Grafitinin Ortaöğretim Görsel Sanatlar Dersinde Öğrenciler Üzerindeki Etkisi: A/r/tografik Bir Sorgulama

Bu araştırmada, grafiti uygulamalarının ortaöğretim Görsel Sanatlar dersinde a/r/tografi yöntemi kullanılarak işlenmesinin öğrenciler üzerindeki etkilerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2020-2021 eğitim-öğretim yılı güz ve bahar döneminde Van ili Özalp İlçesine bağlı bir köyde bulunan Anadolu Lisesinde 9. ve 10. sınıflarda öğrenim gören 4 erkek ve 6 kız olmak üzere toplam 10 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmanın uygulama süreci; a/r/tografi yöntemi kullanılarak kişisel tarih yazma yoluyla mecazi anlam üretme ve üretilen anlamdan grafiti tasarlama ile yapılandırılmış ve bu süreç toplamda 8 haftaya yayılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre; öğrenciler, Görsel Sanatlar dersinde yazma yoluyla düşünme, sorgulama, anlam üretme ve sanat yapabilecekleri konusunda farkındalık kazanmıştır. Grafiti uygulamasında öğrencilerin büyük çoğunluğu şekil ve yazıyı birlikte kullanmıştır. Grafitinin herkesin görebileceği açık alanda icra edilen bir sanat dalı olması nedeniyle öğrencilerin 9’u farkındalık yaratacak çalışma yapmayı tercih etmiştir. Öğrencilerden sadece 1’i farkındalık mesajı iletmek yerine isminde geçen harflerle bir etiket tasarlamıştır. Öğrenciler grafitiyi mesaj iletme aracı olarak görmüştür. Öğrencilerin çalışmalarının herkes tarafından görülecek olması yaratıcılık ve motivasyonlarını olumlu yönde etkilemiş ve özgün olmaya teşvik etmiştir.

The Effect of Graphite on Students in Secondary Visual Arts Course: A/r/tographic Inquiry

In this study, it is aimed to examine the effects of processing graffiti applications using a/r/tography method on students in secondary Visual Arts Course. The study group of the research was conducted on 9th and 10th grade students in an Anatolian High School located in a village of Özalp District of Van Province in the Fall and Spring semester of the 2020-2021 academic year. There were 4 boys and 6 girls in total. The application process of the research was structured by generating figurative meaning through personal history writing using the a/r/tography method and designing graffiti from the generated meaning, and this process was spread over a total of 8 weeks. According to the findings obtained from the research; students gained awareness about how they can think, question, produce meaning, and make art through writing in the Visual Arts course. In the application of graffiti, the vast majority of students used shapes and writing together. Due to the fact that graffiti is an art branch performed in an open area where everyone can see it, 9 of the students preferred to do awareness-raising work. Only 1 of the students designed a label with the letters in their name instead of conveying a message of awareness. Students saw graffiti as a means of conveying messages. The fact that the students' works will be seen by everyone has had a positive effect on their creativity and motivation and encouraged them to be original.

