SAİT FAİK ABASIYANIK'IN ÖYKÜLERİNDE MELANKOLİ

Sait Faik'te yalnızlığın, çatışma psikolojisinin kayıp, kaçış ve avarelikle artan bir dozda dile getirilişi, onda melankolik bir tavır olduğunu düşündürmektedir. Yaratıcılık noktasında sanatçı melankolisi önemli bir kaynak olarak görülmüştür. Sait Faik hakkında yapılan araştırmalarda psikolojik ve biyolojik boyutlarda bu artan melankoli üzerinde görüşler ileri sürülmüş ve öykülerinden ziyade kişiliğine yoğunlaşılmıştır. Onun öykülerindeki melankolik taraflar, aranılan, adı tam konulamayan bir boşluğun bireyde, toplumda görülmek istenmesi etrafında rahatça okunmaktadır. Bu melankolinin aynı zamanda yazarın durulmuş bir dünyadan konuşamaması ve kaybolan, aranılan değerler sistemi ile ilgisi vardır.

MELANCHOLY IN SAIT FAIT ABASIYANIK'S STORIES

Increasing emphasis on loneliness, loss, escape and idleness of conflict psychology in Sait Faik's works suggest that he had a melancholic behavior. Artist's melancholy has been seen as an important source in the sense of creativity. Studies on Sait Faik offer more psychological and biological dimensions on this increasing melancholy and focus on his personality rather than his stories. Melancholic aspects of his stories are easily read in the perimeter of the wish of an emptiness, that is looked for but not exactly identified, to be seen in the person and the society. This melancholy is also related to the author's incapability of speaking from a settled world and the lost and sought system of values.

___

  • Abasıyanık, Sait Faik, (2006), Öyle Bir Hikaye, YKY, İstanbul.
  • Agamben, Giorgio, (2007), "Kayıp Nesne", (çev. Şeyda Öztürk), Cogito, S. 51, s. 258-261.
  • Ağaoğlu, Samet, (1965), Aşina Yüzler, Ağaoğlu Yayınevi, İstanbul.
  • Alangu, Tahir, (1956), "Sait Faik'te Yeis ve Yalnızlık", Yeditepe, S. 5, 1 Mayıs, s. 5.
  • Aristoteles, (2007), "Karasafralılık", (çev. Ömer Aygün), Cogito, S. 51, Yaz, s. 107-125.
  • Arpad, Burhan, (1964), (Başlık Yok), Yedi/epe, S. 96, Nisan, s. 6.
  • Butler, Judith, (2007), "Melankoli ve Toplumsal Cinsiyet-Reddedilmiş Özdeşleşme", (çev. Zeynep Direk), Cogito, S. 51, Yaz, s. 275-291.
  • Canetti, Elias, (2006), Kitle ve İktidar, (çev. Gülşat Aygen), Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • Çelik, Yakup, (2002), Sait Faik ve İnsan, Akçağ Yayınları, Ankara.
  • Demiralp, Oğuz, (2007), "Hülya ile Sevda", Cogito, S. 51, Yaz, s. 181-191.
  • Ebu Ali İbn Sina, (2007), "Melankolinin Teşhis ve Tedavisi", (çev. A. Sait Aykut), Cogito, S. 51, Yaz, s. 24-37.
  • Fethi Naci, (Kalpakçıoğlu), (1998), Sait Faik'in Hikayeciliği, Adam Yayınları, İstanbul.
  • Kavaz, İbrahim, (2005), Sait Faik Abasıyanık, Şule Yayınları, İstanbul.
  • Starobinski, Jean, (2007), "Tanrı Katında Ruh: Akedia Günahı", (çev. Serap B. Öztürk), Cogito, Yaz, S. 51, s. 224-232.
  • Teber, Serol, (1997), Melankoli, "Normal Bir Anomali", Say Yayınları, İstanbul.
  • Teber, Serol, (2002), Tevfik Fikret'in Melankolik Dünyası: Aşiyan'daki Kahin, Okuyan Us Yayınları, İstanbul.
  • Uyguner, Muzaffer, (1968), "Yapıtlarına Göre Sait Faik'te Vücut Yapısı", Varlık, S. 717, 1 Mayıs, s. 11.
  • Ürgüp, Fikret, (1964), "Sait Faik'in Psikolojik Yapısı Üzerine Bir Deneme", Yedi/epe, S. 96, Nisan, s. 6.
  • Yavuz, Hilmi, (2003), Kara Güneş: Edebiyat ve Sanat Yazıları, Can Yayınları, İstanbul.