Melodramatik Anlatımda Cinsiyet Kimliği

Bu çalışmada, hem bir film türü, hem de farklı sanat dallarında ve türlerde ortaya çıkabilen, kendi karakteristik öğeleriyle bir anlatım biçimi olan melodram ve ona bağlı olarak melodramatik anlatım kapsamında cinsiyet kimliği konusuna değinilmektedir. Bu çerçevede öncelikle melodramın tanımına, tarihi gelişimine değinilmiş ve özellikle Klasik Dönem Türk Sineması üzerindeki etki gücü ortaya konulmuştur. Ardından melodramatik anlatım biçiminin özellikleri ve izleyicide oluşturduğu algı detaylı olarak incelenmiştir. Temel yapısı kadın ve erkek arasındaki zıtlıklara dayanan melodramın kodlarına değinilmiş ve cinsiyet kimliklerine ne şekilde yer verildiğine dikkat çekilmiştir. Cinsiyetçi yaklaşımların yansımasına aracılık eden melodramlar, toplumu kadın-erkek kimlikleriyle ilgili sınırlı bir anlayışa hapsetmede rol oynayabilmektedir. İşte bu çalışmada melodramatik anlatımın belirlediği cinsiyet kodlarının eleştirilmesinin gerekliliğine dikkat çekilmiştir.

___

  • ABİSEL, N. (1995). Popüler Sinema ve Türler, İstanbul, Alan Yayıncılık
  • ADANIR, O. (2012). İlkel Toplumdan Melodramlar Evrenine, İstanbul, Hayalperest Yayınevi
  • AKBULUT, H. (2008). Kadına Melodram Yakışır: Türk Melodram Sinemasında Kadın İmgeleri, İstanbul, Bağlam Yayıncılık

  • AKBULUT, H. (2012). Yeşilçam’dan Yeni Türk Sinemasina MELODRAMATİK İMGELEM, İstanbul, Hayalperest Yayınevi
  • AKPINAR, Ş. (2015). “Melodram ve Mondernite İlişkisi Bağlamında, Yeşilçam Sinemasında Avrupalılık Görünümlerinin Kadın Karakterler Üzerinden Temsili: Kezban Filmleri Örneği”, Turkish Studies, International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 10 (10): 61-80
  • ARKONAÇ, S.A. (2020). Sosyal Psikolojiye Giriş II, İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Ders Notları Kitabı, İstanbul, AUZEF Kitap
  • ARSLAN, S. (2005). Melodram, İstanbul, L&M Yayınları
  • ARSLAN, U. T. (2005). Bu Kâbuslar Neden Cemil? YEŞİLÇAM’DA ERKEKLİK VE MAZLUMLUK, İstanbul, Metis Yayınları
  • BERKTAŞ, E. (2013). “The Cinema in Turkey During 1940s”, World Academy of Science, Engineering and Technology
International Journal of Social, Behavioral, Educational, Economic, Business and Industrial Engineering, 7, 2, 380-389
  • BİNGÖL, O. (2014). “Toplumsal Cinsiyet Olgusu ve Türkiye’de Kadınlık”, KMÜ Sosyal ve Ekonomı̇k Araştırmalar Dergı̇si, 16, Özel Sayı I, 108-114
  • GLEDHILL, C. (1987). “The Melodramatic Field: An Investigation”, Home is Where the Heart is: Studies in Melodrama and the Woman’s Film, London, British Film Institute
  • MULVEY, L. (2012). SANİYEDE 24 KARE ÖLÜM Durağanlık ve Hareketli Görüntü, İstanbul, Doruk Yayıncılık