Etnik pazarlamada helal kavramının kullanımı Almanya'da yayınlanan gıda reklamları üzerine bir inceleme

İkinci Dünya Savaşından sonra Avrupaya işgücügöçüyle artan Müslüman azınlık gruplar, pazarlamauzmanlarının dikkatini çekmiş ve yeni alt kültür grup-larının aynı zamanda özel hedef kitle gruplarına dönü-şebileceği fikri, etnik pazarlama kavramının Avrupadayayılmasına sebep olmuştur. Bu açıdan bakıldığında,son yıllarda gıda pazarında kendini gösteren helalürün hassasiyetinin sadece çoğunluğu Müslüman bi-reylerden oluşan ülkelerde görülmemesi, Avrupada dayaygınlaşması doğaldır. Etnik pazarlamada kullanılandini öğelerden helal kavramının reklamlarda yer alma-sını inceleyen bu araştırmada, Avrupada yaşayan Türkgöçmenleri hedefeyen televizyon reklamlarında helalürünü vurgulayan markalar ele alınmıştır. Araştırma-nın örneklem grubu için farklı markalardan seçilenreklam spotları içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir.Helal kavramı görsel ve işitsel açıdan vurgulanırkenhangi kültürel destekleyici unsurlardan yararlanıldığıda çalışma kapsamında yer almaktadır.

Using halal concept in ethnic marketingAn analysis on food commercials broadcasted in Germany

Te labour migration of Muslim minority groups hadtaken the attention of marketing professionals afer theSecond World War. Tus, new subcultures turned intospecial target audiences and hereby, ethnic marketingconcept disseminated in Europe. From this point ofview, susceptibility to halal food in European marketshas increased recently. In this study, which examinesthe usage of halal concept as a religious element in eth-nic marketing, television commercials of brands targe-ting Turkish emigrants in Europe and emphasizing ha-lal products are taken into consideration. Te samplegroup of this study is made up of advertising spots cho -sen from diferent brands. Tese spots were analyzedaccording to case study method. Within the context ofthis study cultural elements, which support visual andauditory elements used in commercials, were also exa-mined while highlighting the concept of halal.

___

  • Ab Talib, M. S. & Mohd Johan, M. R. (2012). Issues in Halal Packaging: A Conceptual Paper. CS Canada International Business and Management, 91 – 95.
  • Bahar, H. İ.(2008). Sosyoloji (2. Baskı). Ankara: Ulusla- ra rası Stratejik Araştırmalar Kurumu (USAK). Burnett, J. & Moriarty, S. (1998). Introduction to Mar- keting Communications – An Integrated Approach. Upper Saddle River, New Jersey: Prentice Hall.
  • Direk, M. & Kan, A. (2008). Türklerde Beslenme Kül- türü ve Bunun Avrupa Kültürüne Yansıması., Ay- doğan, İ. & Yaylacı, F. (Ed.), I. Uluslararası Avru- palı Türkler Kongresi Bildiri Kitabı, Kayseri: Erciyes Üniversitesi.
  • Fischer, J. (2012). Branding Halal: A Photographic Es- say on Global Muslim Markets. Anthropology To - day, 18 – 21.
  • Gazdziak, S. (2011). Te Growth of the Halal Market. Independent Processor, 21 – 23.
  • Gegez, E. (2008). Kültürel Çevre. Küresel Pazarlama Yönetimi içinde (s.123 – 165). İstanbul: Beta. Godiva Helal Sertifikası Aldı. (2010, 25 Ağustos). Va- tan Gazetesi, 12.
  • Guion, L. A., Kent, H. & Diehl, D. (2010). Ethnic Mar- keting: A Strategy for Marketing Programs to Di- verse Audiences, http://edis.ifas.uf.edu/fy758 .
  • Halman, T. (2005). Kaç/Göç: Göçebe Kültürü ve Türk Kültürü. Türk(iye) Kültürleri içinde. Gönül Pultar ve Tahire Erman (der.), İstanbul: Tetragon Yayınları.
  • Hamdan, H., Mat Issa, Z., Abu, N. & Jusof, K. (2013). Purchasing Decisions among Muslim Consumers of Processed Halal Food Products. Journal of Food Products Marketing, 54 – 61.
  • Haribo’nun ‘Helal’ Hassasiyeti. (Ocak 2010). Food Repor t – Magazin der Nahrungsmittelindustrie, 22 – 23.
  • Helal Olsun. (Kasım 2011). Te Brandage, 66 – 77.
  • Karalar, R. (2009). Çağdaş Tüketici Davranışı (3. Bas - kı). İzmir: Meta.
  • Koeman, J., Jaubin, K. & Stesmans, A.(2010). Standar - dization or Adaptation? Ethnic Marketing Strate - gies Trough the Eyes of Practitioners and Con- sumers in Flanders. Communications – European Journal of Communication Research, 165 – 185.
  • Media Consulta Deutschland (2010). İşte Almanya (Çev. Deniz Mine Ermiş Tak). Frankfurt am Main: Societäts – Verlag.
  • Pires, G. D. & Stanton, P. J. (2005). Ethnic Marketing: Accepting the Challenge of Cultural Diversity. Lon - don: Tomson Learning.
  • Rarick, C., Falk, G., Barczyk, C. & Feldman, L. (2012). Ma rketing to Muslims: Te Growing Importance of Halal Products. Journal of the International Aca- demy for Case Studies , 81 – 86.
  • Rezai, G., Mohamed, Z. & Shamsudin, M. N. (2012). As sessment of Consumers’ Confidence on Halal Labelled Manufactured Food in Malaysia. Pertani- ka Journal of Social Sciences and Humaities, 33 – 42.
  • Sancar, S. (Ocak 2012). Gelin Helalleşelim. Yeni Bahar De rgisi, 20 – 23.
  • Sofyalıoğlu, Ç., Aktaş, R. (2001). Kültürel Farklılıkla - rın Uluslararası İşletmelere Etkisi. Celal Bayar Üni- versitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 75 – 92.
  • TAM Vakfı Almanya’da Uyumun 10 Yıllık Bilançosunu Çıkardı. (Ocak 2010). Food Report – Magazin der Nahrungsmittelindustrie, 16.
  • TSE Helal Gıda Belgelendirmesine Başladı. (Temmuz 2011). Standard, 25.
  • Türk Dil Kurumu. (2005). Türkçe Sözlük (10. Baskı), Ankar a: Türk Dil Kurumu.
  • http://www.volkswagen.de/de/angeboteaktionen/ volkswagen_spricht_tuerkisch/Tuerkisch/Basin. html, 12.03.2012.
Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi-Cover
  • Yayın Aralığı: Yılda 4 Sayı
  • Başlangıç: 2001
  • Yayıncı: Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi