Drama ve İyi Oluş: Anlatı Kuramı ve Ruh Sağlığı Bilincini Arttırmada İnteraktif Tiyatronun Kullanımı

Bu makale yazarın Uygulamalı Drama uygulamasının temelini oluşturan kuramsal ilkeleri incelemektedir. Bu uygulamalar arasında terapi, anlatı kuramı, özgüllük, kitle ön deneyimini doğrulama, kitlenin manevi katılımı, gerçeğe uygunluk ve hedeflemeyle ilgili olan uygulamalar yer almaktadır. Uygulamalı Drama’nın, genellikle metinlerarasılığa – bireyin kişisel kimliği olan öykü (metin) ile drama içinde deneyimlenen metnin etkileşim süreci – atfedilen tutum değişikliğini doğurabilmesine dair deliller sunulmaktadır. Yazar, dramanın genel olarak türdeş olan gruplara sunulmasına olanak tanıyan “hedefleme” konusunu ele almaktadır. Bir İnteraktif Tiyatro programının nasıl araştırıldığı, geliştirildiği, sunulduğu ve değerlendirildiğine ilişkin bir açıklama verilmektedir. Ruh sağlığı konularını ele alan On the Edge [Sınırda] adındaki bir İnteraktif Tiyatro’yla ilgili örnek bir vaka incelemesi sunulmaktadır. Bu programın değerlendirmesinin başlıca bulguları verilmektedir. Yazarın vardığı sonuca göre, bu nitelikteki İnteraktif Tiyatro, Uygulamalı Dramanın çok değerli bir çeşididir ve katılımcıların deneyiminin doğrudan örnek materyal olarak kullanıldığı tartışmalarda bulunması zor konuların ele alınmasına olanak tanır.

___

  • Brecht, B.(1968) Baal. Der böse Baal der asoziale. Texte, Varianten, Materialien, Kritik. Hrsg und komm. von Dıeter Schmidt. Frankfurt am Main. Brecht, B. Der DreigroschenprozeB, GBA Bd. 21. Brecht, B. Joumale II. In: GBA (= GroBe kommentierte Berliner und Frankfurter Ausgabe), Bd. 27. Brecht, B. Joumale I. In: GBA, Bd. 26. Brecht, B. Zur Theorie des Lehrstücks. In: Werkausgabe, Bd. 17.
  • Koch, G. (2003). Ich İst ein Anderer. Eine pâdagogisehe Denkfîgur für soziale Kulturarbeit? In: H. Kleve, G. Koch, M. Müller (Hrsg.): Differenz und Soziale Arbeit. Sensibilitât im Umgang mit dem Unterschiedlichen. Berlin, Milow, Strasburg.
  • Koch, G.(1995): Theatrahsierung von Lehr-Lemprozessen. Milow, Berlin.
  • Koch, G.(2001): „Ich bin. Aber ich habe mich nicht. Darum werden wir erst“. In: Angeîa Haubner u. a. (Hrsg.): W arum spielt der Mensch ... Theater? Hannover. Krabiel, K.D.(1993) Brechts Lehrstücke. Stuttgart, Weimar.
  • Langbacka, R., zit. bei R. Seppâla.(1996).Ralf Langbacka’s thirst for dialogue. In: Finnish Theatre Finlandais., H. 50.
  • Lewin, K.(1985) Experimente über den sozialen Raum. In: T. Brocher, T. Kutter (Hrsg.): Entwicklung der Gruppendynamik. Darmstadt.
  • Mattenklott, G.(1994) Ganzheit öder Fragment? In: Spiel & Theater, H. 152.
  • Portmann, M.(1997) zitiert bei hs.: Fabrik Uefert Ideenschmelztiegel. In: Neues Gera, 4.10.
  • Rumpf, H.(1979) Worauf zu achten ware. Aufmerksamkeitsrichtungen für die Friedenserziehung. In: R. Steinweg (Hrsg.): Friedensanalysen, Bd. 10. Frankfurt am Main. Steinweg, R.(1995) Lehrstück und episches Theater. Brechts Theorie und die theaterpâdagogische Praxis. Frankfurt am Main.
  • Steinweg, R.(2004) Lehrstückspiel als Methode der kollektiven Selbstreflexion/Learning Play as a Method of Collective Self Reflection. In: G. Koch u. .a (Hrsg.): Theaterarbeit in sozialen Feldem/Theatre Work in Social Fields. Frankfurt am Main.
  • Wekwerth, M. (1967) Notate, Frankfurt am Main.