Animasyon Destekli Bilişim Değerleri Eğitiminin Akademik Başarıya ve Tutuma Etkisi

Bu araştırmanın amacı; animasyon destekli değerler eğitimi programının akademikbaşarıya, derse, bilişim değerlerine yönelik tutuma ve kalıcılığa etkisini incelemektir. Araştırmada,deney, kontrol ve plasebo gruplu, ön test, son test ve kalıcılık testi içeren yarı deneysel desenlimodel kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, Aydın ili sınırları içerisinde bulunan birmeslek lisesinin bilişim teknolojileri alanı 11. sınıfında eğitim gören ve başarı düzeyi “orta”seviyede olan üç şubesi oluşturmuştur. Programların uygulanması öncesinde başarı ön test vetutum ön test, uygulama bitiminde başarı son test ve tutum son test, son testlerin uygulanmasındaniki ay sonra da kalıcılık testi gruplara uygulanmıştır. Araştırmada, nicel veriler ölçme araçları(grafik ve animasyon dersi başarı testi, grafik ve animasyon dersine yönelik tutum ölçeği, bilişimetiği değerlerine yönelik tutum ölçeği) yardımıyla toplanmıştır. Nicel verilerin analizinde, gruplararası farklılıkları belirlemek için tek yönlü ANOVA ve Kruskal-Wallis H testleri kullanılarakanaliz edilmiştir. Elde edilen bulgulara göre; uygulama süreci sonunda, hem grafik ve animasyondersi akademik başarı, hem derse yönelik tutum hem de bilişim etiği değerlerine yönelik tutumpuanları bakımından deney grubu lehine istatistiksel olarak anlamlı farklılık elde edilmiştir.Araştırma sonuçlarına dayanarak öğretmenlere, dersleri animasyon destekli olarak işlemeleri,öğrencilere eksik oldukları konularda animasyon hazırlama ödevi vermeleri ve derslerde günlükhayattan örnekler vererek bilişim etiği değerleri hakkında öğrencileri bilgilendirmeleri önerilebilir.

The Effect of Animation Based Values Education on Achievement and Attitude

The purpose of this research is to investigate the effect of animation based values education program on achievement, attitude toward lesson and informatics ethics values and retention. In the research; experimental, control and placebo group, (pre-test, post-test and retention test) were used as quasi-experimental design. The study group of the research consisted of three 11th grade classes, whose achievement levels are ‘moderate’ and which were educated in the branches of IT of a vocational high school in Aydın. Pre-test before the implementation of the programs and post-test after the implementation of the programs were applied. Two months after the implementation of the programs, retention test and two months after the implementation of retention test were applied to the groups. In this research, quantitative data were collected by measurement tools (Graphics And Animation Lesson Achievement Test, An Attitude Scale Towards Graphics And Animation Lesson, An Attitude Scale for Values in Informatics). In the analysis of quantitative data, one-way ANOVA and Kruskal-Wallis H tests were used to measure intergroup differences. According to the findings; at the end of the implementation process, the students of the experimental group, applied animation based values education program, were found to be better in terms of both achievement, attitude towards lesson and informatics ethics values than control and placebo group students and was found to be statistically significant. As a result of research, it can be suggested to teachers to deliver animation based lessons, give animation preparation homeworks to students and inform students about the ethics values of informatics by having different cases from daily life.

___

  • Ada, S. ve Ünal, S. (2000). Sınıf Yönetimi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesi Matbaası.
  • Ada, S., Baysal, N. ve Korucu, S. (2005). Sınıf öğretmenlerinin sınıf içi olumsuz davranışlara gösterdikleri tepkilerin karakter eğitimi ve 2005 ilköğretim programı açısından değerlendirilmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 3(10), 7-18.
  • Aktepe, G. (2016). Sosyal bilgiler dersi öğretim programında yer alan değerler eğitimi uygulamalarına ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşlerinin belirlenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • Altaş, E. (2016). Elektriğin iletimi ünitesinin öğretiminde grup araştırması ve animasyonların etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Aremu, A. and Abiodun, S. (2010). Computer animation and the academic achievement of Nigerian senior secondary school students in biology. Journal of the Research Center for Educational Technology (RCET), 6(2), 148-161.
  • Arı, A. (2011, Ekim). Ortaöğretimde değerler eğitiminin uygulanmasında karşılaşılan sorunlar. Değerler Eğitimi Sempozyumu, Eskişehir.
  • Arkan, A. ve Altunel, M. (2019). 2019 Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS) yerleştirme sonuçları üzerine değerlendirme. 17 Kasım 2019 tarihinde https://setav.org/assets/uploads/2019/08/P246.pdf adresinden alınmıştır.
