The Rise of Islamic Corporations in Turkey Incorporation of Religious Values into the Economic Sphere

Bu makale İslami şirketlerin belirleyici özelliklerini dini değerlerin iktisadi alana katıhmındaki etkileri yönünden incelemektedir. Dini değerler arz ve talep üzerinde farklı roller oynar. Arz yönünden bakıldığında dini değerlerin seçici kullanımı İslami şirketlerin ürünlerini pazarlamalarina ve rakiplerini bertaraf etmelerine yardımcı olur. Talep tarafında ise, dini değerlerin iktisadi faaliyetlere katılımı farklı değer sistemlerinin çatışmasından kaynaklanan ahlaki uyumsuzluğu giderici bir mekanizma olarak işlev görür. Dini değerlerin arz bakımından piyasa stretejisi, talep bakimindan da ahlaki uyumsuzluk giderici mekanizma rollerinin tanımlanması îslami şirketlerin yükselişinin ardındaki dinamiğin belirlenmesini mümkün kılacaktır.

Türkiye'de İslami Şirketlerin Yükselişi: Dini Değerlerin İktisadi Alana Katılımı

This paper explores distinctive features of the Islamic corporations focusing on their role in the incorporation of religious values into the economic sphere. Religious values play different roles on the demand and supply sides of the economic activities. On the supply side, selective use of religious values serves as a tool for these Islamic corporations in marketing their products and ruling out their rivals. On the demand side, incorporation of religious values into the economic activities serves as a mechanism reducing the moral dissonance caused by the clash of different values or value systems. Identifying the role of religious values both on the supply side as a marketing strategy and on the demand side as a mechanism for the reduction of moral dissonance will also enable us to identify the dynamics behind the rise of these corporations.

___

  • Akerlof, George A. and William T. Dickens (1982). "The Economic Consequences of Cognitive Dissonance". American Economic Review, Vol. 72 (3) pp. 307-19.
  • Bilici, Mücahit (1999). "İslamiyetin Bronzlaşan Yüzü (Caprice Hotel Örnek Olayı", in Nilüfer Göle (ed. ),İslamın Yeni Kamusal Yüzleri. İstanbul: Metis Yayınlan.
  • Bulut, Faik (1999a). Tarikat Sermayesi 1 .İslam Ekonomisinin Eleştirisi. İstanbul: Su Yayınları.
  • Bulut ,Faik (1999b).Tarikat Sermayesi 2 .Yeşil Sermaye Nereye ? İstanbul: Su Yayınları.
  • Can, Kemal (1997). "Yeşil Sermaye Laik Sisteme Ne yaptı?" Birikim, July 1997:59-65.
  • Ekelund,Robert Jr. & Hebert, Robert F. & Tollison, Robert D., 1992. "The economics of sin and redemption : Purgatory as a market-pull innovation?," Journal of Economic Behavior & Organization, Elsevier, vol. 19(1), pages 1-15.
  • Erder, Sema. (1996). İstanbul'a Bir Kent Kondu: Ümraniye. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Festinger, Leon (1957). A Theory of Cognitive Dissonance. Stanford, CA: Stanford University Press.
  • Kıvanç, Ümit (1997). "İslamcılar ve Para Pul: Bir Dönüşüm Hikayesi", Birikim, July 1997:39-58.
  • Kuran,Timür (1997). "Islamism and Economics: Policy Implications for a Free Society", in Sohrab Behdad and Farhad Nomani (eds ), Islam and Public Policy. [International Review of Comparative Policy, vol.9],Greenwich Conn.: JAI Press 72-102.
  • Kuran,Timur (1998a). "Social Mechanisms of Dissonance Reduction", in Peter Hedström and Richard Swedberg (eds.), Social Mechanisms: An Analytical Approach to Social Theory. New York Cambridge University Press: 147-171.
  • Kuran,Timur (1998b). "Moral overload and its Alleviation", in Avner Ben-Ner and Louis Putterman (eds.), Economics, Values, and Organization. New York: Cambridge University Press: 231-266.
  • Özcan, Faruk 1.(1994). "Tesettür Modası ve Ulema". Hak Söz, No. 39, pp. 56-57.
  • Rabin, Matthew (1994). "Cognitive Dissonance and Social Change," Journal of Economic Behavior and Organization, 23,177-194.
  • Thaler, R. (1980). Towards a positive theory of consumer choice. Journal of Economic Behavior and Organization, 1,39-60.
  • Tuşalp, Erbil (1994). Şeriat A.Ş .Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Tversky, Amos and Itamar Simonson (1993). "Context-dependent preferences". Management Science, '39:1179-1189.