___

  • Ambrose, G., & Harris, P. (2019). Görsel grafik tasarım sözlüğü (B. Barhana, Çev.). Literatür Yayınları.
  • Bağış, R. C. (2019). Bir alt kültür grubu olarak Denizli grafiti gençliği, Gaziantep University Journal of Social Sciences, 18(4), 1287-1309. https://doi.org/10.21547/jss.547953
  • Barney, D. T. (2009). A study of dress through artistic inquiry: Provoking understandings of artist, researcher, and teacher identities [Yayınlanmamış doktora tezi]. The University of British Columbia.
  • Balkır, N., & Kuru, A. Ş. (2016). Sokak sanatı ve grafitinin pedagojik bir yöntem olarak işlerliği. İdil Dergisi, 5(26), 1645-1658. DOI: 10.7816/idil-05-26-04
  • Bishop, C. (2012). Artificial hells: Participatory art and the politics of spectatorship. Verso.
  • Burnaford, G., Fischer, J. & Hobson, D. (Eds.). (1996). Teachers doing research: Practical possibilities. Lawrence Erlbaum.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2019). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Candemir, T. (2008, Aralık 22-24), Kent iletişiminde sanatsal aykırılık: Grafiti [Tam metin]. 1. Sanat ve Tasarım Sempozyumu, 387- 396. Yıldız Teknik Üniversitesi Sanat ve Tasarım Fakültesi, İstanbul.
  • Chilvers, I. (2004). The Oxford dictionary of art (3. baskı). Oxford University Press.
  • Çoban, F. (2013). “Riot is not diet”: Berlin örnek alanında kadın grafiticiler” Fe Dergi: Feminist Eleştiri, 5(1), 76-87. URL: http://cins.ankara.edu.tr/9_9.html
  • Dağlıoğlu, A. (2021). Ikonografik görsellerin anlam ve sembolleri üzerine sanat temelli eğitim araştırma yöntemi: A/r/toğrafi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Eskişehir Anadolu Üniversitesi.
  • Darts, D. G. (2004). Visual culture jam: Art, pedegogy and creative resistance [Yayınlanmamış doktora tezi]. The University of British Columbia.
  • de Cosson, A. (2003). (Re)searching sculpted a/r/tography: (Re)learning subverted-knowing through aporetic praxis [Yayınlanmamış doktora tezi]. The University of British Columbia.
  • Geçen, F. (2018). Çocuğun gelişim basamaklarına göre figürleri ele alma biçimleri. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi (ASEAD), 5(10) 60-83.
  • Gomez, M. (1993). The writing on our walls: Finding solutions through distinguishing graffiti art from graffiti vandalism. University of Michigan Journal of Law Reform, 26, 633-707.
  • Gouzouasis, P. (2006). A reunificiation of musician, researcher, and teacher: A/r/tography in music research. Arts & Learning Research Journal, 22(1), 23-42.
  • Gökova, H. (2021). Duvar resmi uygulamalarında yüzeye dönük görsel çözümler. Akademik Sanat, 13, 1-13. DOI: 10.34189/asd.2021.13.001
  • Greene, M. (1995). Releasing the imagination: Essays on education, the arts and social change. Jossey-Bass.
  • Gross, D. D. & Gross T. D. (1993). Tagging: Changing visual patterns and rhetorical implications of a new form of graffiti. ETC.: A Review of General Semantics, 50(3), 251-264.
  • Güneş, N. (2018). Sanat eğitimcisi yetiştirmede alternatif bir yöntem: Resim atölye dersinde a/r/t/ografi [Yayınlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Güneş, N., Aksoy, Ş., & Özsoy, V. (2022). Sanat temelli bir araştırma yöntemi: Yaşayan sorgulama olarak a/r/tografi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37(1), 291-303. Doi: 10.16986/HUJE.2021066642
  • Hughes, M. L. (2009). Street art & graffiti art: Developing an understanding [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Georgia State University. https://scholarworks.gsu.edu/art_design_theses/50
  • Irwin, R. L. (2003). Toward an aesthetic of unfolding in/sights through curriculum. Journal of the Canadian Association for Curriculum Studies, 1(2), 63-78.
  • Irwin, R. L. (2013). Becoming a/r/tography. Studies in Art Education: A Journal of Issues and Research, 54(3), 198-215. https://doi.org/10.1080/00393541.2013.11518894
  • Irwin, R. L. & Springgay, S. (2008). A/r/tography as practice-based research. S. Springgay, R. L. Irwin, C. Leggo & P. Gouzouasis (Eds.), Being With A/r/tography içinde (ss. xix-xxxiii). Sense Publishers.
  • Irwin, R. L., Barney, D. T., & Golparian, S. (2019). A/r/tografi, görsel araştırmalar için bir yöntem. S. D. B. Erişti (Eds.), Görsel Araştırma Yöntemleri: Teori, Uygulama ve Örnek içinde (ss. 191-221). Pegem Akademi.
  • Johnson, A. P. (2019). Eylem araştırması el kitabı, (Y. Uzuner & M. Ö. Anay Çev. Ed.). Anı Yayıncılık.
  • Jöntürk. (2003). Bir gençlik çığlığı: Hiphop kültürü. Akyüz Yayın Grubu.
  • Karaca, A. (2018). Sokak sanatı, Banksy ve Filistin. International Journal of Social Inquiry, 11(2), 171-195.
  • Lachmann, R. (1988). Graffiti as career and ideology, The American Journal of Sociology, 94(2), 229-250.
  • Lewisohn, C. (2008). Street art: The graffiti revolution. Abrams.
  • Manco, T. (2002). Stencil graffiti. Thames & Hudson.
  • McNiff, S. (1998). Arts-based research. London: Jessica Kingsley.
  • Narin, H., & Keser, N. (2017). Sanat temelli bir araştırma yöntemi: A/r/tografi. Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi (Humanitas), 5(10), 193-203. DOI: 10.20304/humanitas.306533
  • Pashayeva, A. (2018). Sokak sanatı ve graffitinin sanatsal niteliği hakkında sanat eğitimcilerinin görüşleri [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Pamukkale Üniversitesi.
  • Patton, M. Q. (2018). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (M. Bütün & S. B. Demir, Çev. Ed.). Pegem Akademi.
  • Richardson, L. (2000a). Writing: A method of inquriy. N. K. Denzin, & Y. S. Lincoln (Eds.), Handbook Of Qualitative Research içinde (ss. 923-948). SAGE Publications.
  • Richardson, L. (2000b). New writing practies in qualitative research. Sociology of Sport Journal, 17, 5-20. https://doi.org/10.1123/ssj.17.1.5
  • Sarıkaya, R. (2018). Tipografik bir saldırı veya dışavurum olarak graffitinin dili, Art-e Sanat Dergisi, 11(22), 230-251. https://doi.org/10.21602/sduarte.466331
  • Saygın, Y. (2016). Grafitinin tarihçesi. 18.03.2021 tarihinde https://bilgihanem.com/grafiti-nedir-nasil-yapilir/#grafitinin-tarihcesi adresinden alındı.
  • Sinner, A., Leggo, C., Irwin, R. L., Gouzouasis, P., & Grauer, K. (2006). Arts-based education research dissertations: Reviewing the practices of new scholars. Canadian Journal of Education, 29(4), 1223-1270.
  • Springgay, S. (2003). Cloth as intercorporeality: Touch, fantasy, and performance and the construction of body knowledge. International Journal of Education & the Arts, 4(5). http://ijea.asu.edu/v4n5/
  • Springgay, S., Irwin, R. L., & Kind, S. W. (2005). A/r/tography as living Inquiry through art and text. Qualitative Inquiry, 11(6), 897-912. DOI:10.1177/1077800405280696
  • Şen, Ü. S. (2005). Sanat eğitiminde bilimsel araştırma yöntemlerinin kullanılması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(1), 343-360.
  • Tok, M., & Ünlü, S. (2014). Yazma becerisi sorunlarının ilkokul, ortaokul ve lise öğretmenlerinin görüşleri doğrultusunda karşılaştırmalı olarak değerlendirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 13(50), 73-95. https://doi.org/10.17755/esosder.04506
  • Türkoğlu, E. T. (2019). İstanbul’un duvar yazıları: Sosyolojik bir çözümleme ¨Eyüp, Tophane, Okmeydanı, Kadıköy ve Cihangir örneği¨ [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Üniversitesi.
  • Uğur, S. (2018). Bir sosyal sorumluluk olarak sokak sanatı [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi.
  • Yılmaz, N. Ç. (2019). Sokak sanatında yeni moda: Işık grafiti. İdil Dergisi, 7(53), 247-252.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. baskı). Seçkin Yayıncılık.
Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi-Cover
  • Başlangıç: 2004
  • Yayıncı: Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi
Sayıdaki Diğer Makaleler

