BİR TÜKETİM KÜLTÜRÜ ÜRÜNÜ OLARAK ANTİ-KAHRAMAN ERKEK İMAJLARI

Postmodern tüketim kültürü içerisinde, tüketicinin kimlik oluşturmasına olanak veren kültür imgelerinin yaratıldığı alanın medya olduğu söylenebilir. Nesnelerin tüketimi, yeni imajların ve markaların tüketimi şeklinde yeniden şekillenmiştir. Nesnelerin içerikleri kullanım değerlerinden ziyade gösterge değerleri ile anlam kazanmaya başlamıştır. Bu anlamda, tüketim artık işlevsel amaçlarla değil, gösterge değerlerine göre yapılmaktadır denilebilir. Bu nedenle, bu çalışmada önce postmodern tüketim kültürünün ne olduğunu tartıştım. Bu bağlamda, bireylerin postmodern kültürün bir ürünü olarak, satın aldıkları mal ve hizmetlerle nasıl kimlik sahibi haline geldiğini anti-kahraman erkeklik imajları üzerinden inceledim. Bu çalışmada anti-kahraman erkek imajlarının tüketim kültürü içerisinde üretilmiş imajlar olduğunu ve Türkiye’de hali hazırda var olan geleneksel erkeklik söylemlerinin yeniden üretilmesine hizmet ettiğini savunuyorum. Bunun için, analizde, medya ürünlerinin erkeklik imajlarını dolaşıma sokmada önemli bir rol oynadığı varsayımına dayanılarak, eleştirel bir metin analizi yaptım. 

BİR TÜKETİM KÜLTÜRÜ ÜRÜNÜ OLARAK ANTİ-KAHRAMAN ERKEK İMAJLARI

In postmodern consumption culture, the media is placed in which consumers can find the ways to create identities. The consumption of the object is reshaped as the consumption of the new image and brand. The content of the object began to make sense to use value rather than the indicative values. In this sense, consumption is no longer related to a functional purpose but is made according to the display value. Therefore, firstly, I discuss what the postmodern consumption culture is in this study. And in this context, as a product of the postmodern consumption culture of individuals, how they have constructed the identity with the goods and services they buy. I have studied this construction process over masculinity of the anti-hero images. In this study, I argue that, the anti-hero images of maleconsumption in the postmodern consumption culture are produced images and anti-hero images of male-consumption images reproduce the traditional masculinity discourse in Turkey.

