Dest-i izdivacınıza talibim: kolektif kimliği, islamileştirilen yaşam biçimleri ve kullanım örüntüleri içerisinden okumak

Bu çalışma, İslami evlilik siteleri ve kullanım pratikleri içerisinden bakarak, kolektif kimlik, aidiyet ve temsil politikalarına yeniden bir değer biçmeyi amaçlamıştır. Çalışma, kolektif kimliğin yalın bir biçimde psikolojik bir kategori olmadığını vurgulamaktadır. Çalışmanın temel varsayımı, kolektif kimliklerin toplumsal ağ üzerindeki denetimin sonucunda oluşan anlatısal inşalar olduğudur. Çalışma, kültürel sosyoloji yaklaşımı üzerine temellenmiş ve araştırma metin analizleri ve site kullanıcıları ile yapılan derinlemesine görüşmeler üzerinden sürdürülmüştür. Yaklaşım, Türkiye'de İslami evlilik sitelerine uygulanmıştır. Araştırma boyunca, İslami evlilik siteleri ve kullanıcı pratikleri sorgulanmış ve internet kullanım örüntülerine dair aşağıdaki sorular sorulmuştur. Dinsel bir kimlik üzerinden, kolektif kimliklendirme süreci nasıl işlemektedir? Bu pratikte, ideolojinin kimlik ve temsilin inşasındaki işlevi nedir? Topluluk üyelerinin gündelik yaşam pratiklerinde kimlik ve aidiyet pratikleri nasıl kurulmaktadır? İslami evlilik sitelerinin, kolektif kimlik – aidiyet ve temsil pratikleri nasıl işlemektedir? Çalışma; dinsel eğilimler ile kolektif kimlik arasında yakın bir ilişki olduğunu saptamıştır.

This study has aimed a reappraisal to collective identity, belonging and the politics of representation reading from Islamic Marriage Sites and user's practices. Study argues for a robust notion of collective identity which is not reduced to a psychological conception of identity. The basic assumption is that collective identities are narrative constructions which permit the control of the boundaries of a network of actors. This approach is then applied to the case of Islamic Marriage Sites in the Turkey, showing how identity markers are used to control the boundaries of a common space of communication. Therefore study is based on cultural sociological analysis and the research is conducted textual analysis and deep interview on the site's user. This research is deal with Islamic collective identity and the construction of collectively in the case of Islamic Marriage Sites and during this research, some of the question has investigated. These questions have explored the relations between religion and the collective identity and at the end of this study has found, very close relationship between religious attitudes and the collective identity.

___

ANDERSON, Benedict (1993). Hayali Cemaatler: Milliyetçiliğin Kökenleri ve Yayılması. Çev: İskender Savaşır. İstanbul: Metis Yayınları.

AVCI, Özlem (2009). "Türkiye'de îslâmın Modern Görünümleri ve Medya Araçları: Samanyolu TV Örneği". Kimlikler Lütfen: Türkiye Cumhuriyeti 'nde Kültürel Kimlik Arayışı ve Temsili içinde. Der: Gönül Pultar. Ankara: Odtü Yayıncılık. 213-231.

AZAK, Umut (2009). "İslami Radyolar ve Türbanlı Spikerler". İslamın Yeni Kamusal Yüzleri: Bir Atölye Çalışması. Der: Nilüfer Göle. İstanbul: Metis Yayınları. 93-110.

BAKARDJEVA, Maria (2003). "Virtual Togetherness: An Everyday-Life Perspective". Media, Culture and Society. (25). London, Thousand Oaks ve New Delhi: Sage Publication. 291-313.

CASTELLS, Manuel (2008). "The New Public Sphere: Global Civil Society, Communication Networks and Global Governance". The Annals of the American Academy of Political and Social Science. 616 (68). İçinde. London, Thosand Oaks ve New Delhi: Sage Publications. 78-93.

DAVID, Ohad ve Bar - Tal, Daniel (2009). "A Sociopsychological Conception of Collective Identity; The Case of National Identity as an Example". Society for Personality and Social Pyschology. 13 (4). 354 - 379.

COULDRY, Nick ve DREHER, Tanja (2007). "Globalization and the Public Sphere: Exploring the Space of Community Media in Sydney ".Global Media and Communication. 3 (1). 79-100.

DOWNEY, John ve FENTON, Natalie (2003). "New Media, Counter Publicity and the Public Sphere". New Media and Society. 5 (2). 185-202.

