Nedir şu yeşilçam'ın meyvesi 'Altın Portakal'? Antalya'nın yeniden yapılandırılması sürecinde Antalya Altın Portakal Film Festivalinin metalaştırlması

Bu çalışmada, 2004-2009 yılları arasında Antalya Büyükşehir Belediyesi'nin neo-liberal yönetişimi önderliğinde Antalya'nın bir kültür kentine dönüştürülmesi senaryosu ile yeniden yapılandırılma sürecinde, Antalya Altın Portakal Film Festivali (AAPFF)'nin metalaştırılması süreci incelenmiştir. Bu süreç içinde, Hollywood filmlerinin dünyadaki yeni film yapım merkezlerinden biri olabilmek için Antalya'da kültür ve sanat alanının yanı sıra niş turisti kente çekmek için turizm alanı da yeniden yapılandırılmıştır. Bugün Antalya'nın en önemli kurumsallaşmış kolektif kültürel sermayelerinden biri olan AAPFF'nin ortaya çıkışı, kurumsallaşması ve küresel pazarda Antalya'nın markalaşması için Antalya'nın temsilini güçlendirmek üzere yeniden yapılandırılma süreci niteliksel alan araştırması ile elde edilen veriler ışığında değerlendirilmiştir

What is this Fruit of Pinewood (Turkish Hollywood), the 'Golden Orange'? The commodification of the Antalya Golden Orange Film Festival during the course of Antalya's restructuring

In this study, the restructuring process of the Antalya Golden Orange Film Festival (AGOFF) is investigated within the context of the scheme to transform Antalya into a city of culture led by the neo-liberal governance of the Antalya Metropolitan Municipality in the 2004-2009 municipal governance term. During this process while the field of art and culture was being restructured with the hope of making Antalya a center for location of runaway film shooting activities away from Hollywood, the field of tourism was also being restructured in Antalya to reach urban tourists or so called niche tourists. The emergence of the AGOFF, its institutionalization process and, today, its restructuring process as the most important institutionalized collective cultural capital of Antalya to improve Antalya's representation in the global market for branding Antalya are examined in the light of the findings based on the qualitative field research conducted in Antalya.

___

  • http://www.aksav.org.tr/tr/111.htm, son erişim tarihi 10.06.2008
  • “45. Antalya Altın Portakal Film Festivali’nin kapanış partisi Beverly Hills’in çılgın partilerini aratmadı” Hürriyet, 21.10.2008. http://hurarsiv.hurriyet.com.tr/goster/ShowNew.aspx?id=10164613, son erişim tarihi 30.05.2010
  • “Antalya Büyükşehir 2009 Yerel Seçim Sonuçları” http://secim.haberler.com/2009/sonuc.asp?il=antalya, son erişim tarihi 30.05.2010.
  • “Avrasya’ya muhteşem açılış” Sabah-Akdeniz, 19.09.2006.
  • “Dünya’nın en önemli festivallerinden olacak” Sabah-Günaydın, 18.09.2006.
  • “Hollywood yıldızları Antalya’da buluştu” Hürriyet, 18.10.2008, http://www.hurriyet.com.tr/magazin/anasayfa/10148008.asp, son erişim tarihi 30.05.2010.
  • “Yiğitgil yanlış yönlendiriliyor” Sabah-Günaydın, 21.09.2006.
  • AKSAV (2003) “40. Altın Portakal Film Festivali Afiş Yarışması” Portakal, 3, s. 2.
  • AKSAV (2003) “40. Antalya Altın Portakal Film Festivali’nin Ardından” Portakal, 10, s. 6.
  • AKSAV (2003) “40. Yılda, 40 Mekan, 40 Coşku” Portakal, 9, s. 9.
  • AKSAV (2003) "Altin Portakal'a Hazırlık Toplantıları Devam Ediyor" Portakal, 3, s. 3.
  • AKSAV (2003) "Altın Portakal'da 40. Yıla Özel Uygulamalar" Portakal, 4, s. 7.
  • AKSAV (2003) "Altin Portakalları Onlar Verecek" Portakal,, 9, s. 10.
  • AKSAV (2003) "Bu kent, kültür sanatın maliyetine kadanmalıdır" Portakal, 5, s. 3.
  • AKSAV (2003) "İkinci Türk Sinema Kurultayı" Portakal, 9, s. 9.
  • AKSAV (2003) "Yeşilçam Nasıl Endüstri Olur?" Portakal, 10, s. 16-17.
  • AKSAV (2003) Çetin, S. "2. Türk Sinema Kurultayı Sonuç Bildirgesi" Portakal, 10, s. 24-25.
  • AKSAV (2003) Ercenk, G. "Geniş Açı: 40 Yılın Hatırı" Portakal, 8, s. 4.