___

  • Altunpolat, R. (2009). Türkiye’de Hegemonik Erkekliğin Azameti ve Sefaleti Üzerine. KAOS GL. www.kaosgl.com/sayfa.php?id=3092, erişim tarihi, 23.08.2016.
  • Baudrillard, J. (2004). Tüketim Toplumu. Çev. Hazal Deliceçaylı ve Ferda Keskin. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bourdieu, P. (2014). Eril Tahakküm. Çev. Bediz Yılmaz. İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
  • Bozok, M. (2011). Soru ve Cevaplarla Erkeklikler. İstanbul: SOGEP.
  • Butler, J. , S. Benhabib, D. Cornell, N. Fraser, (2008 ). Çatışan Feminizmler-Felsefi Fikir Alışverişi. Çev. Feride Evren Sezer, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Cengiz, K.; Tol, U. ve Küçükkural, Ö. (2004), Hegemonik Erkekliğin Peşinden, Toplum ve Bilim, sayı 101, Güz, s. 50-70.
  • Connell, R. W. (1998). Toplumsal Cinsiyet ve İktidar - Toplum, Kişi ve Cinsel Politika. Çev. Cem Soydemir, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Connell, R. W. & Messerschmidt, J. W. (2005), Hegemonic Masculinity: Rethinking the Concept. Gender & Society, 19 (6), s. 829-859.
  • Featherstone, M. (1996). Postmodernizm ve Tüketim Kültürü. Çev. Mehmet Küçük. İstanbul,: Ayrıntı Yayınları.
  • Fiske, J. (1987). Television Culture. London: Routledge.
  • Furst, L. R. (1976). The Romantic Hero, or Is He an Anti-Hero. Studies in the Literary Imagination. 9 (1), pp. 53-68.
  • Geçer, E. (2013). Medya ve Popüler Kültür; Diziler, Televizyon ve Toplum. İstanbul: Metamorfoz.
  • Glick P, Fiske S T. (1996). The Ambivalent Sexism Inventory: Differentiating Hostile and Benevolen Sexism. J Pers Soc Psychol; 70 , pp. 491-512.
  • Halavut, H. (2015). Behzat Ç: Yanlış Hayatın Doğru Kahramanı.http://www.5harfliler.com/behzatyanlis-hayatin-dogrukahramani/?doing_wp_cron=1472189035.7932939529418945312500, erişim tarihi, 23.08.2016.
  • Katz, J. (2003). Advertising And The Construction Of Violent White Masculinity: From Eminem To Clinque For Men. Gender, Race, And Class İn Media. Ed: Gail Dines ve Jean M. Humez. Sage, pp.349-358.
  • Kepekçi, E. (2012). (Hegemonık) Erkeklik Eleştirisi Ve Feminizm Birlikteliği Mümkün Mü?. Kadın Araştırmaları Dergisi, Sayı: 11, s. 59-86.
  • Kimmel, M. (2004), “Masculinities”, Men and Masculinities: A Social, Cultural, and Historical Encyclopedia içinde, der. Kimmel, M. & Aronson, A., California: Abc Clio.
  • Lyotard, Jean François (1994), Postmodern Nedir Sorusuna Cevap, Postmodernizm, Der. Necmi Zekâ, 2. Baskı, İstanbul: Kıyı Yayınları.
  • MacKinnon, K. (2003). Representing Men: Maleness and Masculinity in The Media. London: Arnold.
  • McCracken, G. (1988). Culture and Consumption: New Approaches to The Symbolic Character of Consumer Goods and Activities. Bloomington: Indiana University Press.
  • Meral, P. S. (2011). Erkek Hegemonyasının (Yeniden) Üretimi: Dergi Reklamlarında Hegemonik Erkekliğin Temsili İçinde İ. Erdoğan (Ed.), Medyada Hegemonik Erkek(Lik) Ve Temsil. İstanbul: Kalkedon Yayınları, s. 297-324.
  • Oktan, A. (2008). Türk Sinemasında Hegemonik Erkeklikten Erkeklik Krizine: Yazı-Tura Ve Erkeklik Bunalımının Sınırları. Selçuk İletişim, 5, 2, s. 152-166.
  • Onur, H., Koyuncu B. (2004). “Hegemonik” Erkekliğin Görünmeyen Yüzü: Sosyalizaston Sürecinde Erkeklik Oluşumları ve Krizleri Üzerine Düşünceler. Toplum ve Bilim, Güz 101, ss. s. 31-49.
  • Özarslan, O. (2016). Hovarda Alemi.İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Özden Z. (2004). Film Eleştirisi: Film Eleştirisinden Temel Yaklaşımlar ve Tür Filmi Eleştirisi. Ankara: İmge Kitabevi .
  • Özkök, E. (1985). Kitlelerin Çözülüşü. İstanbul: Tan Yayınları.
  • Özsoy, A. (2011). "Yerli Polisiye Televizyon Dizilerinde Hegemonik Erkek(lik): Bir Ankara Polisiyesi Behzat Ç Örneği" içinde İ. Erdoğan (Ed.), Medyada Hegemonik Erkek(Lik) Ve Temsil. İstanbul: Kalkedon Yayınları. s. 125-160.
  • Quinn, E. (2006). A Dictionary of Literary and Thematic Terms. New York: Infobase Publishing. Renkmen, M. S. (2012), Evlilik Programlarında Hegemonik Erkekliğin İnşası, Temsili ve Ataerkil Söylem, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Robins, K. (1999). İmaj-Görmenin Kültürü ve Politikası. Çev: Nurçay Türkoğlu, 1. Baskı, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Rosenberg, R. S. (2008). The Psychology of Superheroes. Dallas, Texas: Ben Bella Books. Sancar, S. (2011), Erkeklik: İmkansız İktidar. İstanbul: Metis Yayınları .
  • Selek, P. (2011), Sürüne Sürüne Erkek Olmak. İstanbul:İletişim Yayınları.
  • Tasker, Y. (2012). Spectecular Bodies. London and New York: Routledge.
  • Yücel, V. (2014). Kahramanın Yolculuğu: Mitik Erkeklik ve Suç Draması. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi.
  • Zengin, A. (2015). Dillere Düşmek: Küfür, Kadınlık ve Erkeklik. s.82-83. Evrensel Kültür. https://www.academia.edu/11340426/Dillere_D%C3%BC%C5%9Fmek_K%C3%BCf %C3%BCr_Kad%C4%B1nl%C4%B1k_ve_Erkeklik, erişim tarihi, 23.08.2016.