  • Atalay, N. (2015). Fen Bilimleri dersinde öğrencilerin öğrenme ve yenilenme becerilerinin gelişiminde yavaş geçişli animasyon (slowmotion) uygulaması. (Yayımlanmamış doktora tezi). Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Avcı, A. (2018). 7-9 yaş arası çocuklar için animasyon destekli piyano öğretim yöntemi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Benay-Karagöz, B. (2016). Öğrencilerin fen bilimleri dersi deneylerini animasyonlaştırmasının akademik başarı, tutum ve motivasyonlarına etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Bahçeşehir Üniversitesi, İstanbul.
  • Berney, S. and Bétrancourt, M. (2016). Does animation enhance learning? A meta-analysis. Computers & Education, 101, 150-167. Doi: 10.1016/j.compedu.2016. 06.005.
  • Boyacı, M. (2016). Fen ve Teknoloji dersinde animasyon uygulamalarının öğrencilerin akademik başarılarına etkisinin incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • Burke, K. A., Greenbowe T. J. and Windschitl M. A. (1998). Developing and using conceptual computer animations for chemistry instruction. Journal of Chemical Education, 75(12), 1658-1661. Doi: 10.1021/ed075p1658.
  • Büyüköztürk, S. (2012). Sosyal Bilgiler için Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Can, A. (2019). SPSS ile Bilimsel Araştırma Sürecinde Nicel Veri Analizi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Chan, C.K.Y. (2013). Use of animation in engaging teachers and students in assessment in Hong Kong higher education. Innovations in Education and Teaching International, 52(5), 1-11. Doi: 10.1080/ 14703297.2013.847795.
  • Creswell, J. W. (2017). Araştırma Deseni. Nitel, Nicel ve Karma Yöntem Yaklaşımları. (Çeviri editörü: Selçuk Beşir Demir). Ankara: Eğiten Kitap Yayınevi.
  • Çamloğlu, N. (2014). Yavaş geçişli animasyon tekniğinin öğrencilerin akademik başarılarına, motivasyonlarına ve akademik öz yeterliliklerine etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Akdeniz Üniversitesi, Antalya.
  • Çelik, B. (2014). Dokuzuncu sınıf bilgi ve iletişim teknolojisi dersinde mizah ve kavram karikatürü kullanımının öğrenci başarısı, tutumu, kaygısı ve kalıcılığa etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın.
  • Çelik, B. (2019). Animasyon destekli değerler eğitimi programının akademik başarıya, derse ve bilişim değerlerine yönelik tutuma ve kalıcılığa etkisi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın.
  • Çelik, B. ve Gündoğdu, K. (2019). Bilişim etiği değerlerine yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi. Ege Eğitim Dergisi, 20(2), 335-350. Doi: 10.12984/egeefd.590560.
  • Çelik, B. ve Gündoğdu, K. (2020). Grafik ve animasyon dersine yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 19(73), 450-464. Doi: 10.17755/esosder.592387.
  • Daşdemir, İ. (2012). İlköğretim fen ve teknoloji dersinde animasyon kullanımının öğrencilerin akademik başarılarına, öğrenilen bilginin kalıcılığına ve bilimsel süreç becerilerine etkisi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Demirkan, S. (2017). İlk yardım konusunun öğretiminde bilgisayar destekli animasyon kullanımı ve bir uygulama örneği: beşinci sınıflar. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Beykent Üniversitesi, İstanbul.
  • Dönmez, B. ve Cömert, M. (2007). İlköğretim okulu öğretmenlerinin değer sistemleri. Değerler Eğitimi Dergisi, 5(14), 29-59.
  • Duymaz, S. H. (2013). Ortaokul öğrencilerine yönelik bilişim etiği öğretim programı uygulaması. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Ercan, Ö. ve Özbek, O. (2017). İletişim şirketlerinin spor sponsorluğu ölçeğinin güvenirlik ve geçerlik çalışması. Journal of Human Sciences, 14(4), 3615-3625. Doi:10.14687/jhs.v14i4.4622.
  • Eryiğit, U. (2018). Fen bilimleri dersinde animasyon kullanımının öğrencilerin akademik başarılarına ve tutumlarına etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Mehmet Akif Üniversitesi, Burdur.
  • Etherington, M. (2013). Values education: Why the teaching of values in schools is necessary, but not sufficient. Journal of Research on Christian Education, 22(2), 189-210. Doi: 10.1080/10656219.2013.808973.
