ARAYIŞ, KORKU VE UMUT ÜÇGENİNDE BİR ROMAN: TİMBUKTU

XX. yüzyıl Amerikan edebiyatının önde gelen yazarlarından Paul Auster’in Timbuktuadlı romanında olaylar arayış, korku ve umut üçgeninde gelişir. Bu roman esrar ve alkolden dolayı büyük bir sefalete sürüklenen ve ölmekte olan Willy ile köpeği Kemik Bey’in bir tür labirente dönüşen yaşamlarının çıkmazına odaklanır. Diğer romanlarında olduğu gibi Timbuktu’da da Auster; kaos, karmaşa ve belirsizlik üzerine anlatıyı inşa eder. Timbuktu, çağımız insanının ontolojisini zaman zaman bir köpeğin gözünden anlatması ve insan ile köpek arasındaki dostluğa yoğunlaşması açısından dikkate değerdir. Bireyin kendisini bu dünyada yalnız ve yabancı hissettiği temine odaklanan roman, Willy’nin kimliğini bulma arayışı ve bu arayış esnasında yaşadıklarını anlatır. Willy’nin dostu Kemik Bey ise sahibi ölünce sığınacak bir yuva arar. Bu dünya hakkındaki ümitlerini canlı tutmaya çalışan Kemik Bey ve Willy’nin yaşadıkları tecrübeler onları yanıltır. Buna rağmen Timbuktu’nun varlığını düşünerek ürperdikleri bu dünyadan Timbuktu’ya doğru yol alırlar. Bu çalışmanın amacı Timbukturomanını arayış, korku ve umut temlerine odaklanarak incelemektir.

TIMBUKTU: A NOVEL SEARCHING, FEAR AND HOPE’S TRIANGLE

Timbuktu, which wrote by Paul Auster,  progresses on searching, fear and hope’s triangle. In this novel, it is focused on life of Willy, who at the point of death because of alcohol and drugs, and his dog Mr. Bone that it turns over a labyrinth. Auster builds his narration on chaos, confusion and uncertaintyas his other works. Timbuktuis a remarkable novel in terms oftelling man of our age’s ontology from a point of view a dog and concentrating friendship between dog and human. This novel that it focus on loneliness and alienation tells Willy’s identity searching and his experience in identity searching. Willy’s firend Mr. Bone looks for a home after his owner death. Willy and Mr. Bone keep their hope but their experience trips up them. The aim of this paper is to investigate Timbuktuby focussing on searching, fear and hope’s theme.

___

  • Aristoteles (2013). Poetika. Samih Rifat (Çev.). İstanbul: Can.
  • Alvarez, M. L. A. (2014). “The Case Of A Twofold Repetition: Edgar Allan Poe’s Intertextual Influence On Paul Auster’s Ghosts”. Journal Of English Studies - Volume 12 (2014), 35-48.
  • Auster, Paul (2015). Timbuktu. İlknur Özdemir (Çev.). İstanbul: Can.
  • Bollas, Christopher (2018). Güneş Patladığında Şizofreninin Gizemi. Mehmet Gürsel (Çev.). İstanbul: Yapı Kredi.
  • Cléro, Jean-Pierre (2011). Lacan Sözlüğü. Özge Soysal (Çev.). İstanbul: Say.
  • Deleuze, Gilles-Guattari, Félix (2014). Anti- Ödipus Kapitalizm ve Şizofreni. Fahrettin Ege- Hakan Erdoğan- Mustafa Yiğitalp (Çev.). İstanbul: Bilim ve Sosyalizm.
  • Freud, Sigmund (1992). Endişe. Leyla Özcengiz (Çev.). İstanbul: Dergâh.
  • Freud, Sigmund (1993). Yaşamım ve Psikanaliz. Kamuran Şipal (Çev.). İstanbul: Say.
  • Freud, Sigmund (2004). Uygarlık, Toplum ve Din. Emre Kapkın (Çev.). İstanbul: Payel.
  • Furedi, Frank (2001). Korku Kültürü. Barış Yıldırım(Çev.). İstanbul: Ayrıntı.
  • Gençöz, Tülin (1998). “Korku: Sebepleri, Sonuçları ve Başetme Yolları”. Kriz Dergisi, C.: 6, S.: 2, s. 9-16.
  • Gira, Dennis (1989). Comprendre Le Bouddhisme, Paris: Le Livre de Poche.
  • Goodchild, Philip (2005). Deleuze ve Guattari Arzu Politikasına Giriş. Rahmi G. Öğdül (Çev.). İstanbul: Ayrıntı.
  • Guntrip, Harry (2013). Şizoid Görüngü Nesne İlişkileri ve Kendilik. İpek Babacan (Çev.). İstanbul: Metis.
  • Jones, Ginger-Ells, Kevin (2011). “Chaos And Complexity in Paul Auster’s New York Trilogy”.Restoring the Mystery of the Rainbow, Volume 47, pp. 627-639.
  • Jung, Carl G. (2005). Dört Arketip. Zehra Aksu Yılmazer (Çev.). İstanbul: Metis.
  • Koç, Emel (2008). “Bir Umut Metafiziği Olarak Gabriel Marcel Felsefesi”. SDÜ Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, S.:18, s.171-194.
  • Lacan, Jacques (2013). Psikanalizin Dört Temel Kavramı. Nilüfer Erdem (Çev.). İstanbul: Metis.
  • Le Gall, Andre (2006). Anksiyete ve Kaygı. İsmail Yerguz (Çev.). İstanbul: Dost.
  • Lemaire, Anica (1989). Simgesele Girişte Ödip’in Rolü. Nesrin Tura (Çev.). Freud’dan Lacan’a Psikanaliz içinde (haz. Saffet Murat Tura). İstanbul: Ayrıntı, s. 131-148.
  • Ögel, Kültegin (2001). İnsan, Yaşam ve Bağımlılık Tartışmalar ve Gerekçeler. İstanbul: IQ Kültür Sanat.
  • Phillips, Adam (2017). Dehşetler ve Uzmanlar. Tuna Erdem (Çev.). İstanbul: Metis.
  • Phillips, Adam (2018). Kaçırdıklarımız Yaşanmamış Hayata Övgü. Selin Siral (Çev.). Metis.
  • Ramaiah, Savitri (2005). Endişe-Anksiyete. Hatice Kapudere (Çev.). İstanbul: Bileşim.
  • Schimmel, Annemarie (1999). Dinler Tarihine Giriş, İstanbul: Kırkambar.
  • Tuğluk, Abdulhakim (2017). “Kılları Yolunmuş Maymun Romanında Dramatik İroni”. Yeni Türk Edebiyatı Araştırmaları, Temmuz-Aralık 2017/9:18 (177-190).
  • Zizek, Slavoj (2011). Kırılgan Temas. Tuncay Birkan (Çev.). İstanbul: Metis.
  • Zizek, Slavoj (2015). Hiçten Az Hegel ve Diyalektik Materyalizmin Gölgesi. Erkan Ünal (Çev.). İstanbul: Encore.
  • Zournazi, Mary (2004). Umut Değişim İçin Yeni Felsefeler. Uygar Abacı (Çev.). İstanbul: Literatür.
  • www.eapoe.org/papers/misc1827/18500004.htm.
  • www.gercekhayat.com.tr/yazarlar/timbuktu-bizim-ruhumuz/