Njegos ve Dağ Çelengi: Sırp Milliyetçiliğinin Irkçı Efsanesinin Arkasındaki Metin

Bu çalışma, Sırp aşırı milliyetçiliğin kendinden farklı olmayan çok kültürlü bir toplum olan Bosna’nın yıkıma uğratma çabasını araştırıyor. Bu çalışmada, mitolojik geçmişi—ilahi bir lütfe dayandığını inanarak—belirli ırk ve kült üre münhasır olduğunu iddia eden sömürgeci yerleşimcilerin, bir etniği yok etme çabaları ele alınmıştır. Olayların gelişimi sonucunda, azınlık olan yerli topluluğun katliamı kaçınılmaz görünse bile, güçlü uluslar müdahale etmedikleri müddetçe, paylaşılan sonuçlar güvenilir olmayabilir. Bu düşünce yapısının neticesinde ortaya çıkan sonuçlar açıklanırken de, tepkileri önlemek için bazı yanlışların, inanılan gerçeklerden kaynaklı olduğu açıklanmıştır. Egemen güçler, sömürgeci gücün ırksal veya kültürel sebeplerini paylaşarak, saldırganın hakimiyet kurmasını meşru kılamayıp, yok edilmeleri hedeflenen grupların kurtuluşuna yardımcı olmaktalar. Petar Njegos’un Dağ Çelenkleri ve Michael A. Sells’in İhanete Uğramış Köprü eserleri, Yirminci yüzyılın sonunda büyük bir katliamın arka planını açıklama amaçlı, karşılaştırmalı olarak ele alınmıştır.

Njegos’s The Mountain Wreath: The Text Behind Serbian Nationalism’s Racist Foundation Myth

This study investigates Serbian ultra-nationalism that is bent on the destruction of a multi-cultural community, Bosnia which is not wholly distinct. In the study of the avows of colonial-settlers—whose foundation myths assert absolute racial and cultural exclusivity based on the divine decree—the consequences in terms of ethnic cleansing is explained. Although, ultimately massacre of the indigenous minority populations look inevitable; and the following consequences may be insidious—especially if other powerful nations fail to intervene. To prevent dire consequences, it should be considered that failure may stem from the reality that the dominant powers share the racial or cultural bias of the colonizing power and therefore collude more or less overtly to assist the establishment of the aggressor. Thereby, they assist in the eclipse of the groups targeted for extermination. The Mountain Wreath by Petar Njegos, The Bridge on the Drina by Ivo Andriç and The Bridge Betrayed by Michael A. Sells are discussed in a comparative way to fully clear the background of a great massacre at the end of twentieth century.

___

  • Andric, I. (1959). The bridge on the Drina. University of Chicago Press.
  • Bevan, R. (2006). The destruction of memory: Architecture at war. London: Reaktion Books.
  • Cornwell, J. (1999). Hitler’s pope: The secret history of Pius xii. London: Penguin Books.
  • Greenawalt, A. (2019). Kosovo myths: Karadzic, Njegos, and the transformation of Serb memory. Retrieved 29.07.2019, from https://digitalcommons.pace.edu/lawfaculty/ 339.
  • Hashemipour, S. (2018). A way-out of epistemology: Jewish identity in the ‘thirteenth tribe. The Journal of Organizational Behavior Research, 3(1), 129-147.
  • Malcolm, N. (1999). Kosovo: A short history. Harper Collins.
  • Naimark, N. M. (2002). Fires of hatred: Ethnic cleansing in twentieth-century Europe. Cambridge,
  • Massachusetts, and London: Harvard University Press.
  • Pavic, M. (1989). Dictionary of the Khazars: a lexicon novel in 100.000 words. Alfred A. Knopf.
  • Popovic, V. (n.d.). Introduction” to Petar II Petrovic Njegos..
  • Said, E. W. (1994). Culture and imperialism. London: Vintage.
  • Sells, M. (1998). The bridge betrayed: Religion and genocide in Bosnia. Berkeley: UC Press.
  • Wachtel, A. B. (1998). Making a nation, breaking a nation: Literature and cultural politics in Yugoslavia. Stanford Univ. Press.
  • Wallace, W. L. (1997). The future of ethnicity, race, and nationality. Connecticut: Praeger: Westport.