  • AKSAV (2003) Ercenk, G. "Geniş Açı: Şimdi 'Kabuk Kırma' Zamanı" Portakal, 10, s. 4.
  • AKSAV (2003) Kumbul, B. "Bakış: 40. Yıl Coşkusu" Portakal, 8, s. 3
  • AKSAV (2003) Kumsal, G. "40. Yıl ve Yeni Rota" Portakal, 9, s. 5.
  • AKSAV (2003) Kumsal, G. "Festivaller ve Kentler" Portakal, 8, s. 5
  • AKSAV (2003) Kumsal, G. "Kırmızı Balon" Portakal, 2.
  • AKSAV (2003) Portakal, 9, s. 12.
  • AKSAV (2003) Şen, N. "Kentli Olabilme Bilinci ve Festivaller" Portakal, 8, s. 4.
  • AKSAV (2003) Türkoğlu, N. ve M. Öztürk, "Karşılaşma Yeri Olarak Kentler ve'Film Festivalleri" Portakal, 10, s. 21-23.
  • AKSAV (2004) "AKSAV'da Yeni Yönetim" Portakal, 15, s. 3.
  • AKSAV (2004) Türel, M. "Bakış: Antalyalı Sanatseverlere Merhaba" Portakal, 14, s. 9.
  • Aktuğ, E. "Favoriler Netleşiyor" Radikal, 27.10.2007, http://www.radikal.com.tr/haber.php?haberno=236985, son erişim tarihi 20.07.2010.
  • ATSO (2004) Özgen, K. "Markalaşma Antalya'nın, Turizm'den Tarıma Bütün İşletmelerimizin Ortak Hedefidir" Vizyon 18 (199), s. 3.
  • AYŞE ÖZYILMAZEL'in Haberi "Festival değil, otel animasyonu" Sabah-Günaydın, 18.09.2006.
  • ADORNO, T. W. (2007) Kültür Endüstrisi Kültür Yönetimi, çev. Nihat Ülner, Mustafa Tüzel, Elçin Gen, İstanbul: İletişim.
  • BAŞÇI, E. (1990), "Günümüzde Kültür-Sanat Değerleri ve Etkinliklerinin Turizmle Etkileşiminin Düşündürdükleri", Anatolia, Sayı:l, Ocak 1990, s. 11-14.
  • BIANCHİNİ, F., (1993) "Remaking European Cities: the Role of Cultural Policies" in Cultural Policy and Urban Regeneration: The West European Experience Edited by Franco Bianchini and Michael Parkinson, Manchester and New York: Manchester University Press, s. 1-20.
  • BOURDIEU, P. and WACQUANT, LOIC J.D. (2001); An Invitation to Reflexive Sociology (Reponses. Pour une anthropologie reflexive.), Chicago: The University of Chicago Press.
  • BOTTOMORE, T. (2002) Marxist Düşünce Sözlüğü, İstanbul: İletişim.
  • BOYLE, M. (1999) "Growth Machines and Propaganda Projects: A Review of Readings of the Role of Civic Boosterism in the Politics of Local Economic Development," in Jonas, E. G. Andrew, and David Wilson (Eds.) The Urban Growth Machine: Critical Perspectives, T m Decades Eater, New York: State University of New York, s. 55-70.
  • CENGİZ SEMERCİOĞLU, "Beyin özürlülere anında müdahale" Hürriyet-Kelebek, 21.10.2008,
  • http://www.cnnturk.com/2008/kultur.sanat/sinema/10/19/altin.portak alda.oduller.sahiplerini.buldu/497471.0/index.htm, erişim tarihi 30.05.2010;
  • http://hurarsiv.hurriyet. com.tr/goster/haber.aspx?id=10170965&yazari d=105, erişim tarihi 30.10.2010.
  • CLIFTON, R. ve MAUGHAN, E. (2000) Twenty-Five Visions: The Future of Brands, London: Macmillan
  • ÇİMRIN, H. (2002) Antalya: Tarihi ve Turistik Rehberi, Antalya: Simge Yayınevi.
  • ÇİMRİN, H. (2004) City of Festival for 41 Years: Antalya, Antalya: AKSAV Yayınları.
  • ÇİMRİN, H. (2007); Bir Zamanlar Antalya: Tarih, Gözlem, Anılar, vl. 4th ed., Antalya: ATSO Yayınları.
  • ÇİMRİN, H. AKSAV "Altın Portakal Film Festivali'nin İlk Yıllarına Yolculuk" Portakal, Antalya: Antalya Büyükşehir Belediyesi, Antalya Kültür Sanat Vakfı- (Eylül-Ekim 2003), s. 12.
