19. yüzyıl osmanlı padişahlarının müzik politikalarından kesitler

Türk müziği, yüzyıllar boyunca, batı müziği sisteminden farklı olarak tek sesli ve kendi makam ve usulleri çerçevesinde gelişme göstermiştir. Osmanlı saraylarında müzik, gerek eğitimi gerek icrası açısından çoğunlukla büyük önem taşımış, sultanlar müzik kültürüyle iç içe büyümüşlerdir. Osmanlı’da müzik sadece sarayda değil, askeri alanda da yoğun olarak kullanılmış, dolayısıyla müziğin gelişimi saray müziğinin yanısıra bu boyutta da ağırlıklı olarak etkilenmiştir. 19. yüzyılda Osmanlı İmparatorluğu’nda müzikte (ve diğer alanlarda) batılılaşma eğilimi görülmektedir. Çok sesli batı müziğinin III. Selim zamanından başlayarak ve esas olarak II. Mahmud’la birlikte Osmanlı sarayına girmesiyle Osmanlı müziğinde büyük bir yeniden yapılanma başlar. II. Mahmud’un reformlarının Türk müziğinde bir dönüm noktası oluşturmasıyla ortaya çıkan hareket Türkiye’deki çok sesliliğin ilk adımlarıdır. Bu araştırmada, batı müziğinin Osmanlı İmparatorluğu’na girişi ve gelişimi süreci, II. Mahmud’dan itibaren 19. yüzyıl boyunca hükümdar olan her padişahın müzik politikaları bağlamında kronolojik sırasıyla ele alınmıştır.

For centuries, Turkish music has been developed in monophonic texture with its own harmonic and rhythmic rules, different than the western music system. Music took an important position in the Ottoman Court, both in education and performance practices. The Sultans were raised with a music culture. In the Ottoman Empire, music was a part of life not only in the Court but also in the Military (as in the case of janissary music); therefore a reorganization in music was encountered both in the Court and the Military. During 19th century, Ottoman Empire encountered a “Westernization process” in music (as well as in other areas). With the enterance of polyphonic western music into the Ottoman Court, beginning with Selim III, but mainly during the period of Mahmud II, a great reconstruction in the Ottoman music begins. The reformations of Mahmud II, which were the first movements of polyphony in Turkey, were a break point in the Turkish music history. In this research, the enterance and development of Western music in the Ottoman Empire is discussed based on the music politics of each Sultan in rule, chronogically.

___

  • ANDERSON, Benedict (1993). Hayali Cemaatler: Milliyetçiliğin Kökenleri ve Yayılması. Çev: İskender Savaşır. İstanbul: Metis Yayınları.
  • AVCI, Özlem (2009). "Türkiye'de îslâmın Modern Görünümleri ve Medya Araçları: Samanyolu TV Örneği". Kimlikler Lütfen: Türkiye Cumhuriyeti 'nde Kültürel Kimlik Arayışı ve Temsili içinde. Der: Gönül Pultar. Ankara: Odtü Yayıncılık. 213-231.
  • AZAK, Umut (2009). "İslami Radyolar ve Türbanlı Spikerler". İslamın Yeni Kamusal Yüzleri: Bir Atölye Çalışması. Der: Nilüfer Göle. İstanbul: Metis Yayınları. 93-110.
  • BAKARDJEVA, Maria (2003). "Virtual Togetherness: An Everyday-Life Perspective". Media, Culture and Society. (25). London, Thousand Oaks ve New Delhi: Sage Publication. 291-313.
  • CASTELLS, Manuel (2008). "The New Public Sphere: Global Civil Society, Communication Networks and Global Governance". The Annals of the American Academy of Political and Social Science. 616 (68). İçinde. London, Thosand Oaks ve New Delhi: Sage Publications. 78-93.
  • DAVID, Ohad ve Bar - Tal, Daniel (2009). "A Sociopsychological Conception of Collective Identity; The Case of National Identity as an Example". Society for Personality and Social Pyschology. 13 (4). 354 - 379.
  • COULDRY, Nick ve DREHER, Tanja (2007). "Globalization and the Public Sphere: Exploring the Space of Community Media in Sydney ".Global Media and Communication. 3 (1). 79-100.
  • DOWNEY, John ve FENTON, Natalie (2003). "New Media, Counter Publicity and the Public Sphere". New Media and Society. 5 (2). 185-202.
  • DURSUN, Çiler (2004). "İslamcı Basında Kemalizm Karşıtlığının Kurulması". Haber, Hakikat ve İktidar İlişkisi içinde. Der: Çiler Dursun. Ankara: Elips Kitap. 183-225.