  • Ferreira, C. and Schulze, S. (2014). Teachers’ experience of the implementation of values in education in schools: “Mind the gap”. South African Journal of Education, 34(1), 1-13. Doi: 10.15700/201412120939.
  • Fidan, M. (2016). Bilişim etiği boyutlarına göre bilişim teknolojileri ve yazılım dersi öğretim programı kazanımlarının incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(4), 1641-1654.
  • Gero, A. and Zoabi, W. (2014). Computer animation and academic achievements: Longitudinal study in electronics education. International Journal of Engineering Education, 30(5), 1295-1302.
  • Geylan, T. (2015). Ortaöğretim müfredatındaki değerler eğitimi üzerine bir araştırma. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Göktürk, M. (2015). Fen ve teknoloji dersinde TGA stratejisi ile zenginleştirilmiş animasyon destekli öğretimin akademik başarıya, tutuma ve kalıcılığa etkisinin incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi, Ağrı.
  • Gurvitc, R. and Lund, J. (2014). Animated video clips: learning in the current generation. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 85(5), 8-17. Doi: 10.1080/07303084.2014.897566.
  • Gürhan, E. (2017). İlkokullarda uygulanan değerler eğitimi uygulamalarının yönetici ve sınıf öğretmenlerinin görüşlerine göre değerlendirilmesi (Konya-Selçuklu örneği). (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya.
  • Jamal, S.N.B., Ibrahim, N.H.B. and Surif, J.B. (2019). Concept cartoon in problem-based learning: A systematic literature review analysis. Journal of Technology and Science Education, 9(1), 51-58. Doi: https://doi.org/10.3926/jotse.542.
  • Karaduman, B. (2008). İlköğretim 6. sınıf fen ve teknoloji dersi “maddenin tanecikli yapısı” ünitesinin öğretiminde, bilgisayar destekli ve bilgisayar temelli öğretim yöntemlerinin, akademik başarıya ve kalıcılığa etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kim, H. Y. (2013). Statistical notes for clinical researchers: Assessing normal distribution using skewness and kurtosis. Restorative Dentistry & Endodontics, 38(1), 52–54.
  • Kirschenbaum, H. (2019). Models of values education and moral education in the era of the fourth industrial revolution. Journal of Ethnic Minorities Research, 8(2). Doi: 10.25073/0866-773X/309.
  • Lakshmi, V.V. and Paul M.M. (2018). Value education in educational institutions and role of teachers in promoting the concept. International Journal of Educational Science and Research (IJESR), 8(4), 29-38.
  • Mayer, R. E. and Moreno, R. (2002). Aids to computer-based multimedia learning. Learning and Instruction, 12 (1), 107–119. Doi: 10.1016/S0959-4752(01)00018-4.
  • MEB, (2005). Orta Öğretim Kurumları Bilgi ve İletişim Teknolojisi Dersi Öğretim Programı. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, Milli Eğitim Basımevi, Ankara.
  • MEB, (2016). Ortaöğretim kurumları yönetmeliği. 01.07.2020 tarihinde https://ogm.meb.gov.tr/meb_iys_ dosyalar/2016_11/03111224_ooky.pdf adresinden alınmıştır.
  • MEB, (2017). 28.06.2020 tarihinde https://mtegm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_01/10171149_Kongre_ Yzet_Raporu_ 09.01. 2017.pdf adresinden alınmıştır.
  • MEGEP, (2019). 28.06.2020 tarihinde http://megep.meb.gov.tr/dokumanlar/10.SINIF%20(2018-2019)/ 10%20 %C3%87%C3%96P/B%C4%B0L%C4%B0%C5%9E%C4%B0M%20TEKNOLOJ%C4%B0LER%C4%B0 _%C3%87%C3%96P_10.pdf adresinden alınmıştır.
  • Miangah, T.M. and Marvasti, F.T. (2015). The effects of animation usage on first grade reading. British Journal of Education, Society & Behavioural Science, 10(2), 1-9. Doi: 10.9734/BJESBS/2015/17784.
  • Naylor, S. and Keogh, B. (2013). Concept cartoons: What have we learnt?. Journal of Turkish Science Education, 10(1), 3-11.
  • Nkiru, N. and Samuel, C. (2017). Effect of computer animation on chemistry academic achievement of secondary school students in Anambra State, Nigeria. Journal of Emerging Trends in Educational Research and Policy Studies (JETERAPS), 8(2), 98-102.
  • Ogunlere, S.O. and Adebayo, A.O. (2015). Ethical issues in computing sciences. International Research Journal of Engineering and Technology (IRJET), 2(7), 10-16.
