Pembe ve Mavi İkiliğine Toplumsal Cinsiyet Bağlamında Postmodern Feminist Bir Yaklaşım | A Postmodern Feminist Approach to the Pink and Blue Duality in the Context of Gender

Bu çalışmanın amacı, kadın-erkek ikili karşıtlığını destekler yönde gelişen, toplumsal cinsiyet rollerini kuvvetlendiren bir cinsiyet stereotipi olarak karşımıza çıkan kız çocukları için pembe, erkek çocukları için mavi ikili karşıtlığını/algısını, tarihsel bağlamı çerçevesinde, postmodern feminizmin kuramsal yaklaşımıyla incelemektir. İki rengin tarihsel dönüşümü üzerinden ilerleyeceğimiz bu makalede temel hedefimiz, ikili karşıtlıkların pek çoğunun ataerkil hegemonya tarafından iddia edildiği gibi sabit kategoriler olmadığını sosyal olarak inşa edildiğini ve beslendiğini bu kez sembolik olarak, cinsiyet rolleri bağlamında renkler üzerinden göz önüne sermektir. Bu iki rengin, sadece iki yüz yıl kadar önce tam tersi bir ikili karşıtlığı sembolize ettiği halde, sosyokültürel ajanlar aracılığı ile topluma değişmez sabitlermiş gibi yansıtılması, toplumsal cinsiyet inşasının ikili karşıtlıklarla beraber nasıl çalıştığına açık bir örnek teşkil etmektedir. Bu bağlamda özellikle toplumsal cinsiyet ve cinsiyet rollerinin ve toplumsal cinsiyet çerçevesinde yaratılan ikiliklerin ya da ikili karşıtlıkların, tamamen kurgusal olarak üretilmiş toplumsal inşalar olması çalışmamızın temel sorunsalıdır. Bu sembolik örnek üzerinden, postmodern feminizmin ve postyapısalcılığın tamamen karşı olduğu ikili karşıtlıkların inşa süreci pembe-mavi ikiliği üzerinden incelenerek, gelenek olarak kabul ettirilen ikiliklerin ya da ikili karşıtlıkların, aslında sosyal kurmacalar olduğu gerçeği bir kez daha gözler önüne serilmeye çalışılmıştır.

A Postmodern Feminist Approach to the Pink and Blue Duality in the Context of Gender

The aim of this study is to examine the binary opposition/perception of pink for girls and blue for boys, which emerges as a gender stereotype that supports the binary opposition of men and women and strengthens gender roles, through the framework of its historical context, within the theoretical approach of postmodern feminism. The main goal of this article which proceeds through the historical transformation of two colors is to reveal that many of the binary oppositions are not fixed categories as claimed by the patriarchal hegemony, but are socially constructed and nurtured, which is represented symbolically by colours this time in the context of gender roles. Although these two colors symbolized the exact opposite binary opposition only two hundred years ago, the reflection of them on society as if they were immutable norms through sociocultural agents is a clear example of how gender construction works hand in hand with binary oppositions. In this context, the main problem of our study is that especially gender and gender roles and the dichotomies or binary oppositions created within the framework of gender are social constructions produced purely as a fiction. Through this symbolic example, the construction process of binary oppositions, which postmodern feminism and poststructuralism are completely opposed to, are examined through the pink-blue duality, and the fact that the traditionally accepted binary or binary oppositions are actually social fictions are revealed once again.

