‘Mediating Cultural Capital’ In-Between Dominant/Non-Dominant Cultural Capital: A Case of Mısırlı Ahmet

AbstractThe goal of this paper is to explain how musicians posit their music practices from ‘low’ status, which is defined by socialdisposition, to ‘high’ status. However, cultural signals, which cultural capital contains, can be gained by people to positthemselves from ‘lower’ status to ‘higher’ status. In this context, even though cultural capital represents high-status culturalsignals, this concept is operated in ‘non-dominant’ groups as well as ‘dominant’ groups. In the circumstances, specificagents — who may be called cultural intermediaries — that have competence in both 'low'and 'higher' culture emerge inthe process of mediating cultural capital. Thus, mediating cultural capital occurs in between 'high' and 'low' culture wherereproduction of cultural capital can be seen through cultural intermediaries. In this context, Mısırlı Ahmet applies for mediatingcultural capital to situate his music practice to 'upper' level by developing new techniques and playing wide rangeof music styles.Keywords: Cultural Capital, Cultural Intermediaries, Mediating Cultural Capital, Mısırlı Ahmet, Darbuka.Baskın/Baskın Olmayan Kültürel Sermaye Arasında ‘Aracı Kültürel Sermaye’: Mısırlı Ahmet Örnek OlayıÖzetBu makalenin amacı müzisyenlerin kendi müzik pratiklerini toplumsal eğilim tarafından tanımlanan ‘düşük’ konumdan ‘yüksek’statüye nasıl konumlandırdıklarını açıklamaktır. Bununla birlikte kültürel sermayenin içerdiği kültürel işaretler, insanlartarafından kendilerini ‘düşük’ konumdan ‘yüksek’ konuma konumlandırmak için kazanılabilir. Bu bağlamda kültürel sermaye,yüksek statüdeki kültürel işaretleri temsil etmesine rağmen bu kavram baskın grupların yanı sıra baskın olmayan gruplarda daişletilir. Bu koşullar altında hem ‘düşük’ hem de ‘yüksek’ kültürde yeterliliklere sahip, kültür aracıları olarak adlandırılabilecekbelirli aktörler aracı kültürel sermaye sürecinde ortaya çıkarlar. Böylelikle aracı kültürel sermaye, yeniden üretimin kültüraracıları sayesinde görünebildiği ‘yüksek’ ve ‘düşük’ kültürler arasında meydana gelir. Bu bağlamda, Mısırlı Ahmet yeniteknikler geliştirerek ve geniş aralıkta müzik tarzlarını icra ederek kendi müzik pratiğini 'yüksek' seviyeye konumlandırmakiçin aracı kültürel sermayeye başvurur.Anahtar Kelimeler: Kültürel Sermaye, Kültür Aracıları, Aracı Kültürel Sermaye, Mısırlı Ahmet, Darbuka.