stel üzerinde koltukta oturmakta ola'n bir kadın ve karşısında ayakta duran bir erkek figürü hizmetçi-leriyle birlikte betimlenmiştir. Stel üzerindeki figürler serbest heykel gibi yüksek kabartma olarak işlenmişlerdir. Bu tipte stellerin üretildiği Ionia'daki merkezler (Smyrna, Ephesos vb.) M.Ö. 3. yüzyıldan M.Ö. 1. yüzyıla kadar kesintisiz çalışmıştır. Notion steli bahsi geçen merkezlerde üretilen stellerle benzer özelikler taşımaktadır. Stel üzerindeki figürlerin hareketliliği ve himatioriurv altından kumaşın belirtilmesi gibi özellikleriyle M.Ö. 2. yüzyıl stil özelliklerini yansıtmaktadır. Bu özellikler Magnesia Artemis Tapmağı altarı ve Pergamon Altarı kabartmaları üzerideki figürlerde görülebilmektedir. Ayakta duran erkek figürünün duruşu ve himatioriw, oturmakta olan kadın figürünün bol yapıdaki himatiorivL ve kumaş altından elinin betimlenmesiyle M.Ö. 2. yüzyıl özelliklerini yansıtmaktadır. Notion steli üzerindeki figürlerin aynı dönemde üretilen serbest heykel ve mezar stelleri ile yapılan karşılaştırmalar sonucunda, Smyrna ve Samos etkisinde bir sanatçı tarafından üretilmiş olduğu anlaşılmaktadır. Stilistik açıdan eser M.Ö. 2. yüzyılın ilk çeyreğine tarihlenmelidir.

A grave stele from Nation

This article deals with a gravestele which was found in Notion and now is in the Efes Archaeological Museum. The stele depicts a draped seated woman on a chair and draped a standing man between two servants. The upper parts of the stele are broken off. All of the figures on the stele were carved as high relief like freestanding statues. This type of stelai has been manufactured between 3rd and 1st centuries B.C. in Ionian workshops, such as Smyrna and Ephesos. The Notion stele has similar features with the ones produced in these centers. Liveliness of standing figures, as well as the representation of the fabric under himation demonstrates second century Hellenistic peculiarities. These features also recall the figures on the altar reliefs of Magnesia Artemis and the altar reliefs at Pergamon. The postures and richly carved himations of the standing man and the seated woman, as well as, the representation of woman's hand under the mande recall second century Hellenistic features. Stylistic comparison of the figures on the Notion stele with other free standing statues and stelai producted in same period shows that the stele might have been carved by an artist who was influ-enced by workshops in Smyrna and Samos. Stylistically the stele can be dated to the 2nd century BC.

___

Andreae 2001 B. Andreae, S kulptur des Hellenismus (2001).

Atalay 1988 E. Atalay, Hellenistik Çağ'da Epbesos Mezar S telleri Atölyeleri (1988).

Bağdatlı 2009 F. Bağdatlı, İÖ. 3.yy'da Bati Anadolu ve Adalarda Heykeltıraşlık Faaliyetleri, Selçuk Üniversitesi, Basılmamış Doktora Tezi (2009).

Balty 1981 J. Baity, s.v."Antiocheia", LIMCI, 1981, 840-851.

Bieber 1981 M. Bieber, The Sculpture of the Hellenistic Age (1981).

Bruns-Özgan 1997 ;C. Bruns-Özgan, "Neufunde hellenistischer Skulpturen aus Knidos", içinde: I. Jenkins - G. B. Waywell (deri.), Sculptors and Sculpture of Caria and the Dodecanese (1997) 99-104.

Burr-Thompson 1963 D. Burr-Thompson, Troy, The Terracotta figurines of the Hellenistic Period (1963).

Carter 1983 J. C. Carter, Sculpture of Sanctuary at Athena Polias at Priene (1983).

Clairmont 1967 C. W. Clairmont, "The Grave-reliefs from Byzantium", BCH 91,1967, 451-68.

Clairmont 1993 C. W. Clairmont, Classical Attic Tombstones Catalogue (1993).

Cremer 1991 v. M. Cremer, Hellenistisch-römische Grabstelen im nordwestlichen Kleinasien, 1 .Mysien (1991).

Firatk 1964 N. Fıratlı, Les steles Funeraires de By^ance greco-romaine (1964).

Fıratlı 1965 N. Fıratk, "İstanbulun Yunan ve Roma Mezar Stelleri", Belleten XXIX-114,1965, 263-320.

Fleischer 1985 R. Fleischer,"Rez. Carter: The Sculpture of the Sanctuary of Athena Polias at Priene (1983)", Gnomon 57,1985, 344-352.

Geominy 2007 W. Geominy, "Die Allmahliche Verfertigung hellenistischer Stilformen (280-240 v.Chr.)", içinde: P. C. Bol (deri.), Die Geschichte der antiken Bildhauerkunst IIIHellenitische Plastik (2007) 43-102.

Horn 1931 R. Horn, Stehende weibliche Gewandstatuen in der hellenistischen Plastik, 2. Ergh. RM. (1931).

