Çizgi film ve hikâye okuma etkinliğinin ilkokul birinci sınıf öğrencilerinin kelime anlam bilgisi üzerine etkisi

Bu araştırmanın amacı çizgi film izleme ve hikâye okuma etkinliğinin ilkokul birinci sınıf öğrencilerinin kelime anlam bilgisi üzerine etkisini belirlemektir. Araştırma ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desen modelinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu deney-I, deney-II ve kontrol grubu olmak üzere üç farklı gruptan oluşan 79 ilkokul bi-rinci sınıf öğrencisidir. Araştırmanın verilerinin elde edilmesinde kelime anlam bilgisi puanlama ölçeği kullanılmıştır. Araştırma sürecinde deney-I grubuna “Maysa ve Bulut” adlı çizgi filmin “Tohum” adlı bölümü izlettirilmiştir. Bu çizgi filimin “Tohum” adlı bölümü içerisinde geçen kelimeler kullanılarak araştırmacı tarafından uzman görüşü alınarak hikâye yazılmış ve deney-II grubunda hikâye okuma uygulaması yapılmıştır. Kontrol grubundaki çocuklara ise herhangi bir müdahalede bulunulmamıştır. Elde edilen veriler ilişkisiz örneklemler t testi, ilişkili örneklemler t testi ve tek yönlü varyans analizi (Anova) testi kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda çizgi film ve hikayenin ilkokul birinci sınıf öğrencilerinin kelime anlam bilgisi üzerine pozitif yönde etki sağladı bulgularına rastlanılmıştır.

The effect of cartoon and story reading activity on vocabulary knowledge of primary school first grade students

The aim of this research is to determine the effect of watching cartoons and reading stories on the vocabulary of first grade students in primary school. The research was carried out in a quasi-experimental design model with pretest-posttest control group. The study group of the research consisted of 79 primary school first grade students, consisting of three different groups: experiment-I, experiment-II and control group. The word meaning knowledge scoring scale was used to obtain the data of the research. During the research process, the “Tohum” episode of the cartoon named “Maysa ve Bulut” was shown to the experiment-I group. Using the words in the part of this cartoon called “Seed”, a story was written by the researcher by taking expert opinion, and a story reading practice was made in the Experiment-II group. Children in the control group did not receive any intervention. Obtained data were analyzed using independent samples t-test, paired samples t-test and one-way analysis of variance (ANOVA) test. As a result of the research, it was found that cartoons and stories had a positive effect on the word meaning knowledge of first grade students in primary school.

