Oyunlar ve Matematik Öğretimi: Stratejik Zekâ Oyunlarının Sınıflandırılması
Bu çalışmada stratejik zekâ
oyunlarına odaklanılmıştır.Çalışmanın temel amacı, yaygın olarak kullanılan
stratejik zekâ oyunlarının öğrencilerin matematiksel süreç becerilerinin
geliştirilmesi ve matematiksel kavramların öğretimi için nasıl
kullanılabileceğini belirlemektir. Çalışmada incelenecek oyunların belirlenmesi
için kritere dayalı örneklem yöntemi kullanılmıştır. Oyunların belirlenmesi ve
incelenmesi süreci dört aşamadan oluşmaktadır: Oyun kriterlerinin belirlenmesi,
oyun havuzunun oluşturulması, oyunların incelenmesi, oyunların
sınıflandırılması. Strateji geliştirmeyi gerektiren ve en az iki kişi ile
oynanabilen popüler oyunlar arasından incelenmek üzere 25 oyun seçilmiştir. Belirlenen
oyunlar üç ana kategoride değerlendirilmiştir. Bunlar, zekâ oyunlarının
oyunculara oyun bağlamında yaşatacağı matematiksel süreçler, oyun kurallarının
ve amacının ilişkili olduğu matematik kavramları, oyunların somut
materyallerinin matematik kavramlarının öğretiminde kullanılabilirliğidir. Matematiksel
süreçler bağlamında yapılan ve özellikle problem çözme stratejilerine odaklanan
ilk sınıflama tüm oyunların aynı stratejik yapıya sahip olmadıklarını,
matematikselden sezgisele bir yelpazede yer aldıklarını göstermektedir. Dokuz
oyunun kuralları bakımından matematik kavramlarıyla doğrudan ilişkili olduğu ve
tüm oyunların materyal özellikleri bakımından çeşitli matematik kavramlarının
öğretimi için potansiyel taşıdıkları belirlenmiştir.
___
- Brousseau, G. (1997). Theory of didacticalsituations in mathematics: Didactiquedesmathématiques, 1970-1990. KluwerAcademicPublishers (Springer).
Erdoğan, A. & Özdemir Erdoğan, E. (2013). Didaktik durumlar teorisi ışığında ilköğretim öğrencilerine matematiksel süreçlerin yaşatılması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 14 (1), 17-34.
Halck, O. M. &Dahl, F. A. (1999). On classification of gamesandevaluation of players – with some sweeping generalizations about the literature. In proceedings of the ICML-99 Workshop on Machine Learning in Game Playing, Jozef Stefan Institute, Ljubljana.
MEB. (2013). Zekâ oyunları dersi (5, 6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: MEB
NCTM. (2000). Principles and standards for school mathematics. National Council of Teachers of Mathematics. Reston, VA: Author
Offenholley, K. H. (2012). Gaming your mathematics course: The theory and practice of games for learning. Journal of HumanisticMathematics, 2(2), 79-92, Doı: 10.5642/jhummath.201202.07
Oldfield, B. J. (1991a). Games in thelearning of mathematics: 1: A classification. Mathematics in School, 20(1), 41-43.
Oldfield, B. J. (1991b). Games in thelearning of mathematicspart 2: Games tostimulatemathematicaldiscussion. Mathematics in School, 20(2), 7-9.
Oldfield, B. J. (1991c). Games in thelearning of mathematicspart 3: Games fordevelopingstrategies. Mathematics in School, 20(3), 16-18.
Patton, M. Q. (2001). Qualitative evaluation and research methods. (3rd ed.). ThousandOaks, CA: Sage Publications.
Pintér, K. (2010).Creating games from mathematical problems. PRIMUS: Problems, Resources, andIssues in Mathematics Undergraduate Studies, 21(1), 73-90
Polya, G. (1945). How tosolve it. Princeton: Princeton UniversityPress.
Silva, J. N. (2011). On mathematical games. BSHMBulletin: Journal of the British Society for the History of Mathematics, 26(2), 80-104, Doı: 10.1080/17498430.2011.560511
Vossen, D. F. (2004). The nature and classification of games. Avante, 10(1), 53-68