DURSUN, Çiler (2004). "İslamcı Basında Kemalizm Karşıtlığının Kurulması". Haber, Hakikat ve İktidar İlişkisi içinde. Der: Çiler Dursun. Ankara: Elips Kitap. 183-225.

EDER, Klaus (2009). "A Theory of Collective Identity: Making Sense of the Debate on a European Identity". European Journal of Social Theory. 12 (4). 427-447.

EL -NAWAWY, Mohammed ve- KHAMIS, Sahar (2010). "Collective Identity in the Virtual Islamic Public Sphere: Contemporary Discourse in Two Islamic Web Sites". The International Communication Gazette. 72 (3). 229-250.

FRASER, Nancy (1992). "Rethinking the Public Sphere". Habermas and the Public Sphere içinde. Der: C. Calhoun. London, Chambridge: MIT Press. 109-141.

FRASER, Nancy (2004). "Kamusal Alanı Yeniden Düşünmek: Gerçekte Varolan Demokrasinin Eleştirisine Bir Katkı". Kamusal Alan içinde. Çev: Meral Özbek, Cemal Balcı. Der: Meral Özbek. İstanbul: Hil Yayınları. 103-132.

GIDDENS, Anthony (1991). Modernity and Self-Identity. Stanford: Stanford University Press.

GÖLE, Nilüfer (2000). Melez Desenler: İslam ve Modernlik Üzerine. İstanbul: Metis Yayınları.

GÖLE, Nilüfer (2002). "Islam in Public: New Visibilities and New Imaginaries". Public Culture. 14 (1). 173-190.

GÖLE, Nilüfer (2009). "Giriş". İslamın Yeni Kamusal Yüzleri: Bir Atölye Çalışması içinde. Der: Nilüfer Göle. İstanbul: Metis Yayınları. 7-19.

GÖLE, Nilüfer (2009). "Modernist Kamusal Alan ve İslami Ahlak". İslamın Yeni Kamusal Yüzleri: Bir Atölye Çalışması içinde. Der: Nilüfer Göle. İstanbul: Metis Yayınları. 19-41.

GÖLE, Nilüfer (2Ö09). İç İçe Girişler: İslam ve Avrupa. Çev: Ali Berktay. İstanbul: Metis Yayınları.

GRAMSCI, Antonio (1984). Modern Prens. Çev: Pars Esin. Ankara: Bilim ve Toplum Yayınları.

HABERMAS, Jurgen (1999). Kamusallığın Yapısal Dönüşümü. Çev: Tanıl Bora, Mithat Sancar. İstanbul: İletişim Yayınları.

HALL, Stuart (1975). "Introduction". Paper Voices: The Popular Press and Social Change 1935-1965. içinde. Ed: A.C.H Smith. London: Chatto and Windus Press. 11-24.

HALL, Stuart (1996). "Introduction: 'Who Needs Identity ?". Quesitions of Cultural Identity. Ed: Stuart Hall ve Paul du Gay. London: Sage Publications. 1-17.

HASSAN, Riaz (2010). Müslüman Zihinler. Çev: Ergin Çenebaşı. İstanbul: Doğan Kitap.

HO, S. Shirley, LEE, Waipeng ve HAMEED, Shahiraa Sahul (2008). "Muslim Surfers on the Internet: Using the Theory of Planned Behaviour to Examine the Factors Influencing Engagement in Online Religious Activities". New Media and Society. 10 (1). Los Angeles, London, New Delhi ve Singapore: Sage Publications. 93-113.

İNALCIK, Halil (1969). "The Nature of Traditional Society". Political Modernization in Japan and Turkey. İçinde. Ed: Robert Ward ve Dankward Rustow. Princeton: Princeton University Press.

KAZGAN, Gülten (2002). Tanzimattan 21. Yüzyıla Türkiye Ekonomisi. İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.

KEYMAN, E. Fuat (2009). "Sistem Kurucu ve Sistem Dönüştürücü Bir Toplumsal Gerçeklik Olarak Kültürel Kimlik Olgusunu Yeniden Düşünmek". Kimlikler Lütfen: Türkiye Cumhuriyeti'nde Kültürel Kimlik Arayışı ve Temsili içinde. Der: Gönül Pultar. Ankara: ODTÜ Yayıncılık. 50-61.

KHATIB, Linda (2003). "Communicating Islamic Fundementalism as a Global Citizenship". Journal of Communication Inquiry. 27 (4). London, Thousand Oaks ve New Delhi: Sage Publications. 389-409.

KIRKPATRICK, David (2010). The Facebook Effect: The Inside Story of the Company That is Connecting the World. Mackays, Chattam: Virgin Books.

