GÖÇMEN OLMANIN ETNİK KİMLİK VE AİDİYET ALGISI ÜZERİNE ETKİSİ: AHISKA TÜRKLERİ ÖRNEĞİ

İnsanlar tarih boyunca pek çok farklı nedenden dolayı yaşadıkları yerlerden göç etmişlerdir. Günümüzde göç ve göçmenlik tartışmaları ise genel olarak kimlik ve aidiyet algılarının çokkültürlü toplumlarda nasıl ve ne şekilde dönüştüğü üzerinedir. Çokkültürlü toplumlarda sosyal etkileşim süreçlerine bağlı olarak bireyler kimlik ve aidiyet algılarını yeniden inşa edebilmektedirler. Ancak; bu inşa süreçleri her alt kültür grubu için aynı şekilde gerçekleşmemektedir. Alt kültür gruplarının geçmişten getirdiği ana vatanları ile olan bağı, grup içinde diğer üyelerle paylaştıkları anılar, farklı toplumlarda yaşadıkları sorunlara bağlı olarak kimlik ve aidiyet algıları belirlenmektedir. Ayrıca kitle iletişim ve ulaşım araçlarının gelişmesiyle alt kültür grupları göç ettikleri anavatanları ile olan bağın canlı kalmasını sağlamış ve etnik kimliklerini korumuşlardır. Bu çalışma kapsamında anavatanlarından zorunlu olarak göçe tabi tutulan ve yıllar sonra tekrar ana vatanlarına dönen Ahıska Türklerinin farklı toplumlarda yaşamalarına rağmen ana vatanlarına olan aidiyet duygularını ve sahip oldukları etnik kimliklerini nasıl korudukları araştırılmıştır.

BEING IMMIGRANT AND THE UNDERSTANDING OF SENSE OF BELONGING AND ETHNIC IDENTITY: THE EXAMPLE OF AHISKA TURKS

Throughout the history, people have migrated from places where they live because of so many different reasons. Today, migration and immigration debates are about how identity and belonging perceptions are transformed into multicultural societies in general. In multicultural societies, individuals are able to reproduce their sense of identity and belonging, depending on their social interaction processes with others. However; these rebuilding processes are not the same for every subculture groups in mainstream society. The sense of identity and belonging are generally determined according to the problems they lived in different societies, special links which they share with homeland, and memories that they share with other members in the group. In addition, with the development of mass media and transportation, subcultural groups have maintained their important links with their homeland where they have migrated and have preserved their ethnic identities. Within the scope of this study, it has been researched how the Ahiska Turks, who were subject to forced migration from their homeland and who returned to their homeland after many years, retain their sense of belonging to their homeland and their ethnic identities despite their lives in different societies.

___

  • Adler, L. L., & Gielen, U. P. (Eds.) (2003). Migration: Immigration and emigration in international perspective. Westport, CT: Greenwood Publishing Group.
  • Alba, R., & Nee, V. (1997). Rethinking assimilation theory for a new era of immigration. International Migration Review, 31(4), 826-874.
  • Anik, M. (2012). Kimlik ve çokkültürlülük sosyolojisi. Istanbul: Acilim Kitap.
  • Arnett, J. J. (2002). The psychology of globalization. American Psychologist, 57(10), 774- 783.
  • Brickner, R. K. (Ed.) (2013). Migration, globalization, and the state. Basingstoke: Palgrave Macmillan. Guest, G., MacQueen, K., & Namey, E. (2012). Applied thematic analysis. Thousand Oaks, CA: Sage. Guvenc, B. (1999). İnsan ve kültür. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Hattatoglu, P., & Yakushko, O. (2014). Experiencing the formation of hybrid cultural identities in first- generation Turkish immigrants to the United States. Journal of Identity and Migration Studies, 8(1), 27-46.
  • Ilgin, C., & Hacihasanoglu, O. (2006). Göç-aidiyet ilişkisinin belirlenmesi için model: Berlin / Kreuzberg örneği. İTÜ Dergisi/a, 5(2), 59-70.
  • Kahani-Hopkins, V., & Hopkins, N. (2002). Representing british muslims: The strategic dimension to identity construction. Ethnic and Racial Studies, 25(2), 288-309.
  • Kivisto, P. (2001). Theorizing transnational immigration: A critical review of current efforts. Ethnic and Racial Studies, 24(4), 549-577.
  • Lichtman, M. (2014). Qualitative research for the social sciences. London: Sage. Martens, P., Dreher, A., & Gaston, N. (2010). Globalisation: The global village and the civil society. Futures, 42(6), 574-582.
  • Martin, D. (1995). The choices of identity. Social Identities, 1(1), 5-20.
  • Papastergiadis, N. (2010). Understanding hybrid identities: From mechanical models to complex system. World Futures, 66(3-4), 243-265.
  • Pembecioglu, N. (2012). “Building identities: Living in the hybrid identities. Scientific Journal of Humanistic Studies, 4(7), 46-59.
  • Portes, A., & Rumbaut, R. G. (2006). Immigrant America: A portrait. Berkeley: University of California Press. Rivas, C. (2012). Coding and analysing qualitative data. In C. Seale, (Ed.) Researching Society and Culture, (pp. 366-392). London: Sage.
  • Ruhil A. A., & Daing Z. I. (2011). The contribution of language to the construction of self-identity among young Turkish Australian females.” UNITAR e-Journal 7(1), 27-38.
  • Seale, C. (2012). Researching society and culture. London: Sage Publications.
  • Schlesinger, P. (1987). On national identity: Some conception and misconceptions criticised. Social Science Information, 26(2), 219-264.