Anlatı Mesafesi- Anlatı Perspektifi Kavramları, Sinematografik Anlatı ve Örnek Çözümlemeler

Bu çalışmanın amacı, bir anlatı formu olarak sinematografide anlatı mesafesi ve anlatı perspektifi kavramlarının yerini irdelemek ve buna ilişkin çözümlemeler yapmaktır. Sinemanın kuramsal yönünü oluşturan alanlardan biri de anlatı çözümlemeleridir. Daha çok edebiyat alanında uygulamaları görülen Anlatıbilimi (narratology) bu alanda sinemaya da oldukça ufuk açıcı bilgiler sunmaktadır. Çalışmada, sinematografinin anlatı tarzlarına (narrative modes) yer verilmiş, bu tarzları oluşturan diegetik ve mimetik yapılanmalar tanımlanmış, buradan yola çıkarak filmsel metinlerdeki mesafe ve perspektif inşasının uygulamalarına değinilmiş ve tüm bunlar örneklem olarak ele alınan üç film üzerinde irdelenmiştir.

Concepts of Narrative Distance-Narrative Perspective, Cinematographic Narrative and Analysis of a Sample

This study is aimed at examining the place of distance and perspective concepts as a narrative form in cinematography and making analysis in relation to them. One of the areas that comprising the hypothetic aspect of cinema is narrative analysis. Although implementation of narratology, more or less, can be seen in literature, it also brings forward seminal information to cinema in this area. This study gives place to narrative modes of cinematography and describes diegetic and mimetic settlements which form these modes and mentions the construction of narrative distance and perspective in cinematic texts based on them. All of these are scrutinized in three films which are taken as samples.

___

  • And, Metin (2002), Ritüleden Dram`a, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
  • Bal, Mieke (1997), Narratology-Introduction to the Theory of Narrative, University of Toronto Press, Canada.
  • Bilgiç, Filiz (2002), Türk Sinemasında 1980 Sonrası Üslup Arayışları, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara.
  • Bordwell, David (1985), Narration in the Fiction Film, The University of Wisconsin Press, USA.
  • Chatman, Seymour (1990), Coming to Terms-The Rhetoric of Narrative in Fiction and Films, Cornell University Press, USA.
  • Demir, Yavuz (1995), İlk Dönem Hikâyelerinde Anlatıcılar Tipolojisi, Akçağ Yayınları, Ankara.
  • Dervişcemaloğlu, Bahar (2007), “Gerard Genette`e Göre Anlatı Söylemi”, http://www.ege -edebiyat. org/Modules, (Erişim Tarihi 16.11.2007).
  • Genette, Gerard (1982), Figures of Literary Discourse, Columbia University Press, USA.
  • Henderson, Brian (1986), “Filmde Zaman, Kip ve Çatı”, (Çev: N. Abisel), Ankara Üniversitesi Basın Yayın Yüksekokulu Yıllığı, Sayı: VIII’, ss.1-22.
  • Jahn, Manfred (2003), “A Guide to Narratological Film Analysis”, http://www.uni-koeln.de /~ame02/pppf.htm, (Erişim Tarihi 10.10.2007),
  • Lothe, Jakop (2000), Narrative in Fiction and Film, Oxford University Press, USA.
  • Metz, Christian (1974), Film Language:A Semiotics of the Cinema, Oxford Press.
  • Ünal, Yörükhan (2002 ), “Anlatımın Yanılsamacı Niteliği ve ‘High Noon’ Filminin İncelenmesi” Sinemasal, Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, Sayı: 6, ss.28-36.