___

  • Aina, O, E. ve Cameron, P, A. (2011). Why Does Gender Matter? Counteracting Stereotypes With Young Children. Dimensions of Early Childhood, 39(3), 11-19. Erişim Tarihi: Mayıs 2021.https://www.eccnetwork.net/sites/default/files/media/file/Why_Does_Gender_Matter_C ounteracting_Stereotypes_With_Young_Children_Olaiya_E_Aina_and_Petronella_A_Camer on.pdf.
  • Alaimo, S. ve Hekman, S. (2008). Introduction: Emerging Models of Materiality in Feminist.Theory, Material Feminists. Bloomington: Indiana University Press.
  • Arıkan, S. (2018). Türkçede İkili Karşıtlık Kavramları Olarak ‘Erdem ve Kusur’. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 7(1), 592-606.
  • Bilgin, N. (1994). Kimlik Sorunu. İzmir: Ege Yayıncılık.
  • Braidotti, R. (1991). Patterns of Dissonance: A Story of Women in Contemporary Philosophy. Cambridge: Polity Press.
  • Cevizci, A. (2015). Felsefe Tarihi: Thales’ten Baudrillard’a. İstanbul: Say Yayınları.
  • Chiu, SW. Gervan, S. Fairbrother, C. vd. (2006). Sex-Dimorphic Color Preference In Children With Gender Identity Disorder: A Comparison in Clinical And Community Controls. Sex Roles, 55, 385–395.
  • Cixous, H. ve Clement, C. (1986). The Newly Born Woman. Minneapolis: University of Minnesota Press.
  • Direk, Z. (2013). Başkalık Deneyimi. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Doiron, R. (2015). Blue and Pink Blankets: Should We Encourage Gender Stereotypes in Children? Erişim tarihi: Mayıs 2021. https://www.academia.edu/30057433/Blue_and_Pink_Blankets_Gender_Stereotyping_pdf.
  • Evrim, S. (1972). Şahsiyet Alanında Psikososyolojik Bir Kavram Olarak Rol Sorununa Giriş. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları.
  • Frassanito, P. ve Pettorini, B. (2008). Pink And Blue: The Color Of Gender. Childs Nerv Syst, 24, 881–882.
  • Irigaray, L. (1985). The Speculum of The Other Woman. Ithaca: Cornell University Press.
  • Jaggar, A. M. (1983). Feminist Politics And Human Nature. Harvester.
  • Kula, O. B. (2012). Dil Felsefesi Edebiyat Kuramı. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Kremer, W. (2013). Why Did Men Stop Wearing High Heels? BBC World. Erişim tarihi: Mayıs 2021. https://www.bbc.com/news/magazine-21151350
  • Kristeva, J. (1986). The Kristeva Reader. Oxford: Blackwell.
  • Lilienfeld, S. O. vd. (2009). Psychology From Inquiry to Understanding (2nd ed.) Londra: Pearson.
  • Maglaty, J. (2011). “When Did Girls Start Wearing Pink?” smithsonianmag.com. Erişim Tarihi: Mayıs 2021. https://www.smithsonianmag.com/arts-culture/when-did-girls-start-wearing- pink-1370097/.
  • McHugh, N. A. (2007). Feminist Philosophies A-Z. Edinburgh: Edinburgh University Press.
  • Mohanty, C. T. Russo, A. Torres, L. (1991). The Third World Women And The Politics of Feminism. Bloomington: Indiana University Press.
  • Paoletti, JB., Kregloh, C. (1989). The Children’s Department. Men And Women: Dressing The Part. Kidwell, CB. Steele, V (Ed.). Washington, DC: Smithsonian Institution Press.
  • Paoletti, JB. (1997). The Gendering Of ‘Infants’ And Toddlers’ Clothing In America. The Material Culture Of Gender, The Gender Of Material Culture. Martine, KA. Ames, KL (Ed.) Hanover: University Press of New England.
  • Paoletti, J. (2012). Pink and Blue: Telling the Boys from the Girls in America. Indiana University Press.
  • Plumwood, V. (2008). Feminizim ve Doğaya Hükmetmek. Ertür, B (Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Savcı, İ. (1999). Toplumsal Cinsiyet ve Teknoloji. A.Ü. Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 54(1), 123-142.
  • Scott, J. W. (2002). Feminist Reverberations. Differences: A Journal of Feminist Cultural Studies, 13(3).
  • Scott, J. W. (2003). Deconstructing Equality-Versus-Difference: Or the Uses of Poststructuralist Theory for Feminism. Feminist Theory Reader. Routledge.
  • Selvi, Y. (2014). Feminist Teori ve Sanat Üzerinde Derrida Etkisi: Yapıbozum. İdil, 3(11), 79-98.
  • Spivak, G. (1990). Ecofeminism: Our Roots And Flowering. Reweaving The World. San Francisco: Sierra Club Books 1:14.
  • Taborga, C. ve Bearyl, L. (2000). Cins Bak Sözlüğü. Kürkçü, E (Çev.). İstanbul: IPS İletişim Vakıf Yayınları.
  • Tan, M. (1979). Kadın: Ekonomik Yaşamı ve Eğitimi. Ankara: Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • Vatandaş, C. (2007). Toplumsal Cinsiyet ve Cinsiyet Rollerinin Algılanışı. Sosyoloji Konferansları, 35, 29-56. Erişim tarihi: Mayıs 2021. https://dergipark.org.tr/tr/pub/iusoskon/issue/9517/118909.
  • Yılmaz, S. ve Kara, A. (2010). Postyapısalcı Kuram ve Feminizm İlişkisine Dair Düşünceler: Süre Giden Tartışmalar: Eşitlik-Farklılık İkilemi? Sentezi? Bü’de Kadın Gündemi, 19(Güz 2010). Erişim Tarihi: Mayıs 2021 http://www.bukak.boun.edu.tr/?p=519.
Akdeniz Kadın Çalışmaları ve Toplumsal Cinsiyet Dergisi -Cover
  • Yayın Aralığı: Yılda 2 Sayı
  • Başlangıç: 2018
  • Yayıncı: Nurşen Adak
Sayıdaki Diğer Makaleler

