Antik Roma’da İki Sıradışı Gün: Feralia ve Lemuria

Tarih boyunca büyülere, sihirlere, batıl inançlara ve kehanetlere inanmış bir toplum olan antik Romalıların bu yönleri, kutladıkları birbirinden ilginç ve sayısız festivalin içeriğinden anlaşılmaktadır. İnandıkları tanrılara sıkı sıkıya bağlı olan antik Romalılar, başlarına gelen her kötü şeyin tanrıların kendilerine karşı duyduğu öfkeden kaynaklandığına ve böyle bir öfkenin topluma bela, felaket ve uğursuzluk getirdiğine inanmışlar bu nedenle tanrıları yatıştırmak için sıradışı törenler ve ayinler düzenlemişlerdir. Toplumun, her bireyin yaşamının ölümsüz tanrılar tarafından kontrol edildiğine duyduğu güçlü inanç, tanrıların yatıştırılmaması halinde istenmeyen kötü şeylerin meydana geleceğine dair derin bir korku yaratarak toplumsal zihinde sayısız batıl inancın ortaya çıkmasına neden olmuştur. Bu batıl inanç bağımlılığı sadece tanrılara değil ölülere karşı da duyulmuş ve yatıştırılmadıkları takdirde onların da öfkelenip, yaşayanlara öbür dünyadan zarar vereceklerine inanılmıştır. Bunun sonucunda Roma takvimine göre belirlenen günlerde ölüler için törenler yapılmış ve tuhaf ayinler düzenlenmiştir. Bu makalede antik Romalılar tarafından ölüleri yatıştırmak için düzenlenen, hayalet, zombi, cadı hikâyelerinin, renkli karnavalların ve Cadılar Bayramı'nın temelini oluşturan Feralia ve Lemuria adlı iki sıradışı gün hakkında bilgi vermek ve zaman geçse de geleneklerin toplumsal bilinçaltından hiçbir şekilde silinemeyeceğini kanıtlamak amaçlanmıştır

Two Extraordinary Days in Ancient Rome: Feralia and Lemuria

The difference of the ancient Romans can be understood from the content of the interesting and innumerable festivals celebrated by those who believed in magic, witchcraft, superstitions and predictions throughout history. The ancient Romans firmly depend upon the gods, which they believed in and they thought that every bad thing that befell them was because of the wrath of the gods and that such wrath would bring to all society, calamity, disaster, and misfortune. For this reason they organised extraordinary celebrations and rituals so that they might propitiate the gods. Their strong belief created a deep fear that the life of every individual was under the control of the immortal gods and if they were not propitiated, they would cause many bad things, which drew forth innumerable superstitions in the minds of Roman society. This dependence on superstitions was felt not only towards the gods, but also towards the dead and Roman society believed that if the dead were not propitiated, they would have come from the underworld and harmed living people. As a result they arranged propitiatory rituals according to the Roman calendar. This article provides information concerning two extraordinary days named Feralia and Lemuria, designated by the ancient Romans to propitiate the dead, which helped to generate stories concerning: ghosts, zombies, witches, of colourful carnivals and Halloween Night, and indicates that despite the passage of time, tradition will never be erased from the mind of any society

___

  • Coşkun-Abuagla A. (2016). Roma Takvimi ve Festivaller. İstanbul 2016.
  • Dion. Hal. Ant. Rom. (= Dionysius Halikarnassos, Antiquitates Romanae) Kullanılan Metin: Dionysii Halicarnasei Antiquitatum Romanarum quae supersunt, I-IV, K. Jacoby, Leipzig 1885.
  • Fest. (= Sextus Pompeius Festus, De Significatione Verborum) Kullanılan Metin: Sextus Pompeius Festus, De Verborum Significatione quae supersunt cum Pauli epitome. Anonymus 1833.
  • Frazer J. G. (1989). Ovid: Fasti. Cambridge 1989.
  • Green C. T. (2014). Religion and Belief: A Moral Landscape. Eds. M. Heath, C. T. Green & F. Serranito. Cambridge 2014.
  • Hom. Od. (= Homeros, Odysseia) Kullanılan Metin ve Çeviri: Homer, The Odyssey. Trans.: A. T. Murray. Cambridge 1919.
  • Liv. (= Livius, Ab Urbe Condita) Titi Livi Ab Urbe Condita Libri, I-X. Eds. G. Weissenborn & H. J. Müller. Leipzig 1898.
  • Lydus Mens. (= Lydus, De Mensibus) Kullanılan Metin: Ioannes Lydus, Corpus Scriptorum Historiae Byzantinae, I. Bonn 1837.
  • Plin. NH. (= Plinius, Naturalis Historia) Kullanılan Metin: Pliny the Elder, The Natural History. Eds. J. Bostock & H. T. Riley. Londra 1855.
  • Varro Ling. (= Varro, De Lingua Latina) Kullanılan Metin: Marcus Terentius Varro, De Lingua Latina. Ed. R. G. Kent. Cambridge 1938.
  • Verg. Ecl. (= Vergilius, Eclogae) Kullanılan Metin: Publius Vergilius Maro. Bucolics, Aeneid, and Georgics of Vergil. Ed. J. B. Greenough. Boston 1900.