İlköğretim Matematik Öğretmeni Adaylarının Matematiksel Modelleme Süreçleri: Su İsrafı Örneği

Deniz KAYA, Cenk KEŞAN

Türkçenin İkinci Dil Olarak Öğretiminde Gerçek Yaşam Becerilerinin Görev Temelli Öğretim Yöntemi ile Kazandırılması

Bilal Ferhat KARADAĞ, Ali GÖÇER

Grafitinin Ortaöğretim Görsel Sanatlar Dersinde Öğrenciler Üzerindeki Etkisi: A/r/tografik Bir Sorgulama

Cebrahil KAYA, Nurhayat GÜNEŞ

Öğretmenlik Meslek Kanununa İlişkin Öğretmen Görüşleri

İbrahim GÜL, Coşkun GÜNGÖR

Öğretmenlerin E-Öğrenme Hazırbulunuşluk Düzeylerini Etkileyen Faktörlerin Rastgele Orman Algoritması Yöntemi İle İncelenmesi

Mehmet Selim PARLAK, Murat KAYRİ

Öğretmen Adaylarının Girişimcilik Konu Alan Bilgileri ve Teknopark Algılarındaki Değişim: Teknopark Ziyareti

Kadriye BAYRAM, Harun ÇELİK

Okul Sonrası Kodlama Kurslarında Sosyal Duygusal Öğrenme Temelinde Öğretmenin Rol ve Görevlerinin İncelenmesi

Meryem Fulya GÖRHAN, Arif ALTUN

PISA 2015 Veri Setinde OVA ve OVO Stratejileri Çerçevesinde Bazı Temel Sınıflandırıcıların Performanslarının Karşılaştırılması

Hümeyra DEMİR, Gürol ZIRHLIOĞLU

Post Pandemik Eğitim Sürecinde Okul Öncesi Öğretmenlerinin Aile Katılımına İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi

Şengül PALA, Merve GANGAL

Güçlü ve Zayıf Yönlerimi Nasıl Fark Ederim Öğretmen Adaylarının Yansıtıcı Günlüklerden Faydalanarak Girişimci STEM Ders Planları Geliştirmesi

Serhan BOZAN, Sıla KAYA-CAPOCCI