  • ÇİMRİN, H. Kuruluşundan Günümüze Antalya Kent Kronolojisi [IÖ 158-2005] (2005) Antalya: Azim Matbaası.
  • DE BRUIN, A. (2007) "The Film Industry in New Zealand: An Entrepreneurship Continuum" in Henry, C. (ed.) Entrepreneurship in the Creative Industries: An International Perspective Cheltenham and Northampton: Edward Elgar, s. 87-103.
  • DE ROO, G. (Ed.), (2007) Fu^y Planning: The Role of Actors in a Fu^y Governance Environment Porter Aldershot, Burlington: Ashgate Publishing.
  • "Dünya Sineması Antalya'da Yarışıyor" Hürriyet-Pa^ar Keyfî, 25.09.2005.
  • EAGLETON, T. (2005) After Theory, New York: Basic Books.
  • ERCENK, G. (2004) "The Initial Steps for Change" City of Festival for 41 Years: Antalya, Antalya: AKSAV Yayınları.
  • "Erdoğan: Festivalden, Şölenden Vazgeçin" 29.04.2009, http://www.haberler.com/erdogan-festivalden-solenden-vazgecin-haberi / http://www.haberler.bbs.tr/erdogan-festivalden-solenden-vazgecin.html, son erişim tarihi 30.05.2010.
  • GADAMER, H. G. (1998) "Culture and the Word," Praise of Theory: Speeches and Essays, translated by Chris Dawson, New Haven and London: Yale University Press, s. 1-15.
  • GETZ, D. ve FRISBY, W. (1988) "Evaluating Management Effectiveness İn Community-Run Festivals", Journal Of Travel Research, Vol:27 No:l, s. .22-27.
  • GETZ, D. ve FRISBY, W. (1989) " Şehir Festivallerinin Turizm Üzerindeki Etki Düzeyi Üzerine Bir Araştırma", Turizmde Seçme Makaleler, sayı:3, s. 14- 34.
  • GIDDENS, A. (1998) The Third Way: The Renewal to Social Democracy, Cambridge and Maiden: Polity Press.
  • HARVEY, D. ([1989] 1990) The Condition of Postmodernity: An Enquiry into the Origins of Cultural Change, Oxford and Cambridge: Basil Blackwell.
  • GIDDENS, A. (2000) The Third Way and Its Critics, Oxford and Maiden: Polity Press
  • HARVEY, D. (2001) [First published in (1989c) Geografıska Annaler 71B: 3-17.] "From Managerialism to Entrepreneurialism: The Transformation of Governance in the Late Capitalism" in David Harvey (ed.) Spaces of Capital: Towards a Critical Geography, New York: Routledge, 2001, s. 345-368.
  • HARVEY, D. (2001) [Prepared for the Conference on Global and Local, held at the Tate Modern in London, February, 200lp] "The Art of Rent: Globalization and the Commodification of Culture" in David Harvey (ed.) Spaces of Capital: Towards a Critical Geography, New York: Routledge, 2001, s. 394-411.
  • HARVEY, D. (2001b) (İlk basımı 1975, Antipode]- "The Geography of Capitalist Accumulation: A Reconstruction of the Marxian Theory" in David Harvey (ed.) Spaces of Capital: Towards a Critical Geography, New York: Routledge, s. 237-266.
  • HARVEY, D. (2002) "The Art of Rent: Globalization Monopoly and the Commodification of Culture" Socialist Register, s. 93-110.
  • HARVEY, D. (2005) A Brief History of Neoliberalism, Oxford and New York: Oxford University Press
  • HARVEY, D. (2006) Spaces of Global Capitalism: Towards a Theory of Uneven Geographical Development, London and New York: Verso.
  • HEIDEGGER, M. (1991) Nietzsche, Volume 1: The Will to Tower as Art, translated from the German David Farrel Krell, New York, San Francisco, London: Harper and Row, Publishers, s. 80-91.
  • Hürriyet, 08.10.1998, http://hurarsiv.hurriyet.com.tr/goster/haber.aspx?id=-46741 son erişim tarihi 20.07.2010.
  • KASTELAN, KARSTEN "Eurasia fest is interesting mix of East, West" Nov 2, 2007
  • http://www.hollywoodreporter.com/hr/content_display/features/colu mns/postcard/e3i653608aa3a0ea3bb5080cc2617ae7883, son erişim tarihi 20.07.2010.
  • KEIL, ROGER "The Third Way Urbanism: Opportunity or Dead End?" Alternatives, Vol. 25, No. 2, 2000. s. 247-67.
  • MARTIN, B. ve MASON S. M. (1987), "Social Trends And Tourism Futures", Tourism Management^ June 1987, United Kingdom: Butterworth And Co.