Horn 1972 R. Horn, Hellenistische Bildwerke auf Sanfos, S AMOS XII(1972).

Kabu's-Preisshofen 1989 R. Kabus-Preisshofen, Die hellenistische Plastik der Insel Kos,AM Beiheft 14 (1989).

Kleiner 1942 G. Kleiner, Tanagrafiguren. XJntersuchungen hellenistischen Kunst und Geschichte (1942).

Laurenzi 1932 L. Laurenzi, Clara Rhodes V,2 (1932).

Lewerentz 1993 A. Lewerentz, Stehende mânnliche Gewandstatuen im Hellenismus (1993).

Linfert 1976 A. Linfert, Kunst^entren hellenistischer Zeit: Studien an weiblichen Gewandfiguren (1976).

Mandel 2003 U. Mandel, "Form-Raum-Bewegung. Âsthetisches Erleben der Plastik des 3. Jhs. v. Chr.", içinde: M. Kreikenbol (deri.), Zum Verhaltnis von Kaum und Zeit in der griechischen Kunst, Passavant-Symposion Frankfurt 2000 (2003) 209-237.

Mandel 2007 U. Mandel, "Râumlichkeit und Bewegungs erleben Körperschicksale im Hochhellenismus (240-190 v. Chr.)", içinde: P. C. Bol (deri.), Die Geschichte der antiken Bildhauerkunst III, Hellenitische Vlastik (2007) 103-188.

Martini 1984 W. Martini, Das Gymnasium von Samos, Samos XVI (1984).

Özgan 1982 R. Özgan, "Zur Datierung des Artemisaltars in Magnesia am Meander", IstMitt 32,1982,196-209.

Öztepe 2004 E. Öztepe, "Yunan Heykeltıraşlığında Kumaş Dokusuna Dair İzler ve Formları", I.—II. Ulusal Arkeolojik Araştırmalar Sempozyumu, Anadolu Ek Dizi No.l, 2004, 209-219.

Öztepe 2007 E. Öztepe, "Zu den Formen der Liegefalten und eingeritzen Linien in der griechischen Plastik", IstMitt 57, 2007, 251-70.

Pergamonaltar 2004 Der Pergamonaltar, Staatlische Museen zu Berlin (2004).

Pfuhl-Möbius 1977 E. Pfuhl — H. Möbius, Die Ostgriechischen Grabreliefs I-II (1977).

Pollitt 1986 J. J. Pollitt, Art in the Hellenistic Age (1986).

Prittwitz 2007 H. Prittwitz, "Die Hellenistische Plastik von 160 bis 120 v. Chr", içinde: P. C. Bol (deri.), Die Geschichte der antiken Bildhauerkunst III, Hellenitische Plastik (2007) 241-272.

Radt 2002 W. Radt, Pergamon. Antik Bir Kentin Tarihi ve Yapıları (2002).

Richter 1965 G. M. A. Richter, The Portraits of the Greeks, Volume 2 (1965).

Ridgway 2001 B. S. Ridgway, Hellenistic Sculpture I (2001).

Rotroff 1997 S. I. Rotroff, Hellenistic Pottery: Athenian and Imported Weelmade Tableware and delated Material, Athenian Agora XXIX (1997).

Saraçoğlu 1997 A. Saraçoğlu, Antakya Yöresi Mezar Stelleri, Atatürk Üniversitesi, Basılmamış Doktora Tezi (1997).

Saraçoğlu 2006 A. Saraçoğlu, "M.Ö. 2. Yüzyıl Heykeltraşlığmda Bergama ve Rodos Bağlantısı", içinde: T. Takaoğlu (deri.), Anadolu Arkeolojisine Katkılar: 65. Yaşında Abdullah Yaylalı'ya Sunulan Yakılar (2006) 244-253.

Schefold 1960 K. Schefold, Meistkwerkegriechischer Kunst (1960).

Scholl 1996 A. Scholl, Die attischen Bildfeldstelen des 4. Jhs. V. Chr. (1996).

Schraudolph 2007 E. Schraudolph, "Beispiele hellenistischer Plastik der Zeit zwischen 190 und 160 v. Chr." , içinde: P. C. Bol (deri.), Die Geschichte der antiken Bildhauerkunst III, Hellenitische Plastik . (2007) 189-240.

Von den Hoff 2007 R. von den Hoff, "Die Plastik der diadochenzeit", içinde: P. C. Bol (deri.), Die Geschichte der antiken Bildhauerkunst III, Hellenitische Plastik (2007) 1-39.

Winter 1908 F. Winter, Altertümer von Pergamon VII.2 (1908).

Yaylalı 1979 A. Yaylalı, Hellenistik Devir İzmir Kökenli Figürlü Mezar Stelleri, Erzurum Üniversitesi, Basılmamış Doçentlik Tezi (1979.

Yaylalı 1986 A. Yaylalı, "Hellenistik Devir İzmir Mezar Stelleri", IX. TürkTK, 1986, 473-489.

Yaylalı 1989 A. Yaylalı, "Eine Grabstele im Museum İzmir", içinde: N. Başgelen - M. Lugal (deri.), Festschrift für Jale inan (1989) 471-481.