TEVHİDİ DÜŞÜNCE AÇISINDAN BATI (SANAYİ) MEDENİYETİ ÇÖKÜŞÜNE YÖNELİK ONTOLOJİK ANALİZ

Öz ÖzMedeniyetlerin ana işlev gücünü veren “düşünce dünyaları” ve “toplum felsefeleri”dir. Bu çalışmada sosyal düşünce düzleminde Batı sanayi medeniyetinin sanayi toplumundan bilgi toplumuna rağmen toplum ve dünya görüşünü belirleyen ana felsefesinin 21. Yüzyılın temel özelliklerine katkı yapması açısından yetersizlik taşıma noktasına gelmesi bağlamında, Batı medeniyetinin sanayi, ekonomi ve toplum felsefesinin tevhidi düşünce açısından ontolojik bir analizi yapılmaktadır. Bu noktada temel bakış açısı ise İbn-i Haldun’un medeniyetler “doğar, büyür ölür çünkü Allah yeryüzünde hiçbir şeye “baki”lik (sonsuzluk) vermemiştir” anlayışı, sosyal düşünce geliştirme de kilit bir bakış açısını oluşturmaktadır. Bu noktada Batı medeniyeti de sonsuzu dek var olmayacağından çöküşe girmesinin ekonomi, sanayi ve toplumsal ahlak açısından durumu tevhidi düşünce yöntem bilgisiyle ortaya konulmaktadır. Böylece yeni dönemde “nasıl” ve “ne tür” bir özgün planlamaya ihtiyaç duyulduğu, bunun üzerinden şekillendirilebilir.Anahtar Kelimeler: Tevhit, Tevhidi Düşünce, Medeniyet, Batı Medeniyeti, Dijital ToplumAbstractCivilizations are powered functionally by their “worlds of thoughts” and “philosophies of their societies.” This paper presents an ontological analysis of the economy, industry and social philosophy of the industrial Western civilization from the standpoint of the Tawhidi Thought, in such a context where the mainstream philosophy of the West, forming the Western worldview from the times of the industrial society to knowledge society, makes little contribution to the making of the 21st century. Having an important position in the development of social thought, İbn-i Haldun’s perspective that “civilizations are born, grow and die, for Allah has not given the property of ‘being eternal’ to anything or anyone on earth,” is the stance adopted in this paper. The industrial, economic, and moral causes of the process of collapse the Western civilization has been undergoing recently are explored using the methodology of the Tawhidi Thought, which could help shape the “hows” and “types” of social planning in the coming term.  Keywords: Tawhid, tawhidi thought, civilization, Western civilization, digital society

___

  • BİLGİSEVEN, A. K. (1985). Din sosyolojisi. İstanbul: Filiz Kitabevi.
  • BİLGİSEVEN, A. K. (2004). İlm-i ledün (Genel teoloji). (2. baskı). İstanbul: Filiz Kitabevi.
  • BOZKURT, V. (2004). Sosyoloji, temeller, kavramlar, kurumlar. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • DURALI, Ş. T. (2011). Sorun çağının anatomisi, çağımızın felsefece teşrihi. Der: M.S. Genç. (2.
  • Baskı) İstanbul: Şule Yayınları.
  • FRANKL, G. (2003). Batı uygarlığı ütopya ve trajedi, karşılaştırmalı medeniyetler tarihi. (Çev.
  • Y. Kaplan). İstanbul: Açılım Kitabevi.
  • FRANK, A. G. (2005). Çıplak hegemon. (Çev.:İ.Türkmen). Siyaset ve Toplum, Sayı:2.
  • GALBRAİTH, J. K. (1979). The new industrial state. (3. Baskı). Boston: Houghtoon Mifflin
  • Company.
  • GRÉAU, J. (2007). Kapitalizmin geleceği. Ankara: Dost Kitabevi.
  • HAGENS, N. J. (2015). Enerji, Kredi ve Büyümenin Sorunu. Dünyanın Durumu 2015, Sürdürülebilirliğin
  • önündeki gizli tehditlerle yüzleşmek, Worldwatch Enstitüsü. (Editör: Lisa
  • Mastny). (Çev: Gülru Hotinli). İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları:3414.
  • HEKMAN, S. (1999).Bilgi Sosyolojisi ve Hermeneutik,Mannheim, Gadamer, Foucault ve Derrida.
  • (Çev: H.Arslan,B.Balkız). İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • HOBSBAWM, E.J. (2003). Sanayi ve imparatorluk. (2. Baskı) Ankara: Dost Kitapevi.
  • KASIM, K. & Cevizci, A. (2010). Batı düşüncesi felsefi temelleri. İstanbul: İSAM Yayınları.
  • POLOMA, M. M. (1993). Çağdaş sosyoloji kuramları. (Çev: H.Erbaş).
  • Ankara:Gündoğan Yayınları.
  • NASR, S. H. (2004). İslam ve modern insanın çıkmazı. (Çev: A.Ünal-S.Büyükduru). İstanbul:
  • İnsan Yayınları.
  • ÖZAKPINAR, Y. (2003). İslam medeniyeti ve Türk kültürü. İstanbul: Ötüken Yayınları.
  • ÖZAKPINAR, Y. (2002). İnsan düşüncesinin boyutları. İstanbul: Ötüken Yayınları.
  • ŞİMŞEK, O. (2013). Yeni ahlak toplumu. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • ŞİMŞEK, O. (2016). Nizamülmülk. Türk-İslam tarihinde yönetim bilgeleri. (Editör. M.Akçakaya).
  • Gazi Kitabevi, 2016, Ankara.
  • ŞİMŞEK, O.(2013). Türk girişimciliğinin sosyolojisi. Ankara: Otorite Yayınları.
  • TAPSCOTT, D. (1998). Dijital ekonomi. İstanbul: Koç Sistem Yayınları.
  • ÜLKEN, H. Z. (1995). İslam düşüncesi, Türk düşüncesi tarihi araştırmalarına giriş. İstanbul:
  • Ülken Yayınları.