  • MUHSİN ÖZTÜRK'ün TÜRSAIC Vakfı Başkanı Engin Yiğitgil ile yaptığı söyleşi, Aksiyon, s.559 - 22.08.2005,
  • http://www.aksiyon.com.tr/detay .php?id=22373, son erişim tarihi 19.07.2010.
  • MUMFORD, L. (1938) The Cultures of Cities, New York: Harcourt, Brace Company.
  • MUSTAFA KOZAK, "Çandırwood'u GORA kurtaracak" Akşam, 16.12.2004,
  • http://www.aksam.com.tr/arşiv/aksam/2004/12/16/magazin/ magazin 3.html, son erişim tarihi 20.07.2010.
  • NİHAT TOKLU'nun Engin Yiğitgil ile yaptığı Röportaj "Bu festivale sahip çıkılmalı" Sabah-Akdeni.^ 19.09.2006.
  • NURGÜL YEŞİLÇAY, Gala Sinema Söyleşisi Programı, TLJRKMAX Televizyon Kanalı, 23.05. 2008, Saat: 22.55.
  • O'CONNOR, J. ( 2004) "Cities, Culture and 'Transnational Economics'" in Scott, A. J. and Power, D. (eds) Cultural Industries and Production of Culture, London and New York: Roudedge, s. 37-53.
  • ÖMÜR GEDİK "Antalya'dan Son Nodar" Hürriyet-Kelebek, 21.10.2008.
  • PICARD, D. ve ROBINSON, M. (2006) "Remaking Worlds: Festivals, Tourism And Change", Festivals, Tourism And Social Change (Ed. David Picard Ve Mike Robinson), Clevedon: Channel View Books, s. 1- 31.
  • PRENTICE, R. (2003) "Festival As Creative Destination", Annals Of Tourism Research, Vol.30, No.l, s. 7-30.
  • RAHŞAN GÜLŞAN "Altın Portakaldan gerekli gereksiz nodar" HaberTürk, 17.10.2009.
  • REGEV, M. (2009) "International Festivals İn A Small Country: Rites Of Recognation And Cosmopolitanism" Public Culture And Festivals Workshop, 26-27 February 2009, Vienna, s. 1-22.
  • SAYAR, V. (2009) "Festivalde değişim rüzgarları esiyor" (Gazeteci Sinem Vural Röportajı) Kelebek-Hürriyet, 09.10.2009.
  • SCOTT, A. J. ve POPE, N. E. (2007) "Hollywood, Vancouver, and the world: employment relocation and the emergence of satellite production centers in the motion-picture industry" Environment and Planning A, 39, s. 1364-1381.
  • SCOTT, A. J. (2004) "Cultural-Products Industries and Urban Economic Development: Prospects for Growth and Market Contestation in Global Context," Urban Affairs Review, 39(4), s. 461-490.
  • SÖNMEZ, N. (2001) "Sinemasal Yolculuklar", Gez Traveler, Sayı: 41, s. 32-38.
  • STEVENSON, D. (2003) Cities and Urban Cultures, Maidenhead, Philadelphia: Open University Press.
  • ŞEN, N. (2007) "Figüran Kim?" 05. 03.2007. http://www.turizmgazetesi.com/articles/article.aspx?id=34630, son erişim tarihi, 19.07.2010.
  • TURGUL, Y. "Sinemada devlet yardımına karşıyım" Hürriyet Kelebek Eki, 21 Eylül 2006.
  • TÜREL, M. (2007) "Dünyaca Ünlü Üniversiteler Antalya'da Kurulacak" (Gazeteci Yener Süsoy Röportajı) Hürriyet, 12.04.2004,http://webarsiv.hurriyet.com.tr/2004/04/12/441950.asp, son erişim tarihi 19.07.2010.
  • VARLI-GÖRK, R. (2010a) "The making of a 'city of culture': Restructuring Antalya" , Yayınlanmamış Doktora Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • VARLI-GÖRK, R. (2010b) "Kültür Kenti: Sahibinden Satılık Kent Kültürü" içinde Sargın, G. A (der.) Dosya 21: Kent ve Rant, Ankara: TMMOB Mimarlar Odası Ankara Şubesi, s. 40-48.
  • SİNEM VURAL'ın Vecdi Sayar ile Röportajı "Festivalde değişim rüzgarları esiyor" Kelebek-Hürrijet, 09.10.2009.
  • YILDIRIM, F. (2010) "Festival Turizmi" Yayınlanmamış Uzmanlık Tezi, Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı.
  • "Erdoğan:Festivalden,Şölenden Vazgeçin" http: / / www.haberler.com/erdogan-festivalden-solenden-vazgecin-haberi/; http://www.haberler.bbs.tr/erdogan-festivalden-solenden-vazgecin.html son Erişim tarihi: 30.05.2010.