KAPILIR HER GÖREN OL ŞUH-İ CİHAN ESERİ BEKİR SITKI SEZGİN İCRASINDA SÜSLEME ELEMANLARININ KULLANIMINA YÖNELİK ANALİZ

Klasik Türk Müziği eser icrasında meşk usulü ile yapılan eğitimin icra anlayışı içerisinde gelişmesi ile ortaya çıkan notalama teknikleri, musikimizde geçmişten günümüze var olmaktadır. İcracının üslup ve tavır özelliklerine ve notanın ana çerçevesine (usul, makam) bağlı kalmak kaydı ile Türk Müziğine büyük katkılar sağlayan usta icracılar tarafından yapılan ve ustalık gerektiren süsleme tekniklerinin nota alınması günümüzde yeni yeni yaygınlaşmaktadır. Bu nedenle incelenen eserde eserin orijinal notası referans alınarak Bekir Sıtkı Sezgin icrası dinlenip dikte edilerek notaya alınmış ve iki nota arası karşılaştırma yapılarak icra analizi ortaya konulmuştur.

ANALYSIS OF THE USE OF DECORATIVE ELEMENTS IN THE EXECUTION OF ŞUH-I CIHAN'S WORK BEKIR SITKI SEZGIN

Notating techniques, which emerged with the development of the education conducted by the method of mashk in the performance of Classical Turkish Music works within the understanding of performance, exist in our music from the past to the present. Taking notes of decorative techniques that require mastery and are made by master performers who have made great contributions to Turkish Music by adhering to the stylistic and behavioral characteristics of the performer and the main framework of the note (usul, maqam) is becoming widespread nowadays. For this reason, the original note of the work was taken as a reference in the work under review, the performance of Bekir Sitki Sezgin was listened to and dictated and Decoded, and the performance analysis was revealed by comparing the two notes.

___

  • Ayaz, N., Kaplan, D. (2020). Meral uğurlu tarafından icra edilen “bir elif çekti yine” eser örnekleminde kullanılan süsleme ve icra teknikleri üzerine bir analiz. Online Journal Of Music Sciences, 5 (2), 212-230.
  • Behar, C. (1993). Zaman, Mekan, Müzik. Afa Yayıncılık, İstanbul.
  • Behar, C. (2019). Aşk Olmayınca Meşk Olmaz. Yapı Kredi Yayınları, İstanbul. Durgutlu, M. (2013). Sözlü Türk Musikisinde Solist İcra Üzerine Karşılaştırmalı Bir Çalışma: Münir Nureddin Selçuk, Alaeddin Yavaşça ve Bekir Sıtkı Sezgin ‘in Üslup Açısından Benzerlik ve Farklılık. Yüksek Lisans Tezi, Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul.
  • Develioğlu, F. (2013). Osmanlıca – Türkçe Ansiklopedik Lügat, Aydın Kitabevi.
  • Kaçar, G. (2005). Geleneksel Türk Sanat Müziğinde Süslemeler ve Nota Dışı İcralar. G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi.
  • Öztuna, Y. (1969). Türk Musikisi Ansiklopedisi. (Cilt. 1.) Milli Eğitim Basımevi, İstanbul.
  • Öztuna, Y. (1976). Türk Musikisi Ansiklopedisi. (Cilt. 3.) Milli Eğitim Basımevi, İstanbul.
  • Özçelik, S. (2002). Batı Müziği Yazısında Süslemeler. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi.
  • Say, A. (2005). Müzik Sözlüğü.Müzik Ansiklopedisi Yayınları ,Ankara.
  • Sabar, G. (2008). Sesimiz, Eğitimi ve Korunması. Pan Yayıncılık, İstanbul. Sözer, V. (2005). Müzik Ansiklopedik Sözlük. Remzi Kitabevi, İstanbul. Turgay, N. Ö.( 2007). Fasıl Şarkcılığı Açısından Türk Makam Müziğinde Süslemeler. Sanatta Yeterlilik Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Turgay, N. Ö., Ayangil, R. (2016). Fasıl Müziği İcrasında Nota Dışı Farklılıklar. Rast Müzikoloji Dergisi.