KEMAL ÖZER’İN ŞİİRLERİNDE AŞKIN GÖRÜNÜMLERİ

Aşk, bireyin zihninde kurguladığı ve arzuladığı ideal sevgili imajına sahip kişilere, durumlara ya da kavramlara karşı hissettiği duygu durumudur. Aşkı tanımlama çabaları, onun bedensel etkilerinin yanı sıra insanın kendini bilme ve ontolojik varlığını kurma gayretleri hususundaki önemini vurgulama üzerine inşa edilir. Edebî eserler insanın bireysel ve toplumsal varlığını kavramaya çalışır. Kemal Özer, insanı hem bireysel hem de toplumsal kimliği ile şiirlerine yansıtan sanatkârlardandır. O, her dönemde evrensel değer taşıyan ve çoğu zaman ölüm, yalnızlık, kıskançlık, toplumsal değerin aktarımı temalarının çerçeve anlatısını oluşturan aşkı metinlerine taşır. Bu çalışmada şairin dünyasındaki düşünsel ve ideolojik değişime paralel olarak aşkın nesnesine bakış açısındaki farklılıklar değerlendirilecek.

___

  • Atak, H., Taştan N. (2012). Romantik ilişkiler ve aşk. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 4, 520-546.
  • Aydoğdu, Y. (2017). İkinci yeni’den toplumcu şiire: Kemal Özer’in şiir serüveni. Turkısh Studies, 12(7), 75-92.
  • Ayhan Tarhan, B. ve Bekar, F. (2004). Batı dolayımında aşk temsilleri: romantik ve seyirlik aşk hikâyeleri. Doğu Batı Düşünce Dergisi, 27, 233-246.
  • Bachelard, G. (1995). Ateşin tin çözümlemesi. Ankara: Öteki Yayınevi.
  • Baudrıllard, J. (2004). Tutkunun kötülük meleği. Doğu Batı Düşünce Dergisi, 27, 83-93.
  • Cevizci, A. (2010). Felsefe sözlüğü. İstanbul: Paradigma Yayıncılık.
  • Çavuş, R. (2004). Shakespeare’de aşkın farklı kimlikleri. Doğu Batı Düşünce Dergisi, 27, 171-184.
  • Eradam, Y. (2004). Aşkın Sözü kördür: Batı’nın aşk pazarı ve paradigmaları üzerine bir deneme. Doğu Batı Düşünce Dergisi, 27, 63-80.
  • Erbaş, O. (2013). Oksitosinin fizyolojik etkileri ve klinik uygulama alanları. İzmir Üniversitesi Tıp Dergisi, 1, 43-53.
  • Gökmen, A. (2001). Bir ruhçözümsel okuma: Tezer Özlü’nün içsel dünyasına öyküleriyle yaklaşım. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5, 109-124.
  • Gönül, G.E. (2018). Sevgi, aşk, karanfil, rakı ve diğerleri: ‘yer çekimli karanfil’ çözümlemesinden varoluş sözlüğüne. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 7/(2), 1004-1030.
  • Güçlü, A. ve Uzun E. (2003). Felsefe sözlüğü. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Gültürk Uysal, A. (2018). İskender Pala’nın Şah & Sultan romanında “hata’i-aşk-iktidar” üçgeninin kavramsal ve simgesel düzlemde çözümlenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 7(2), 942-955.
  • Gürgöz, N. (2010). Tezer Özlü’nün yapıtlarında aşk-özgürlük-ölüm. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mersin: Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kartalcı, Ş. (2010). Testosteron ve depresyon. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar. 2(4), 257-472.
  • Kolcu, A. (2010), Kemal Özer’in hayatı, edebi kişiliği ve eserleri üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Erzurum: Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Öksüz Güneş, E. (2016). Kemal Özer’in şiirlerinin incelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Trabzon: Karadeniz Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Özer, K. (2009). Yaralı karanfil (Toplu şiirler). İstanbul: Kırmızı Yayınları.
  • Tufan, A. E. ve Yaluğ, İ. (2010). Aşk femonemi ve sevgi ilişkilerinin nörobiyolojisi. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 2(4), 443-456.
  • Tüfekçi, S. (2008). Romantik ilişkilerde genç yetişkinlerin aşka ilişkin tutumları ve kişilik özellikleri: transaksiyonel analiz ego durumları açısından bir değerlendirme. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Türk Dil Kurumu (2005). Türkçe sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Yakupoğlu, M. M. (2004). Batı düşüncesinin temel ikilemi olarak aşk ve cinsellik. Doğu Batı Düşünce Dergisi, 27, 13-26.
  • Yüksel, R. (2013). Genç yetişkinlerde aşk tutumları ve yaşamın anlamı. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Sakarya: Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.