Kültürel Bir Gösterge Olarak Gelenek ve Modernlik İkilemi: “Sıla” Televizyon Dizisi Örneği

Türk toplumu, kültürel ve toplumsal dönüşüm süreçlerinde, gelenekleri ile modern yaşamın getirmiş olduğu yaşam kalıpları arasına sıkışmıştır. Gelenekçi ve modernist olarak tanımlanabilecek iki farklı söylemin, kültürel kodlar üzerinden tartışılması ve toplumsal kökenlerine dair tartışmalara daha az rastlanması, dikkat çekici bir olgudur. İncelenmesi gereken bu söylemlerin içerikleri politik ve kültürel kökenlere sahiptir. Ayrıca, gelenekçi ve modernist olarak ayrılan bu iki söylem, medyada, farklı biçimlerde, sunulmaktadır. Çalışmamızda, 15.09.2006 tarihinde ATV'de yönetmenliğini Gül Oğuz'un yaptığı, senaryosu Sema Ergenekon ve Eylem Canpolat'a ait olan Sıla adlı dizi film incelenmektedir. Bu dizi film aracılığıyla oryantalist ve modernleşmeci söylemin çeşitli formları bizlere sunulmaktadır. Ortak belleğimizdeki karşılıklı bilgimizi derinden etkileyerek, oryantalist ve modernist bir içerik çerçevesinde inşa edilmesi Sıla dizinin, inceleme nesnesi olarak seçilmesine sebep olmuştur

The Dilemma between Tradition and Modernity as a Cultural Indicator: The Case of “Sıla” TV Series

Turkish society gets stuck in the dilemma between their traditions and the life patterns of modern life. It is also salient that the two different discourses as modernism and traditionalism have been discussed based on cultural codes; however, the discussions based on social principles have rarely been encountered. Two different contents of discourses that should be analysed have political and cultural roots. Furthermore, these two discourses as traditionalism and modernism are presented differently in the media. This study scrutinized Sıla TV series which starts to be broadcasted on 15th, September, 2006 on ATV. The TV series was produced by FM Production, directed by Gül Oğuz, and written by Sema Ergenekon and Eylem Canpolat. The different forms of the orientalist and modernist discourse were presented to us with the mediator role of this TV series. The reason why Sıla TV series were chosen as analysis object was that it was framed within an orientalist and a modernist content affecting our mutual knowledge in our collective conscience deeply

