KATI ATIK MALZEME İLE FARKLI SERAMİK BÜNYELERDE SAGAR PİŞİRİMLERİ

Geleneksel olarak sagar terimi seramik ürünlerin sırlı veya bisküvi pişirimlerinin yapıldığı, genellikle kutu formunda bir seramik fırın malzemesidir. Sanatsal açıdan farklı seramik yüzey görünümlerine ulaşılabilen ve her sagar pişirim sonrası tahmin edilemeyen sonuçlarla karşılaşılan bir dumanlı pişirim tekniği olarak ifade edilmektedir. Katı inorganik atıklar insan sağlığına, aynı zamanda de çevreye biyolojik, kimyasal veya fiziksel olarak zarar verebilmektedir. Katı inorganik atıkların tekrar geri dönüştürülüp yeniden kullanımı sürdürebilirliği sağlamaktadır. Seramik sanatının katı inorganik atıkların kullanıma uygun bir alan olduğu görülmekte ve bunun için hammadde yerine aynı kimyasal özelliklere sahip inorganik katı atık malzeme kullanmak ekonomik ve çevresel olarak yarar sağlamaktadır. Ayrıca sanatsal açıdan sagar gibi farklı pişirim tekniklerinde de pişirim sonrası seramik bünyelerde farklı ve özgün yüzey, renk efektleri verebildiği görülmektedir. Bu çalışmada üç farklı seramik çamuruna aynı oranlarda inorganik katı atık malzeme olan demir, cam ve alüminyum katılarak hazırlanan seramik bünyeler üzerinde sagar deneme pişirimleri yapılmıştır.

SAGGAR FIRING WITH SOLID WASTE MATERIAL IN DIFFERENT CERAMIC BODIES

Traditionally, the term Saggar is a ceramic oven material, usually in the form of a box, where glazed or biscuit firings of ceramic products are performed. It is expressed as a smoke firing technique where artistically different ceramic surface appearances can be achieved and unpredictable results after each saggar firing.Solid inorganic wastes can harm human health, as well as the environment, biologically, chemically or physically. Recycling and reuse of solid inorganic wastes ensures sustainability. Ceramic art is seen to be a suitable area for use of solid inorganic wastes, and it is economically and environmentally beneficial to use inorganic solid waste materials with the same chemical properties instead of raw materials. In addition, it can be seen that in different firing techniques such as saggar, it can give different and unique surface and color effects in ceramic structures after firing. In this study, sagar trial firings were made on ceramic structures prepared by adding iron, glass and aluminum, which are inorganic solid waste materials in the same proportions to three different ceramic muds.

___

  • Acar, P. (2011); Kağıt Katkılı Seramik Bünyelerin Araştırılması ve Seramik Uygulamaları, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi),Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Seramik Anasanat Dalı, Sakarya.
  • Arcasoy, A. (1988); Seramik Teknolojisi, Marmara Üniversitesi Yayın No:457, İstanbul. Bede, C. R. (2011); “Low Temperature Salt/Saggar Firing”, Barrel, Pit and Saggar Firing içinde, ed. Sumi Von DASSOW, The American Ceramic Society, 56-58.
  • Du, J. H. ve K.H. Tan (2013); “Use of Waste Glass as Sand in Mortar. Part II. Alkali–Silica Reaction and Mitigation Methods”, Cement and Concrete Composites, Vol. 35, Issue 1, 118-126.
  • Fournier, R. (2000); Illustrated Dictionary of Practical Pottery, Gardners Books, London.
  • Galán-Arboledas, R. J. ve S. Bueno (2016); “Production of Ceramic Materials Using Only Waste”, Key Engineering Materials, Vol. 663, 62-71.
  • Hessenberg, K. (1994); The Complete Pottery:Sawdust Firing, University of Pennsylvania Press, USA.
  • Ryand, W. ve Radford, C. (1987); Whitewares Production, Testing and Quality Control, Pergamon Press, NewYork.
  • Şölenay, E. (2011); Seramik Sanat Eğitiminde Sırlama ve Pişirme Yöntemleri El Kitabı, Murat Kitapevi, Ankara.
  • Watkins, J. C. ve P. A. Wandless. (2004); Alternative Kilns & Firing Techniques: Raku, Saggar, Pit, Barrel, A Lark Ceramics Book, New York.