DİN GÖREVLİLERİNİN EĞİTİM DURUMLARINA GÖRE DİNİ TÜRK MÜZİĞİNDE KADININ ROLÜNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ

İnsan yaşamında etkin bir rol oynadığı düşünülen müzik, bağlantılı olduğu her alanla etkileşimini ortaya koymak açısından incelenmesi ve araştırılması gereken bir sanat dalı olarak görülmektedir. İnsanın yaşama şeklini, kültürünü, inancını belirleyen din kavramı da araştırılmaya değer bir konu olarak görülmektedir. Bu araştırma, din görevlilerinin, kadın ve müzik algılarının değerlendirilerek eğitim durumlarına göre görüşlerindeki farklılıkları ortaya koyması açısından önem taşımaktadır. Araştırma, Afyonkarahisar ili müftülüğüne bağlı din görevlileri ve görüşmeye istekli konusunda uzman kişilerle sınırlandırılmış, tarama modelini esas alan nitel ve nicel yöntemlerin kullanıldığı betimsel bir araştırmadır. Araştırma sonucunda alt problemlere göre elde edilen veriler işlenmiş, din görevlilerinin eğitim durumlarına göre farklılık gösteren görüşler yorumlanarak önerilerde bulunulmuştur. Araştırmanın alana katkı sağlayacağı, konuya yönelik yeni araştırmalara ışık tutacağı düşünülmektedir.
Anahtar Kelimeler:

Müzik, Dini Türk Müziği

___

  • Akyılmaz, G. (2000). İslam ve Osmanlı Hukukunda Kadının Statüsü, Konya: Göksu Matbaası.
  • Beşiroğlu Ş. Ş. (2003). Osmanlı’da Musiki, Raks ve Kadın, İstanbul Dergisi, S.45, s. 69-72.
  • Beşiroğlu Ş. Ş. (2006). İstanbul’un Kadınları ve Müzikal Kimlikleri, İTÜ Sosyal Bilimler Dergisi, c.3, s. 2.
  • Çetinkaya, Y. (1999). Müzik Yazıları, İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Çevik, A. E. ve Kaltakcı, M. Y. (2011). Türk Musiki Geleneğinde Kadın ve Kadın Bestekarlar, s. 609-638, Türkiyat Araştırmaları Dergisi.
  • DİB İslam İlmihali (2006). İslam ve Toplum, c.II., Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları.
  • Günay, T. ve Küçük, A. (2009). Dinler Tarihi, Ankara: Berikan Yayınevi.
  • Güney, A. (1997). Halvetilerde Musiki, (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Gürtaş, A. (2000). Atatürk ve Din Eğitimi, Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları.
  • İlyasoğlu, E. (2003). Zaman İçinde Müzik Başlangıcından Günümüze Örneklerle Batı Müziğinin Evrimi, İstanbul: Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık.
  • Keklik, S. (2006). Din ve Müzik Etkileşimi (Şanlıurfa Müziği Örneği), (Yüksek Lisans Tezi). Harran Üniversitesi, Şanlıurfa.
  • Özalp, M. N. (2000). Türk Mûsikîsi Tarihi, İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Özkişi, Z. G. (2013). Kadın Besteci Sorunu: Cinsiyet Rollerine ve Kadınların Yaratıcılıklarına İlişkin Yargılar, Turkish Studies- International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkish Volume 8/3.
  • Sercan, F. (1979). İslam’ın Kadına ve Aileye Kazandırdıkları, İstanbul: Temel Neşriyat.
  • Şentürk, L. ve Yazıcı, S. (2001). İslam İlmihali, Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları.
  • Tuğrul, B. (2005). Şarkı ve Türkülerde Kadın Sesi, (Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Türkmen, E. F. (2012). Lavignac’ın “Musiki Terbiyesinde” Kadın ve Müzik Algısı, s.181-190, KTÜ 1. Uluslar arası Müzik Araştırmaları Sempozyumu Ekim 2012 Trabzon.
  • Uludağ, S. (1976). İslam Açısından Musiki ve Sema, İstanbul: İrfan Yayınevi.