___

  • Arı, A., Demir, B., & Baydar-Işık, B. (2019). Matematik eğitiminde manga çizgi roman kullanımı. Bayburt Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 2(2), 261–265.
  • Ayan, S. & Baş, B., (2015). Çizgi filmler ile ilkokul öğrencilerinin söz varlığı üzerine bir araştırma. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 3(4), 84–99.
  • Bromley, K., (2007). Nine things every teacher should know about words and vocabulary instruction. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 50(7), 528–537. Bursalı, H., & Topçuoğlu Ünal, F. (2015). Çizgi dizilerin 5. ve 6. sınıf öğrencilerinin söz varlığına katkısı. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(299), 60–74.
  • Bülbül, S., & Oruç, Ş. (2019). Çizgi filmlerin ilkokul 2. sınıf öğrencilerinin İngilizce dersine ilişkin akademik başarılarına ve tutum geliştirmelerine etkisi. Uluslararası Ders Kitapları ve Eğitim Materyalleri Dergisi, 2(1), 137–146.
  • Büyükikiz, K. K., Dölek, O., & Kızdırıcı, F. (2019). Deyimlerin öğrenilmesi ve kalıcılığında animasyonların etkisi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(27), 53–70.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2020). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem. Cardoso, W., Rueb, A., & Grimshaw, J. (2017, August 23–26). Can an interactive digital game help French learners improve their pronunciation. CALL in a climate of change: adapting to turbulent global conditions [Conference presentation]. 25th conference of the European Association of Computer-Assisted Language Learning (EUROCALL), University of Southampton, Southampton, England.
  • Dalacosta, K., Paparrigopoulou, K., M., Palyvos, J. A., & Spyrellis, N. (2009). Multimedia application with animated cartoons for teaching science in elementary education. Computers & Education, 52(4), 741–748.
  • Darga, H., Öztürk, T., & Zayimoğlu-Öztürk, F. (2021). Çizgi filmlerin çocukların dil ve sosyal gelişim alanlarına etkisine yönelik ebeveyn görüşlerinin incelenmesi. International Primary Education Research Journal, 5(1), 59–77.
  • Dronjic, V. (2019). How (Not) to Teach English Vocabulary. Catesol Journal, 31(1), 29–54.
  • Ebrahimzadeh, M. (2017). Readers, players, and watchers: EFL students’ vocabulary acquisition through digital video games. English Language Teaching, 10(2), 1–18.
  • George, D., & Mallery, M. (2010). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference, 17.0 update (10th ed.). Pearson.
  • Gomez, A. B. (2010). How to use tales for the teaching of vocabulary and grammar in a primary education English class. Revista Española de Lingüística Aplicada, 23(2010), 31–52.
  • Güven, S. & Bekdaş, M. (2018). The effect of using caricatures on vocabulary retention in foreign language teaching. International Journal of Eurasia Social Sciences, 9(31), 622–647.
  • Karaca-Atik, A. (2017). Investigating interpersonal problem solving skills in animated tv cartoons [Unpublished master’s thesis]. Ankara University.
  • Kim, D., & Gilman, D. A. (2008). Effects of text, audio, and graphic aids in multimedia instruction for vocabulary learning. Educational Technology & Society, 11(3), 114–126.
  • Koçak, O. & Göktaş, Y. (2020). The effects of three-dimensional cartoons on pre-school children’s conceptual development in relation to spatial perception. International Journal of Early Years Education, 29(4), 1–18.
  • Köşker, C. N. (2005). Effects of tv cartoon films (animation) on education of primary school children. [Unpublished master’s thesis]. Gazi University.
  • Kurudayıoğlu, M., & Bal, M. (2014). The usage of digital storytelling in mother language education. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 74–95.
  • Mergin, B. B. (2019). The effect of cartoon films on creativity on secondary school students [Unpublished master’s thesis]. Necmettin Erbakan University.
  • Nagy, W., & Scott, J. (2000). Vocabulary processes. In M. L. Kamil, P. B. Mosenthal, P. D. Pearson, & R. Barr (Eds.), Handbook of reading research (pp. 269–284). Erlbaum.
  • Özer, Ö. (2007). The effects of the free reading activity for the vocabulary learning of the students [Unpublished master’s thesis]. Marmara University.
  • Palamut, İ. (2008). Effects of reading story on primary students creativity and academical success [Unpublished master’s thesis]. Dokuz Eylül University.
  • Prosic-Santovac, D. (2017). Popular video cartoons and associated branded toys in teaching English to very young learners: A case study. Language Teaching Research, 21(5), 568–588.
  • Rawan, B., Dar, M. & Siraj, S. A. (2018). Televised cartoons and ıncidental learning of foreign language among children: A case study of doraemon cartoon in Pakistan. Pakistan Journal of Distance & Online Learning, 4(1), 95–110.
  • Şahin, C. (2016). The effect of foreign language teaching through stories on 5th and 8th grade students’ vocabulary knowledge, reading comprehension and attıtude [Unpublished master’s thesis]. Ahi Evran University.
  • Şimşir, N., Karahan, E., & Anagün, Ş. S. (2019). Yabancı dil öğretiminde hikâye anlatımı tekniğinin kelime öğrenimine etkilerinin öğrenci ve öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(3), 1266–1287.
  • Tanrıkulu, L., & Sömek, Z. (2020). Erken yaşta yabancı dil olarak türkçe öğretiminde çizgi filmlerin yeri. International Journal of Language Academy 8(4),187–200.
  • Temizkan, M., & Atasoy, A. (2016). Söz varlığının gelişimi açısından çizgi filmler üzerine bir değerlendirme (TRT Çocuk ve Minika Çocuk Örneği). Milli Eğitim Dergisi, 45(210), 577–599.
  • Tetik, G. (2015). The effects of dialogic reading on four-five (48-60 months) years old children’s language development [Unpublished master’s thesis]. Pamukkale University.
  • Veneziano L., & Hooper J. (1997). A method for quantifying content validity of health related questionnaires. American Journal of Health Behavior, 21(1), 67–70.
  • Wright, A. (2000). Stories and their importance in language teaching. Humanising Language Teaching, 2(5), 1–6.
  • National Reading Panel. (2000). Teaching children to read: An evidence-based assessment of the scientific research literature on reading and its implications for reading instruction. National Institute of Child Health and Human Development.
  • Yurdagül, H. (2005). Ölçek geliştirme çalışmalarında kapsam geçerlik indeksinin kullanımı. 14. Eğitim Bilimleri Kongresi, Pamukkale Üniversitesi, Pamukkale, Türkiye.
  • Zabidin, N. B. (2015). The use of humorous texts in improving ESL learners’ vocabulary comprehension and retention. English Language Teaching, 8(9), 104–111.