  • Orhan, M. (2019). Animasyon destekli öğretimin öğrencilerin müzik dersi akademik başarısına etkisinin incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Osuafor, A., Maureen, N. and Anusiuba, I.O. (2019). Effects of animated media instructional strategies on achievement and retention of secondary school students in computer studies. International Journal of Scientific and Engineering Research, 10(6), 1692-1696.
  • Oyewole, O. (2017). Awareness and perception of computer ethics by undergraduates of a Nigerian University. Journal of Information Science Theory and Practice, 5(4), 68-80.
  • Ozan, Ş. (2018). Bilişim etiği dersinin incelenmesi: Öğretmen adayları ile bir durum çalışması. (Yayımlanmamış doktora tezi). Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Özcan, M. F. (2015). 7. sınıf Türkçe dersi "bildirme ve dilek kipleri" konusunun öğretiminde animasyon destekli 5E modelinin başarı, kalıcılık ve tutuma etkisi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Özdemir, S. (2019). Lisans öğrencilerinin bilişim etiği konusundaki tutumlarının incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ufuk Üniversitesi, Ankara.
  • Pınarkaya, Y. (2017). Aynalarda yansıma ve ışığın soğrulması ünitesinde animasyon destekli kavram karikatürleri uygulamalarının öğrencilerin akademik başarılarına, kavram yanılgılarına ve tutumlarına etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ordu Üniversitesi, Ordu.
  • Polkowski, Z. (2015, February). Ethical issues in the use and implementation of ICT. 4th International Conference on "Business Ethics for Good Corpotate Governance & Sustainnability", India.
  • Rusli, M. and Negara, I.K.R.Y. (2017). The effect of animation in multimedia computer-based learning and learning style to the learning results. Turkish Online Journal of Distance Education-TOJDE. 18(4), 177-190. Doi: 10.17718/tojde.340409.
  • Selçuk, E. (2016). Okullarda değerler eğitimi uygulamalarının verimliliği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Okan Üniversitesi, İzmir.
  • Shobana, S. and Kanakarathinam, R. (2017). Awareness and need of ethics and values in education for students: A study among college teachers in Pollachi region. International Journal of Current Research and Review, 9(9), 26-31. Doi: 10.7324/IJCRR.2017.992631.
  • Şahin, Z. (2018). Geometri öğretiminde kavram karikatürü kullanımının beşinci sınıf öğrencilerinin matematiğe yönelik tutumlarına ve erişi düzeylerine etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir. Mayer, R. E. and Moreno, R. (2002). Aids to computer-based multimedia learning. Learning and Instruction, 12 (1), 107–119. Doi: 10.1016/S0959-4752(01)00018-4.
  • Şengül-Bircan, T. (2013). Animasyon destekli haritalarla tarih öğretiminin öğrencilerin akademik başarılarına ve mekân algılarına etkisi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Şenocak, K. Z. (2018). Fen öğretiminde kavram karikatürü kullanımının 5. sınıf yaşamımızdaki elektrik ünitesinde öğrenci başarısı ve tutumu üzerine etkileri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Kırıkkale Üniversitesi, Kırıkkale.
  • Şimşek, N. (1997). Derste Eğitim Teknolojisi Kullanımı. Ankara: Anıl Matbaa ve Ciltevi.
  • Taşkın, Ö. (2014). Fen ve teknoloji öğretiminde kavram karikatürü kullanımının öğrenci başarısı ve tutumuna etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Celal Bayar Üniversitesi, Manisa.
  • Tope Gloria, A. (2020). Effect of animation teaching strategy on secondary school students’ achievement, retention and interest in climate change in Lokoja, Kogi State. International Journal of Trend in Scientific Research and Development (IJTSRD), 4(3), 944-949.
  • Uzuner, Ö. N. (2018). Yavaş geçişli animasyon tekniğinin ortaokul öğrencilerinin fen bilimleri dersine yönelik başarıları, bilimsel düşünme becerileri ve hedef yönelimleri üzerine etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Amasya Üniversitesi, Amasya.
  • Uzunkol, E. (2014). Hayat bilgisi öğretiminde uygulanan değerler eğitimi programının öğrencilerin özsaygı düzeyleri, sosyal problem çözme becerileri ve empati düzeylerine etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Verecio, R. (2016). Computer ethics awareness: Implication to responsible computing. International Journal of Education and Research, 4(3), 195-204.
  • Yürük, S. E. (2015). Dijital öykülemeye dayalı değerler eğitiminin öğrencilerin değer kazanımı ve tutumlarına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Fırat Üniversitesi, Elazığ.