Foucault'nun İktidarları

Bu makale, pro-marksist geleneği reddeden ve çalışmalarını soykütüksel bir düzleme oturtan Foucault'nun iktidar ilişkilerini ne şekilde ele aldığını göstermeyi amaçlar. Foucault, çalışmalarında özneyi temel almış; iktidar olgusunu ise öznenin tarih içerisinde ne şekilde nesneleştiğini göstermek adına araç olarak kullanmıştır. İktidar ilişkileri öznel deneyimlerle (delilik, suçluluk, cinsellik, ölüm vb.) görünür hale gelir. Öznenin, nüfusun yönetilmesi sorunsalında baş aktör olması ile ortaya çıkan ve orta çağ adalet devletinin idari devlete dönüşüm sürecini anlatan yönetimsellik kavramı, iktidar ilişkilerinin bir tür dışavurumudur. Yönetimsellik yolunda bilginin araçlarını kullanan devletin ise güvenlik aygıtları tarafından denetlenen bir topluma karşılık geldiğini söylemek mümkündür

Foucault's Powers

The article aims to show how Foucault, who refuses the pro-Marxist tradition, and builds his works on a genealogical basis, approaches to power relations. In his works, Foucault grounds arguments on subject and uses the power phenomenon as an instrument to show how a subject has historically turned to an object. Power relations become visible through subjective experience (insanity, delinquency, sexuality, death, and so on). The notion of governmentality, the result of the role of subject as the main factor in public administration issue, telling the transition period of the medieval states of justice into administrative states, is an expression of power relations. It could be suggested that a government, which employs tools for knowledge for the sake of governmentality corresponds to a society controlled by security devices

___

  • Bentham, J. (2008), "Panoptikon ya da Gözetim-Evi", B. Çoban, Z. Özarslan (Ed.) Panoptikon/Gözün İktidarı (Çev. B. Çoban, Z. Özarslan), Su Yayınları, İstanbul, s.9- 76.
  • Bogason, P. (2005), "Postmodern Public Administration", Ferlie, E., Lynn, L. E., & Pollitt, C. (Ed.), The Oxford Handbook of Public Management, Oxford University Press, Oxford, s. 234-256.
  • Foucault, M. (1980), "The Confession of the Flesh" (1977) interview. In Power/Knowledge Selected Interviews and Other Writings (ed Colin Gordon), pp. 194-228. Translated by Colin Gordon.
  • Foucault, M.l (1967), Madness and Civilization, London Tavistock.
  • Foucault, M.l (1992), Hapishanenin Doğuşu, (Çev. M. A. Kılıçbay), İmge Kitabevi, Ankara.
  • Foucault, M.l (1994), "Govermentality" Citizenship: Critical Concept, by Byran Turner ve Peter Hamilton (Ed.) Vol. 1, Routledge, London.
  • Foucault, M. (2005), Entelektüelin Siyasi İşlevi, (Çev. I. Ergüden, Osman Akınhay, Ferda Keskin), Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • Foucault, M. (2011), Büyük Kapatılma, (Çev. I. Ergüden, F.Keskin), Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • Foucault, M. (2012a), İktidarın Gözü, ( Çev. I. Ergüden), Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • Foucault, M. (2012b), Bilme İstenci Üzerine Dersler, (Çev. K. Eksen), İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
  • Foucault, M. (2013), Güvenlik, Toprak, Nüfus (Çev. F. Taylan), İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
  • Foucault, M. (2014a), Özne ve İktidar, (Çev. I. Ergüden, O. Akınhay), Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • Foucault, M. (2014b), Bilginin Arkeolojisi, (Çev. V. Urhan), Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • Gutting, G. (2010), Foucault, Dost Kitabevi, Ankara.
  • Keskin, F. (2014), "Özne ve İktidar", içinde Foucault, Michel (2014), Özne ve İktidar, (Çev. I. Ergüden, O. Akınhay), Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • Nietzsche, F. (2014), Güç İstenci, (Çev. N. Epçeli), Say Yayınları, İstanbul.
  • Revel, J. (2012), Foucault Sözlüğü, Say Yayınları, İstanbul.
  • Sarup, M. (1995), Post-Yapısalcılık ve Post-Modernizim, (Çev. B. Güçlü), Ark Yayınları, İstanbul.
  • Sarup, M. (2004), Post-Yapısacılık ve Post-Modernizm, (Çev. B. Güçlü), Bilim ve Sanat Yayınları, Ankara.
  • Şengül, T. (2014), "İktidar", G. Atılgan, A. Aytekin (Ed.), Siyaset Bilimi, Yordam Yayınları, İstanbul, s. 39-51.