EDEBİYAT SOSYOLOJİSİ IŞIĞINDA MAHUR BESTE

Edebiyatla toplum ilişkisi ve yazarın topluma bakışı, edebi eserin derin yapısında kendini hissettirir. Edebiyat sosyolojisi de yazarın şahsiyeti ve eseriyle sosyal çevre arasındaki yapıyı irdeler. Bu çerçevede Ahmet Hamdi Tanpınar'ın Mahur Beste eseri incelenmeye çalışılmıştır. Mahur Beste; eser, yazar, dönem, okur ve yayın-dağıhm çerçevesinde sosyolojik bakış açısıyla ele alınıp eserin sosyal yapısı hakkında sonuçlara varılmıştır.

MAHUR BESTE, UNDER THE LIGHT OF THE SOCIOLOGY OF LITERATURE

The relatioship between literature and the society and the writer's blink to the society are felt in the deeps tructure of literary works. The sociology of literature researches the structure between the writer's character and his work and social surroundings. In these terms, 'Mahur Beste' by Ahmet Hamdi Tanpınar has been examined. With 'Mahur Beste', I tried to induce the sociologicasl tructure of the work by means of work, writer, period, reader and publication.

___

  • Abacı, Tahsin, (2000), Yahya Kemal ve Ahmet Hamdi Tanpınar'da Müzik, Pan Yayınları, İstanbul.
  • Ayvazoğlu, Beşir, (2000), "Huzur Nasıl Keşfedildi?", Türk Yurdu, c. 20, 5. 153-154, Temmuz.
  • Bekiroğlu, Nazan, (2002), Mor Mürekkep, 4. bs., Timaş Yayınları, İstanbul, 2002.
  • Coşkun, Sezai, (2004), "Edebiyat Sosyolojisi Araşhrmaları İçin Bir Yöntem Denemesi", Edebiyat Sosyolojisi, (Ed. Köksal Alver), 2. bs., Hece Yayınları, Ankara.
  • Demiralp, Oğuz, (2001), Kutup Noktası Ahmet Hamdi Tanpınar Üzerine Eleştirel Bir Deneme, 2. bs., YKY, İstanbul.
  • Demiralp, Oğuz, (2002), "Mahur Beste'nin Bitmemişliği", Bir Gül Bu Karanlıklarda -Tanpınar Üzerine Yazılar-, (hzl. Abdullah Uçman - Handan İnci), Kitabevi, İstanbul, 2002.
  • Enginün, İnci -_Kerman, Zeynep, (2008), Günlüklerin Işığında Tanpınar'la Başbaşa, 2. bs., Dergah Yayınları, İstanbul.
  • Escarpit, Robert, (1992), Edebiyat Sosyolojisi, (çev. Hüseyin Portakal), İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Işın, Ekrem, (2000), "Osmanlı İlıniye Sınıfının Romanı: Mahur Beste", Kitap-lık, 5. 40, Mart/Nisan.
  • Işın, Ekrem, (2003), Kitap-lık A'dan Z'ye Ahmet Hamdi Tanpınar, YKY, İstanbul.
  • İnci, Handan, "Son Elli Yılın Huzur Okumaları", Kitap-lık, 5. 40, Mart/Nisan 2000.
  • Kahraman, Hasan Bülent, (2000), "Yitirilmemiş Zamanın Ardında: Ahmet Hamdi Tanpınar ve Muhafazakar Modernliğin Estetik Düzlemi", Doğu-Batı, 5. 11, Mayıs/Haziran/Temmuz.
  • Kantarcıoğlu, Sevim, (2004), Ahmet Hamdi Tanpınar Yapıbozumcu ve Semiotik Yaklaşımlar Işığında Tanpınar Hikayeleri, 2. bs., Akçağ Yayınları, Ankara.
  • Kitap-lık [Ek], (1998), "75 Yıla Mührünü Vuran 75 Kitap", S. 34, Güz.
  • Köroğlu, Erol, (1997), "Ahmet Hamdi Tanpınar'ın Zaman Anlayışı", Cogito, S. 11, Bahar.
  • Kösemihal, Nurettin Şazi, (1967), "Edebiyat Sosyolojisine Giriş", İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyoloji Dergisi, S. 19-22, Ayrıbasım.
  • Moran, Berna, (1991), Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, 9. bs., Cem Yayınevi, İstanbul.
  • Mutluay, Rauf, (2002), "Mahur Beste", Bir Gül Bu Karanlıklarda -Tanpınar Üzerine Yazılar-, (hzl. Abdullah Uçman - Handan İnci), Kitabevi, İstanbul.
  • Özgül, M. Kayahan, (2002), "Neredesin Tanpınar?", Bir Gül Bu Karanlıklarda -Tanpınar Üzerine Yazılar-, (hzl. Abdullah Uçman - Handan İnci), Kitabevi, İstanbul.
  • Ülgener, Sabri F., (2006), Zihniyet, Aydınlar ve İzm'ler, Der'in Yayınları, İstanbul.
  • Parla, Jale, (2002), Babalar ve Oğullar Tanzimat Romanının Epistemolojik Temelleri, 3. bs., İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Tanpınar, Ahmet Hamdi, (2002), Mücevherlerin Sırrı Derlenmemiş Yazılar, Anket ve Röportajlar, (hzl. İlyas Dirin - Turgay Anar - Şaban Özdemir), YKY, İstanbul.
  • Tanpınar, Ahmet Hamdi, (2003), Mahur Beste, (Ed. İnci Enginün), 6. bs., Dergah Yayınları, İstanbul.
  • Wellek, Rene- Warren, Austin, (1993), Edebiyat Teorisi, (çev. Ömer Faruk Huyugüzel), Akademi Kitabevi, İzmir. Yavuz, Hilmi, (1987), Kültür Üzerine, Bağlam Yayıncılık, İstanbul.
  • Yıldız, Sadettin, (2000), "Ne İçindeyim Zamanın", Edebiyat Güncesi, S. 15, Mart/Nisan.