  • EDER, Klaus (2009). "A Theory of Collective Identity: Making Sense of the Debate on a European Identity". European Journal of Social Theory. 12 (4). 427-447.
  • EL -NAWAWY, Mohammed ve- KHAMIS, Sahar (2010). "Collective Identity in the Virtual Islamic Public Sphere: Contemporary Discourse in Two Islamic Web Sites". The International Communication Gazette. 72 (3). 229-250.
  • FRASER, Nancy (1992). "Rethinking the Public Sphere". Habermas and the Public Sphere içinde. Der: C. Calhoun. London, Chambridge: MIT Press. 109-141.
  • FRASER, Nancy (2004). "Kamusal Alanı Yeniden Düşünmek: Gerçekte Varolan Demokrasinin Eleştirisine Bir Katkı". Kamusal Alan içinde. Çev: Meral Özbek, Cemal Balcı. Der: Meral Özbek. İstanbul: Hil Yayınları. 103-132.
  • GIDDENS, Anthony (1991). Modernity and Self-Identity. Stanford: Stanford University Press.
  • GÖLE, Nilüfer (2000). Melez Desenler: İslam ve Modernlik Üzerine. İstanbul: Metis Yayınları.
  • GÖLE, Nilüfer (2002). "Islam in Public: New Visibilities and New Imaginaries". Public Culture. 14 (1). 173-190.
  • GÖLE, Nilüfer (2009). "Giriş". İslamın Yeni Kamusal Yüzleri: Bir Atölye Çalışması içinde. Der: Nilüfer Göle. İstanbul: Metis Yayınları. 7-19.
  • GÖLE, Nilüfer (2009). "Modernist Kamusal Alan ve İslami Ahlak". İslamın Yeni Kamusal Yüzleri: Bir Atölye Çalışması içinde. Der: Nilüfer Göle. İstanbul: Metis Yayınları. 19-41.
  • GÖLE, Nilüfer (2Ö09). İç İçe Girişler: İslam ve Avrupa. Çev: Ali Berktay. İstanbul: Metis Yayınları.
  • GRAMSCI, Antonio (1984). Modern Prens. Çev: Pars Esin. Ankara: Bilim ve Toplum Yayınları.
  • HABERMAS, Jurgen (1999). Kamusallığın Yapısal Dönüşümü. Çev: Tanıl Bora, Mithat Sancar. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • HALL, Stuart (1975). "Introduction". Paper Voices: The Popular Press and Social Change 1935-1965. içinde. Ed: A.C.H Smith. London: Chatto and Windus Press. 11-24.
  • HALL, Stuart (1996). "Introduction: 'Who Needs Identity ?". Quesitions of Cultural Identity. Ed: Stuart Hall ve Paul du Gay. London: Sage Publications. 1-17.
  • HASSAN, Riaz (2010). Müslüman Zihinler. Çev: Ergin Çenebaşı. İstanbul: Doğan Kitap.
  • HO, S. Shirley, LEE, Waipeng ve HAMEED, Shahiraa Sahul (2008). "Muslim Surfers on the Internet: Using the Theory of Planned Behaviour to Examine the Factors Influencing Engagement in Online Religious Activities". New Media and Society. 10 (1). Los Angeles, London, New Delhi ve Singapore: Sage Publications. 93-113.
  • İNALCIK, Halil (1969). "The Nature of Traditional Society". Political Modernization in Japan and Turkey. İçinde. Ed: Robert Ward ve Dankward Rustow. Princeton: Princeton University Press.
  • KAZGAN, Gülten (2002). Tanzimattan 21. Yüzyıla Türkiye Ekonomisi. İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • KEYMAN, E. Fuat (2009). "Sistem Kurucu ve Sistem Dönüştürücü Bir Toplumsal Gerçeklik Olarak Kültürel Kimlik Olgusunu Yeniden Düşünmek". Kimlikler Lütfen: Türkiye Cumhuriyeti'nde Kültürel Kimlik Arayışı ve Temsili içinde. Der: Gönül Pultar. Ankara: ODTÜ Yayıncılık. 50-61.
  • KHATIB, Linda (2003). "Communicating Islamic Fundementalism as a Global Citizenship". Journal of Communication Inquiry. 27 (4). London, Thousand Oaks ve New Delhi: Sage Publications. 389-409.
  • KIRKPATRICK, David (2010). The Facebook Effect: The Inside Story of the Company That is Connecting the World. Mackays, Chattam: Virgin Books.