___

  • Bağlı, M. 2004. Batman İntiharları Bağlamında Özgürlüğün ve Geleneksel Toplumsal Yapının Kentsel Kurgusu, Ankara Üniversitesi Psikiyatrik Kriz Uygulama ve Araştırma Merkezi, Kriz Dergisi, Cilt 12, Sayı 1, 21-40.
  • Baudrillard, J. 2004. Tam Ekran, (Çev.) B. Gülmez, İstanbul: YKY.
  • Bayram, A. K. ve Çınar, K. 2007. İktidar ve Siyasetin Gölgesinde Bürokrasi ve Demokrasi İlişkisi: İdealler, Zorunluluklar, Gerilimler, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt:9, Say 1:1, 11-24.
  • Bilgin, N. 2000. İçerik Analizi, İzmir: Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları.
  • Blommaert, J. ve Bulcaen, C. 2000. Critical Discourse Analysis, Annual Review of Anthropology, Vol. 29, 447-466.
  • Buhara, M. (Senarist), Uslu, Y. & Oğuz, G. (Yönetmen) 2006a. Sıla [Televizyon Dizisi]. Bölüm 2. Atv.
  • Buhara, M. (Senarist), Uslu, Y. & Oğuz, G. (Yönetmen) 2006b. Sıla [Televizyon Dizisi]. Bölüm 3. Atv.
  • Buhara, M. (Senarist), Uslu, Y. & Oğuz, G. (Yönetmen) 2006c. Sıla [Televizyon Dizisi]. Bölüm 5. Atv.
  • Buhara, M. (Senarist), Uslu, Y. & Oğuz, G. (Yönetmen) 2006d. Sıla [Televizyon Dizisi]. Bölüm 7. Atv.
  • Buhara, M. (Senarist), Uslu, Y. & Oğuz, G. (Yönetmen) 2006e. Sıla [Televizyon Dizisi]. Bölüm 9. Atv.
  • Buhara, M. (Senarist), Uslu, Y. & Oğuz, G. (Yönetmen) 2006f. Sıla [Televizyon Dizisi]. Bölüm 12. Atv.
  • Buhara, M. (Senarist), Uslu, Y. & Oğuz, G. (Yönetmen) 2007. Sıla [Televizyon Dizisi]. Bölüm 35. Atv.
  • Çağan, K. 2006. Sanat Sosyolojisinin İmkânına ve İnşasına Dair, Bilgi (13)/2, 11-31.
  • Daniel J. H. ve King, G. 2010. A Method of Automated Nonparametric Content Analysis for Social Science, American Journal of Political Science. 54(1): 229-247.
  • Göle, N. 2000. İslam ve Modernlik Üzerine Melez Desenler, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Kahraman, H. B. 2002. İçselleştirilmiş Açık ve Gizli Oryantalizm ve Kemalizm, Doğu Batı.20-1, 153-180.
  • Karakaş, M. 2002. İktidar İlişkileri Açısından Bilim ve Sosyoloji, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt IV, Sayı 1, s. 163- 178.
  • Köker, L. 2004. Modernleşme, Kemalizm ve Demokrasi, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Kömeçoğlu, U. 2002. Oryantalizm, Belirsizlik, Tahayyül, 11 Eylül, Doğu Batı, 20-2, 33-50.
  • Küçükömer, İ. 1969. Düzenin Yabancılaşması, İstanbul: And Yayınları.
  • Lewis, B. 1980. The Ottoman Empire and Its Aftermath, Journal of Contemporary History, Vol. 15, No. 1, Imperial Hangovers, 27-36.
  • Lombard, M., Snyder-Duch, J., & Bracken, C. C. 2002. Content Analysis in Communication: Assessment and Reporting of Intercoder Reliability, Human Communication Research, 28, 587-604.
  • Mardin, Ş. A. 1969. Power, Civil Society and Culture in the Ottoman Empire, Comparative Studies in Society and History, Vol. 11, No. 3, 258- 281.
  • Mardin, Ş. A. 1971. Ideology and Religion in the Turkish Revolution, International Journal of Middle East Studies, Vol. 2, No. 3, 197-211.
  • McMahon, D. M. 2001. Enemies of the Enlightenment: The French Counter-Enlightenment and the Making of Modernity, Oxford & New York: Oxford University Press.
  • Meulemann, H. 2012. Information and Entertainment in European Mass Media Systems: Preferences for and Uses of Television and Newspapers, European Sociological Review, Vol. 28, No. 2, 186-202.
  • Mutman, M. 2002. Şarkiyatçılık: Kuramsal Bir Not, Doğu Batı.20-2, 105-114.
  • Postman, N. 2004. Televizyon Öldüren Eğlence, çev. O. Akınhay, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Purvis, T. ve Hunt, A. 1993. Discourse, Ideology, Discourse, Ideology, Discourse, Ideology, The British Journal of Sociology, Vol. 44, No. 3, 473-499.
  • Riffe, D., Lacy, S. ve Fico, F. 2005. Analyzing Media Messages: Using Quantitative Content Analysis in Research, New York: Psychology Press.
  • Yıldırım, Y. 2008. Osmanlı Modernleşmesinde Cemaat-Toplum Yapılaşması: Yeni Osmanlı Düşüncesi Örneği, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: X, Sayı 3, 1-22.
  • Yıldırım, Y. 2012. Neo-Patrimonyalizm Yaklaşımına Karşı Yapılaşma Olarak Türk Modernleşmesi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt XIV Sayı 1, 1-21.