PIAAC, Uluslararası Yetişkin Becerilerinin Ölçülmesi Programı, Sonuçlarının Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Bağlamında Değerlendirilmesi | Evaluation of PIAAC, Programme For The International Assessment of Adult Competencies, Results In Context of Gender Equality

Ceylan YAŞAR, H. Eylem KAYA

R. W. Connell’in “Erkeklikleri”: Yanıt

Çevirmen: Damla TANAL TATAR

Çok Partili Döneme Geçişte Kadın Sembolü: Necip Fazıl Kısakürek Örneği (1943-1952) | Woman Symbol in the Transition to Multi-Party System: The Case of Necip Fazıl Kısakürek (1943-1952)

Meltem SALİMOGLU

Pembe ve Mavi İkiliğine Toplumsal Cinsiyet Bağlamında Postmodern Feminist Bir Yaklaşım | A Postmodern Feminist Approach to the Pink and Blue Duality in the Context of Gender

Arzum UZUN

Instagramda Kadın Etkileyiciler: Bir Etki Ekonomisinde Ticaretin Kadınsılaştırılması | Women Influencers on Instagram: The Feminization of Commerce in an Influence Economy

Özlem BALKIZ

Dijital Bağımlılığın ve Dijital Oyunların Toplumsal Cinsiyet Perspektifi ile İncelenmesi | A Gender Perspective on Digital Addiction and Digital Games

Okan VARDAR

Türk İş Yaşamında Kadın Çalışanlara Yönelik Ayrımcılık Üzerine Kavramsal Bir Tartışma: Dikey Ayrışma | A Conceptual Discussion on Discrimination Against Female Employees in Turkish Business Life: Vertical Segregation

Nurettin GÜRCAN

Siyasette Bir Cumhuriyet Kadını: Fatma Feriha Öztürk | A Republican Woman in Politics: Fatma Feriha Öztürk

Meltem ÖZTAN, Serap ŞAHİNOĞLU

Kongre Değerlendirmesi: I. Uluslararası Akdeniz Kadın Çalışmaları Kongresi

Seda KOCABIYIK, Çağrı ELMAS

“52 Erkek 52 Hafta” Yazı Dizisi ve Türkiye’de Kadına Yönelik Şiddeti, Erkeklerin Şiddet Anlatıları Üzerinden Tartışmak | The Article Series of “52 Men 52 Weeks” and Discussing the Violence against Women via the Men’s Narratives of Violence

Şenay LEYLA KUZU