Yakov Petroviç Golyadkin ve Modern Yalan

Pascal Bonitzer’e göre modern yalan insanın bile bile kendisini kandırması durumudur ve Dostoyevski tarafından icat edilmiştir. Modern insanın en büyük problemi kendi kendisiyle kurduğu ilişkiden kaynaklanır. Dünyayı ve kendisini bu ilişkinin çerçevesinden gözlemler ve bu durumdan kurtuluşu yoktur. Dolayısıyla kendisi ve dünya hakkındaki fikirlerindeki yanılgılar bizzat kendisinden kaynaklanır. Bazen bu yanılgılardan kurtulmak için kendi kendisini kandırır. Çoğu zaman bu kandırmanın farkında olsa da değilmiş gibi yaşamak zorundadır.

Yakov Petrovic Golyadkin and Modern Lie

According to Pascal Bonitzer modern lie is the fact tha two/man deceives her/himself and invented by Dostoevsky. The main problem of modern wo/man originates from the relationship with her/himself. S/he observes the outer world and her/himself from the framework of this relationship and there is no way avoid this situation. Therefore the mistakes about the outer world and her/himself originates from her/himself. Sometimes s/he lies her/himself in terms of getrid of these mistakes. Although in many times s/he is aware of the fact that s/he lies her/himself s/he must live as if s/he is not.

___

  • Atılgan, G. (2001). “Marx’ta İdeoloji: Kapitalizmin Devrimci Bir Eleştirisinin Olanağı,” Praksis (4), ss.11-34.
  • Berman, M. (2004). Katı Olan Her Şey Buharlaşıyor, çeviren Ümit Altuğ, Bülent Peker, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Bonitzer, P. (2006). Kör Alan ve Dekadrajlar, çeviren İzzet Yaşar, İstanbul: Metis Yayınevi.
  • Bumin, T. (2016). Tartışılan Modernlik: Descartes ve Spinoza, İstanbul: YKY.
  • Descartes. İlk Felsefe Üzerine Meditasyonlar, Aziz Yardımlı (çev.), İstanbul: İdea Yayınevi.
  • Dostoyevski. (2010). İkiz, Sabri Gürses (çev.), İstanbul: Can Yayınları.
  • Duhem, P. (1969). To Save the Phenomena, An Essay on the Idea of Physical Theory from Plato to Galileo, translated by Edmund Dolan and Chaninah Maschler, the United States of America: University of Chicago Press.
  • Eagleton, T. (2012). Marksizm ve Edebiyat Eleştirisi, Utku Özmakas (çev.), İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Horkheimer, M. (2016). Akıl Tutulması, Orhan Koçak (çev.), İstanbul: Metis Yayınları.
  • Kant, I. (2015). Arı Usun Eleştirisi, Aziz Yardımlı (çev.), İstanbul: İdea Yayınevi.
  • Larrain, J. (1995). İdeoloji ve Kültürel Kimlik, Neşe Nur Domaniç (çev.), İstanbul: Sarmal.
  • Marx, K. (2016). 1844 El Yazmaları, Murat Belge (çev.), İstanbul: Birikim Yayınları.
  • Merritt, M. M. (2011). “Kant’s Argument for the Apperception Principle”, European Journal of Philosophy, 19. cilt, ss. 59-84.
  • Zizek, S. (1999). İdeolojinin Yüce Nesnesi, Tuncay Birkan (çev.), İstanbul: Metis Yayınları.
  • Flaubert, G. (2013). Madam Bovary, Samih Tiryakioğlu (çev.), İstanbul: İletişim Yayınları.