Din Psikolojisi Bağlamında Ölüm Eşiği Deneyimleri (Near Death Experiences)

Bu çalışmada Ölüm Eşiği Deneyimleri(ÖED) din psikolojisi çerçevesindeele alınmaktadır. Bu çerçevede, yaşayanların hayatlarında dinive psikolojik açıdan köklü değişikliklere neden olan bu deneyimdegörülen temel karakteristiklere, deneyim öncesi, esnası ve sonrasındakipsiko-sosyal durumlara ışık tutulmaktadır. Konuya ilişkin kavramanalizlerini ve ÖED literatürünü içermenin yanı sıra çalışmanınen özgün katkısı, nitel araştırma modellerinden mülakat tekniğiyleelde edilen veriler vasıtasıyla olmuştur. Amaçlı örnekleme yöntemiylebelirlenen ve kartopu tekniğiyle ulaşılan, ÖED yaşamış 13 kişiylemülakat yapılmıştır. Araştırma neticesinde ÖED öncesinde kişininsahip olduğu inançlara, kişilik yapılarına ve ruhsal hallere; ÖED esnasındagörülen bilişsel, afektif, paranormal ve transandantal unsurlara;son olarak da ÖED sonrasında kişinin inançlarında, ibadetlerinde,kişiliğinde, ölüme ve ölüm sonrasına bakışında meydana gelen değişikliklere <span style="font-size: 14px;"> p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 8.0px Helvetica} ilişkin dikkat çekici bulgulara ulaşılmıştır.

NEAR DEATH EXPERIENCES IN THE CONTEXT OF PSYCHOLOGY OF RELIGION

In the present paper, Near Death Experiences (NDEs) are examined from the perspective of psychology of religion. Within this framework, the aim is to shed light on NDEs’ basic features as well as the psychosocial attitudes observed during pre-, mid- and post-experience which have profound effects that change the experiencers’ religious beliefs and psychological states. The study does not only include relevant concept analysis and NDE literature but also bears an original approach thanks to the data collected by qualitative re- search models adopted through interviews. A total of 13 near death experiencers selected using purposive sampling methods and contacted through the snowball technique were interviewed.In consequence of the research while the findings related to the beliefs, personality types, psychological states before NDE obtained about pre-experience; the cognitive, affective, paranormal and trans- cendental components obtained about mid-experience and lastly, differences in belief, personality, view for  death and after-life are <span style="font-size: 14px;"> p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 1.9px; text-align: justify; line-height: 8.1px; font: 8.0px 'Times New Roman'; color: #2f2a2b} p.p2 {margin: 1.8px 0.0px 0.0px 2.0px; text-align: justify; text-indent: -0.1px; font: 8.0px 'Times New Roman'; color: #2f2a2b} p.p3 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 1.9px; font: 8.0px 'Times New Roman'; color: #2f2a2b} span.s1 {letter-spacing: -0.1px} span.s2 {letter-spacing: 0.2px} span.s3 {letter-spacing: 0.3px} span.s4 {letter-spacing: 2.9px} span.s5 {letter-spacing: 0.9px} span.s6 {letter-spacing: 1.0px} span.s7 {letter-spacing: -0.2px} span.s8 {letter-spacing: 1.4px} span.s9 {letter-spacing: 0.5px} span.s10 {letter-spacing: 0.4px} obtained about post-experience.<span style="font-size: 14px;"> p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 1.9px; text-align: justify; line-height: 8.1px; font: 8.0px 'Times New Roman'; color: #2f2a2b} p.p2 {margin: 1.8px 0.0px 0.0px 1.9px; text-align: justify; font: 8.0px 'Times New Roman'; color: #2f2a2b} span.s1 {letter-spacing: 0.7px} span.s2 {letter-spacing: -0.1px} span.s3 {letter-spacing: -0.2px} span.s4 {letter-spacing: -0.5px} span.s5 {letter-spacing: 1.5px} span.s6 {letter-spacing: 1.4px} span.s7 {letter-spacing: -0.3px} span.s8 {letter-spacing: 0.1px} span.s9 {letter-spacing: 1.9px} span.s10 {letter-spacing: -0.6px} span.s11 {letter-spacing: 0.2px} span.s12 {letter-spacing: 2.5px} span.s13 {letter-spacing: 1.1px} span.s14 {letter-spacing: 3.0px} span.s15 {letter-spacing: -0.4px} span.s16 {letter-spacing: 2.0px} span.s17 {letter-spacing: 2.9px} span.s18 {letter-spacing: 0.6px}

___

  • "Altunışık, R. vd., Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, Sakarya Kitabevi, Adapazarı, 2004."
  • "Birk, E., Turaeva, M., “Near-Death Experiences in Central Asia”, Advanced Studies in Medical Sciences, 2013, 1(1), ss.1-10."
  • "Blanke, O., Dieguez, S., “Leaving Body and Life Behind: Out-of-Body and Near-De- ath Experience”, S. Laureys & G. Tononi (Eds.) The Neurology of Conscious- ness, 2009, ss. 303-325."
  • "Brown, D. J. “Exploring the Near-Death Experience: An Interview with Charles Tart”: Maps Bulletin, ty. 20(1), ss. 15-18."
  • "Dein, S., “Attitudes Towards Spirituality and Other Worldly Experiences: an On- line Survey of British Humanists”, Secularism and Nonreligion, 2016, 5(9), ss. 1–8."
  • "Demirkol, M.E., Tamam, L., “Olüm Iyiliği Fenomeni”, Çukurova Medical Journal, 2016; 41 (3), 559-563."
  • "Evans-Wentz, The Tibetan Book of the Dead (Bardo Thodol), Oxford Universiy Press, London, 1980."
  • "Janice M. H. et al., “Teaching About Near Death Experiences: The Effectiveness of Using the Day I Died”, Omega, 2011, 63(4), ss. 373-388." "Janice M. H. et al The Handbook of Near Death Experiences, Praeger Publishers, USA, 2009."
  • "Eflatun, Devlet, çev. Sabahattin Eyüboğlu, M. Ali Cimcoz, Remzi Kitabevi, Istanbul, 1975."
  • "Fox, M., Through The Valley of the Shadow of Death, Routhledge Group, Canada, 2003. Greyson, B., “The Mystical Impact of Near Death Experiences”, Shift: At The Frontiers of Consciousness, 2007–2008,17, 9-13."
  • "Greyson, B., “The Near-Death Experiences Scale: Construction, Reliability, and Validity”, Journal of Nervous and Mental Disease, 1983, 171, ss. 369-375."
  • "Greyson, B., “Near- Death Experiences Precipitated by Suicide Attempt: Lack of Influence of Psychopathology, Religion, and Expectations”, Journal of Ne- ar-Death Studies,1991, 9 (3), ss. 183-188."
  • "Greyson, B., Stevenson, I., “The Phenomenology of Near-Death Experiences”, Am J Psychiatry, 1980,137(10), ss. 1193-1196." "Grof, S., Sonsuz Yolculuk, Çev. Cengiz Yücel, Ray Yayıncılık, Istanbul, 2014."
  • "Jones, C., Huzur İçinde Yatsın: Ölüme Dair Herşey, çev. Mehmet Gürsel, Dharma Yayınları, Istanbul, 2004."
  • "James, W., The Varieties of Religious Experience, Collins, London, 1971."
  • "Kafrawi, “The Path of Subud: A Study of 20th Century Javanese Mysticism foun- ded by Muhammad Subuh Sumohadiwidjoja”, McGill University, Montreal, 1969, 1-235."
  • "Kapaklıkaya, I., Ötesinde Ne Var?, Araf Yayıncılık, I�stanbul, 2013. Karaca, F., Ölüm Psikolojisi, Beyan Yayınları, Istanbul, 2000."
  • "Khanna, S., Greyson, B., “Daily Spiritual Experiences Before and After Near-Death Experiences”, Psychology of Religion and Spirituality, 2014, 6(4), ss. 302-309. Kundhart, M.S., “A Review of Near Death Experiences”, Journal of Scientific Exploration, 1993, 7(3), ss. 219-239."
  • "Kuş, E., Nicel-Nitel Araştırma Teknikleri, Anı Yayıncılık, Ankara, 2003."