RÖNESANSTA, MATEMATİK İÇERİKLİ YENİ BİR SANAT BAĞLAMINDA DOĞRUSAL (LINEAR) PERSPEKTIF

Rönesans’ta İtalya’da ‘icad’ edilen ve resim sanatına temel oluşturan Doğrusal Perspektif geometrik bir konstrüksiyondur. Bu geometrik konstrüksiyonun ‘merkez’inde tek göze indirgenmiş bir bakış noktası yer almakta ve buna göre ele alınan ‘mekan’ ve mekanda yer alan tüm nesnelerin bu bakış noktasına göre görünüşleri bir yüzeyde tespit edilmektedir. Doğrusal Perspektif, sadece bir realizasyon–resmetme tekniği değil, yeni bir sanat anlayışının temelinde söz konusu olan matematik içerikli bir sanatın en önemli bir tekniği ve bu yeni sanatın bir tür sembolüdür. Rönesans sanatçısının, büyük bir merak ile yöneldiği doğayı kendi gözlemleri ile yansıtma çabasında bu teknik ona, ‘mekanın konfigürasyonu’nda (inşasında) rasyonel-akılcı belli bir temel sağlamıştı. Böylece Rönesansta tasvir etme işi, rasyonel bir çabaya dönüştürülerek uygulamalı bir bilim olarak[1] görülmüş, dünyayı (mekanı) anlama-kavrama çabasında ve çözümlemesinde sanatçılar için önemli bir araç haline gelmişti.  Bu yönüyle Rönesans sanatı Avrupa’da modern bilim döneminin de adeta habercisi olmuştur. Rönesans’ta sanatçılar genelde gözlemeye dayalı daha natüralist bir sanat yaklaşımını benimsemiştir. Ancak bu yaklaşımı sağlam temeller üzerine kurma endişesi ile sanatta matematiksel yaklaşım öne çıkmaya başlamıştır.

___

  • Alberti, L. B. (1991). On Painting, Grayson, C. (Trans.). England: Penguin Classics. Alberti, L. B. (2015). Resim Üzerine ve Heykel Üzerine. Erol, A. (Çev.) İstanbul: Janus Yayıncılık. Arslan, A. (1996). Metafizik. İstanbul: Sosyal Yayınları. Belting, H. (2012). Floransa ve Bağdat.Yılmazer, Z. A. (Çev.). İstanbul: KÜY. Belting, H. (2011). Florence and Baghdad. Schneider, D. L. (Trans.). Belknap Press of Harvard University Press. Cevizci, A. (2012). Felsefe Tarihi, İstanbul: SAY Yayınları. Kemp, M. (1990). The Science of Art, US: Yale University Press. Panofsky, E. (2013). Perspektif, Simgesel Bir Biçim. Tükel, Y. (Çev). İstanbul: Metis yayıncılık. Platon, (2002). Devlet. Eyuboğlu, S. ve Cimcoz, M. A. (Çev.). İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları. Ponty, M. M. (2006). Göz ve Tin. Soysal, A. (Çev.). İstanbul: Metis Yayınları. Platon, R.D. (1888). Archer-Hind, M.A. London Macmillan and Co. and New Yor, Cambridge Univ. Press. Vitrivius, (2015). Mimarlık Üzerine On Kitap. Güven, S. (Çev.). Şevki Vanlı Mimarlık Vakfı Yayınları. Wittgenstein, L. (2011). Tractatus Logico Philosophicus. Aruoba O. (Çev.). İstanbul: Metis Yayınları. İnternet Kaynakları http://www.ousia.it/SitoOusia/SitoOusia/TestiDiFilosofia/TestiPDF/Alberti/DePictura.pdf,