MUHAFAZAKÂRLIK: TARİHSEL-FELSEFİ KÖKLER

Bu yazı, muhafazakârlığın tarihsel-felsefi kökleri üzerinde durmaktadır. Bu nedenle, günümüze kadar gelen çeşitliliğiyle bir muhafazakâr analiz amaçlanmamıştır. Geçmişi sistematik bütünlüğünün vazgeçilmezi olarak gören bir ideolojinin ilk halini bilmenin, bir bütün olarak anlaşılmasını kolaylaştıracağı ön kabulüyle okunmasının faydalı olacağı düşünülmüştür.Bu yazı, muhafazakârlığın tarihsel-felsefi kökleri üzerinde durmaktadır. Bu nedenle, günümüze kadar gelen çeşitliliğiyle bir muhafazakâr analiz amaçlanmamıştır. Geçmişi sistematik bütünlüğünün vazgeçilmezi olarak gören bir ideolojinin ilk halini bilmenin, bir bütün olarak anlaşılmasını kolaylaştıracağı ön kabulüyle okunmasının faydalı olacağı düşünülmüştür.

CONSERVATISM: HISTORICAL-PHILOSOPHICAL ROOTS

This study focuses on the historical-philosophical origins of conservatism. Therefore, an analysis of conservatism, with its diversities up to our time, was not aimed. The study is believed to be useful when it is read with the presupposition that knowing the original form of an ideology, which sees history as an indispensable part of its systematic integrity, would facilitate to understand this ideology as a whole. Although having achieved a significant systematic integrity with its emphasis on protecting the existing order and on longing for the past, conservatism, which has preoccupied political thoughts with its various practices; expresses a reactionary stance in one way, and is positioned as an extension of the sensitivity or rejection for the intention of ideologies to convert societies, in another way, as also described by H. Çetin

___

  • AĞAOĞULLARI, Mehmet Ali (2011), “Aydınlanma: Düşünceler Yumağı”
  • Batı’da Siyasal Düsünceler, İstanbul: İletişim.
  • AUGHEY, Arthur (1989), “The Moderate Right: The Conservative Tradition
  • in America and Britain, The Nature of the Right, London: Pinter Publishers.
  • BURKE, Edmund (1982), “The Truth About Civil Liberty” ed. Russell Kirk,
  • The Portable Conservative Reader, New York: Penguin Books.
  • BURKE, Edmund (2010), “Fransa’daki Devrim Üzerine Düsünceler” der.
  • Alev Alatlı, