FOTOĞRAF SANATINDA FOTOGRAFİK MALZEMENİN GÖRSEL BİR DİL OLARAK KULLANIMI

Fotoğraf tarihi boyunca birbirinden farklı yöntem ve anlatım biçimleriyle karşımıza çıkan fotoğraf teknolojik, bilimsel ve ekonomik gelişmelere bağlı olarak bir yandan anolog diğer yandan dijital teknolojiyi aynı anda deneyimleyen bir sanat dalıdır. Bu deneyim biçimleri kimi zaman 19.yüzyılın kamerasız uygulamaları olan teknikler ile , kimi zaman 1950 sonrası modernizme karşı tavır sonucu ortaya çıkan yeni Avrupa resim anlayışının avangard uygulamaları ile; ya da postmodernizmin sanat felsefesi ve fikirleri ile karşımıza çıkmaktadır.     Fotoğraf ortamı son 20 yılda benzeri görülmemiş bir hızla değişmektedir. Artık hepimizin cebinde ya mobil telefon ya da fotoğraf makineleri bulunmaktadır. Bresson’un karar anı için belirleyici sözü olan “fotoğraf çekmek için doğru zamanda doğru yerde olmak” düşüncesi artık zorunlu olmaktan çıkmaktadır. İmge doygunluğu yaşayan dünyamızın içinde bulunduğu zorluk tüm bu imgelerle ne yapılması gerekliliğidir. Bu amaçla kimi fotoğrafçılar ve sanatçılar fotoğrafik malzemenin kendisini nesne gibi kullanarak yenilikçi stratejiler geliştirmişlerdir.      Teknolojik gelişmelerin sonucu fotoğraf endüstrisinin sunmuş olduğu olanakları kullanan sanatçılar bu teknolojik üretim biçimleriyle (ışığa duyarlı malzemeler, kimyasal çözeltiler) yeni bir anlatım dili geliştirdiler. Çağdaş fotoğraf sanatında hızla gelişen dijital teknoloji ve bu teknolojinin sunmuş olduğu olağanüstü olanaklara karşın, kimi sanatçılar, analog fotoğrafı ve fotografik malzemenin kendisini bir nesne gibi kullanmışlardır. Bu bildiride, fotoğrafik malzemenin fotoğraf sanatına deneysel bir yaklaşımla nasıl bir görsel dil oluşturduğu sanatçı çalışmaları üzerinden incelenmiş ve yorumlanmıştır.

___

  • Antonini, Marco ( 2015). Experimental Photography, London: thames @ Hudson ltd.Barret, Terry (2012). Fotoğrafı Eleştirmek, çev: Yeşim Harcanoğlu, İstanbul: Hayalperest Yayınevi.Barthes, Roland (2014). Camera Lucıda, çev: Reha Akçakaya, İstanbul: Altıkırkbeş Yayın.Cotton,Charlotte (2014) The Photograph aAs Contemporaray Art, Thames@HudsonDanto,C. Arthur ( 2010). Sanatın Sonundan Sonra, çev: Zeynep Demirsu, İstanbul, Ayrıntı yay.Flusser, Vilem (2000). Towards a Philosophy of Photography,London, Reaktion Books Ltd.Freund, Gisele (2006). Fotoğraf ve Toplum, çev: Şule Demirkol, İstanbul: Sel Yayıncılık.Hopkins, David (2018). Modern Sanattan Sonra çev: Firdevs Candil Erdoğan,İstanbul, Hayelperest Smith, Edward Lucie (2004). 20.Yüzyılda Görsel Sanatlar, çev: Ebru Kılıç, Begüm Kovulmaz, Osman Akınhay, İstanbul: Akbank Kültür Sanat Yayınları.Sontang, Susan (2008). Fotoğraf Üzerine, çev: Osman Akınhay, İstanbul, Agora Kitaplığı,Stenport,Anna Westarstahl (2012).The International Strinderberg, New Critical Essays, Nortwestern University Press.Yacavone, Kathrin (2015). Benjamin, Barthes ve Fotoğrafın Tekilliği, çev: Simber Atay ve Melih Tumen, İstanbul: Hayalperest Yayınları.Whitham, Graham (2013). Çağdaş Sanatı Anlamak, çev: Tufan Göbekçin, İstanbul: Optimist