LDEVROUW, Leah (2001). "New Media and the Piuralization of Life-Worlds: A Role for Information in Social Differentiation". New Media&Society. 3(1). 7-28.

McKEE, Alan (2006). Textual Analysis: A Beginner's Guide. London: Sage Publication.

NEGHT, Oscar ve KLUGE, Alexander (1993). Public Sphere and Experience. Minneapolis: University of Minessota Press.

NEGHT, Oscar ve KLUGE, Alexander (2004). "Kamusal Alan ve Tecrabe'ye Giriş". Kamusal Alan içinde. Der: Meral Özbek. İstabul: Hil Yayınları. 133-141.

O'BRIEN, Jodi (1999). "Writing in the Body: Gender (Re)production in the Online Interaction". Communities in Cyberspace içinde. Der: Mark A. Smith ve Peter Kollock. Londra: Routledge. 76-106.

RHEINGOLD, Howard (1993). The Virtual Community: Homestanding on the Electronic Frontiers. London: Minerva Press.

SAID, W. Edward (2007). Medyada îslam: Gazeteciler ve Uzmanlar Dünyaya Bakışımızı Nasıl Belirliyor? Çev: Aysun Babacan. İstanbul: Metis Yayınları.

SALVATORE, Armanda ve EICKELMAN, Dale F (2006). Public Islam and Common Good. Boston, MA: Brill Publication.

SARIBAY, Ali Yaşar (1998). "Türkiye'de Demokrasi ve Sivil Toplum". Küreselleşme, Sivil Toplum ve îslam içinde. Der: E. Fuat Keyman, Ali Yaşar Sarıbay. Ankara: Vadi Yayınları. 88-111.

SELNOW, W. Gary (1998). Electronic Whistle-Stops: The Impact of the Internet on American Politics. Westport, CT: Preager Press.

SENNETT, Richard (1996). Kamusal İnsanın Çöküşü. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.

SPLICHAL, Slavko (2009). "New Media Old Theories: Does the National Public Melt into the Air of Global Governance". European Journal of Communication. 24 (4). 391-405.

SUBAŞI, Necdet (2005). "İnternet ve Sanal Cemaat Tartışmaları". Internet, Toplum, Kültür içinde. Der: Mutlu Binark ve Barış Bora Kılıçbay. Ankara: Epos Yayınları. 106-118.

SUBAŞI, Necdet (2005). "İnternet ve Sanal Cemaat Tartışmaları". İnternet, Top-, lum ve Kültür İçinde. Ankara: Epos Yayınları. 106-118.

SUMAN, Defne (2009). "Feminizm, İslam ve Kamusal Alan". İslamın Yeni Kamusal Yüzleri: Bir Atölye Çalışması içinde. Der: Nilüfer Göle. İstanbul: Metis Yayınları. 68-93.

TAYLOR, Charles (1994). "The Politics of Recognition". Multiculturism: Examining the Politics of Recognition içinde. Der: Amy Gutmann. New York: Princeton University Press. 36-48.

TİMİ Sİ, Nilüfer (2005). "Sanallığm Gerçekliği İnternetin Toplum ve Kimlik Alanlarına Girişi". İnternet, Toplum, Kültür içinde. Der: Mutlu Binark ve Barış Bora Kılıçbay. Ankara: Epos Yayıncılık. 89-106.

TÜRKMEN, Buket (2009). "Laikliğin Dönüşümü: Liseli Gençler, Türban ve Atatürk Rozeti". İslamın Yeni Kamusal Yüzleri: Bir Atölye Çalışması içinde. Der: Nilüfer Göle. İstanbul: Metis Yayınları. 110-148.

TÜTÜNCÜ, Fatma (2007). "Güzel Ahlaklı Biriyle Hayırlı Bir İzdivaç için: İslami Evlilik Siteleri, Dönüşen Mahremiyetler ve Kadın Öznelliği". Yeni Medya Çalışmaları içinde. Der: Mutlu Binark. Ankara: Dipnot Yayınları.

WITTEBORN, Saskia (2007). "The Situated Expression of Arab Collective Identities in the United States". Journal of Communication Studies. 57 (3). 556- 573.

internet

http://www.gaste24.com, "Evlilik Programlan Yayından Kaldınhyor mu?", 16.01.2001

http://www. gönüldensevenler.com, 11.03.2010.

http://www.islamievlilik.com, 17.04.2010.

http://www.muslimlife.eu, 23.01.2011.

http://www.zevac.merihnet.com, 23.04.2010.