SOYUT KAVRAMLARIN OLUŞUMU AÇISINDAN AHLAKİ BİR KAVRAM OLARAK GÜVEN

Bu makalenin amacı, soyut kavramlar içerisinde kabul edilen ahlakî kavramların bir örneği olan güven kavramını ele alıp incelemektir. Öncelikle kavramlara dair kısa bir açıklama yapıldıktan sonra güven kavramı ve güven kavramının oluşumu hakkında incelemeler yapılmıştır. Kavramların oluşumu insanla beraber, insanın ilk bilgi deneyimleriyle beraber ortaya çıkmıştır ve içeriği insan tarafından anlamlandırılmıştır. Soyut kavramlar tamamen zihinsel bir süreçte seyrettiklerinden içeriği de diğer kavram çeşitlerinden farklılık gösterir. Bu kavramların zihin dışında konusu yoktur; zihinde bir şeyin başka bir şeyle ilişkisini göstermektedirler. Soyut kavramlardan olan ahlaki kavramlar soyut kavramların başlıcalarıdır. Ahlakî kavramlar delâletleri bakımdan ifade edilmeleri en özen gerektiren kavramlardır. İçerik bakımından yeterince doğru örnekleriyle ifade edilmeleri onların anlaşılmasını kolaylaştıracaktır. Güven kavramı da ahlakî kavramlar içerisinde ele alınmaktadır. Güven kavramının içeriğini belirleyen ya da onu geliştiren birçok faktör bulunmaktadır. İlk olarak insanın kendi dışındakilerle iletişimi söz konusu olmaktadır. Diğer taraftan insanı kendi dışında bulunanların güven kavramına katkıları görülmektedir. Dolayısıyla güven kavramı, sosyolojik, psikolojik, teolojik, vs. gibi alanlarla ilişkisi olan birçok boyuta sahip kavramdır.

___

  • 1- Ayer, A. J.(2020). Dil, Doğruluk, Mantık. (Çev. Vehbi Hacıkadiroğlu). İstanbul: Metis Yayınları.
  • 2- Fârâb’i, Ebu N. (2016). Mantıkta Kullanılan Lafızlar. (Çev. Yaşar Aydınlı). İstanbul: Litera Yayınları.
  • 3- Bingöl, A. (1998). İletişim Bağlamında Dil ve .Mantık. 105-115.Erişim adresi http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/37/743/9483.pdf .
  • 5- Chomsky, N. Doğa ve Dil Üzerine, Çev. Ayşe Banu Karadağ, Sözcükler Yay. İstanbul, 2018.
  • 6- Çağrıcı, M. (21-22 Nisan 2012). Güven ve Sadakat. Kutlu Doğum Haftası, Hz. Peygamber Kardeşlik Ahlakı ve Kardeşlik Hukuku Sempozyumu. Ankara:Diyanet İşleri Bakanlığı Yayınları.
  • 7- Çelik, E. (2008). Dilin Etik Yapılanması ve Ahlaki İşlevi. Türk Dili Araştırmaları Yıllığı - Belleten, 56 (2008/1) . 43-62 .
  • 8- Cürcâni, Ş. (1997). Ta’rifât. (Çev. Arif Erkan). İstanbul: Bahar Yayınları.
  • 9- Çotuksöken, B. (2004). Etik Bir Değer Olarak Dil, Hekimlik ve Türkçe. Türkçe Tıp Terimleri Çalıştayı.( 13-22. ss.). Türkiye Bilimler Akademisi Yayınları: Ankara.
  • 10- Emiroğlu, İ. (2004). Klasik Mantığa Giriş, Ankara: Elis Yayınları.
  • 11- Gazâlî, E.H. (2013). Mi’yâru’l- ilm. (Çev. Hasan Hacak). İstanbul:Türkiye Yazma Eserler Kurumu Başkanlığı Yayınları.
  • 12- Gazâlî, E.H. (2002). Düşünmede Doğru Yöntem (Mihakkü’n Nazar). (Çev. Ahmet Kayacık) İstanbul: Ahsen Yayınları.
  • 13- İbn Sînâ. (2017). Mantığa Giriş. (Çev. Ömer Türker). İstanbul: Litera Yayıncılık.
  • 14- İsen, G. ve B. Veysel. (2006). Ben veToplum. İstanbul: Salyangoz Yayınları.
  • 15- İzmirli, İ. H. (h. 1330). Felsefe Dersleri. İstanbul: Hukuk Matbaası.
  • 16- Kant, İ. (2017). Arı Usun Eleştirisi. (Çev. Aziz Yardımlı). İstanbul: İdea Yayınları.
  • 17- Koç, M. (2018)Psikolojik ve Pedago-Sosyo-Teolojik Açısından Güven: Din ve Değerler Psikolojisi Perspektifinden Analizler. Hitit üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2018/1,c.17, sayı:33, 1-38.
  • 18- Locke, J. (2020). Kelimelerin Suistimali. (Çev. Büşra Erdurucan). İstanbul:Tefrika Yayınları.
  • 19- Meleau-Ponty, M. (2020). Algılanan Dünya. (Çev. Ömer Aygün). İstanbul: Metis Yayınları.
  • 20- Özlem, D. (2014). Mantık, İstanbul: Notos Yayınları.
  • 21- Semerkandî, S. (2014). Kıstâsu’l-efkâr. (Çev. Necmettin Pehlivan). İstanbul: Türkiye Yazma Eserler Kurumu Başkanlığı Yayınları.
  • 22- Shopenhaur, A. (2019). İnsan Doğası Üzerine. (Çev. Elif Yıldırım). İstanbul: Oda Yayınları.
  • 23- Spinoza, B. (2014). Mektuplar, (Çev. Emine Ayhan). Ankara: Dost Yayınları.
  • 24- Spinoza, B. (2021). (Çev. Çiğdem Dürüşken). İstanbul: Alfa Yayınları.
  • 25- Tirmîzi, 34. Kitabu'l-Fiten, Bab: 76. H. No: 2263.
  • 26- Tuna, S. (2011). Söz Edimleri Kuramı Bağlamında Dil-Etik İlişkisi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.