  • LDEVROUW, Leah (2001). "New Media and the Piuralization of Life-Worlds: A Role for Information in Social Differentiation". New Media&Society. 3(1). 7-28.
  • McKEE, Alan (2006). Textual Analysis: A Beginner's Guide. London: Sage Publication.
  • NEGHT, Oscar ve KLUGE, Alexander (1993). Public Sphere and Experience. Minneapolis: University of Minessota Press.
  • NEGHT, Oscar ve KLUGE, Alexander (2004). "Kamusal Alan ve Tecrabe'ye Giriş". Kamusal Alan içinde. Der: Meral Özbek. İstabul: Hil Yayınları. 133-141.
  • O'BRIEN, Jodi (1999). "Writing in the Body: Gender (Re)production in the Online Interaction". Communities in Cyberspace içinde. Der: Mark A. Smith ve Peter Kollock. Londra: Routledge. 76-106.
  • RHEINGOLD, Howard (1993). The Virtual Community: Homestanding on the Electronic Frontiers. London: Minerva Press.
  • SAID, W. Edward (2007). Medyada îslam: Gazeteciler ve Uzmanlar Dünyaya Bakışımızı Nasıl Belirliyor? Çev: Aysun Babacan. İstanbul: Metis Yayınları.
  • SALVATORE, Armanda ve EICKELMAN, Dale F (2006). Public Islam and Common Good. Boston, MA: Brill Publication.
  • SARIBAY, Ali Yaşar (1998). "Türkiye'de Demokrasi ve Sivil Toplum". Küreselleşme, Sivil Toplum ve îslam içinde. Der: E. Fuat Keyman, Ali Yaşar Sarıbay. Ankara: Vadi Yayınları. 88-111.
  • SELNOW, W. Gary (1998). Electronic Whistle-Stops: The Impact of the Internet on American Politics. Westport, CT: Preager Press.
  • SENNETT, Richard (1996). Kamusal İnsanın Çöküşü. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • SPLICHAL, Slavko (2009). "New Media Old Theories: Does the National Public Melt into the Air of Global Governance". European Journal of Communication. 24 (4). 391-405.
  • SUBAŞI, Necdet (2005). "İnternet ve Sanal Cemaat Tartışmaları". Internet, Toplum, Kültür içinde. Der: Mutlu Binark ve Barış Bora Kılıçbay. Ankara: Epos Yayınları. 106-118.
  • SUBAŞI, Necdet (2005). "İnternet ve Sanal Cemaat Tartışmaları". İnternet, Top-, lum ve Kültür İçinde. Ankara: Epos Yayınları. 106-118.
  • SUMAN, Defne (2009). "Feminizm, İslam ve Kamusal Alan". İslamın Yeni Kamusal Yüzleri: Bir Atölye Çalışması içinde. Der: Nilüfer Göle. İstanbul: Metis Yayınları. 68-93.
  • TAYLOR, Charles (1994). "The Politics of Recognition". Multiculturism: Examining the Politics of Recognition içinde. Der: Amy Gutmann. New York: Princeton University Press. 36-48.
  • TİMİ Sİ, Nilüfer (2005). "Sanallığm Gerçekliği İnternetin Toplum ve Kimlik Alanlarına Girişi". İnternet, Toplum, Kültür içinde. Der: Mutlu Binark ve Barış Bora Kılıçbay. Ankara: Epos Yayıncılık. 89-106.
  • TÜRKMEN, Buket (2009). "Laikliğin Dönüşümü: Liseli Gençler, Türban ve Atatürk Rozeti". İslamın Yeni Kamusal Yüzleri: Bir Atölye Çalışması içinde. Der: Nilüfer Göle. İstanbul: Metis Yayınları. 110-148.
  • TÜTÜNCÜ, Fatma (2007). "Güzel Ahlaklı Biriyle Hayırlı Bir İzdivaç için: İslami Evlilik Siteleri, Dönüşen Mahremiyetler ve Kadın Öznelliği". Yeni Medya Çalışmaları içinde. Der: Mutlu Binark. Ankara: Dipnot Yayınları.
  • WITTEBORN, Saskia (2007). "The Situated Expression of Arab Collective Identities in the United States". Journal of Communication Studies. 57 (3). 556- 573.
  • internet
  • http://www.gaste24.com, "Evlilik Programlan Yayından Kaldınhyor mu?", 16.01.2001
  • http://www. gönüldensevenler.com, 11.03.2010.
  • http://www.islamievlilik.com, 17.04.2010.
  • http://www.muslimlife.eu, 23.01.2011.
  • http://www.zevac.merihnet.com, 23.04.2010.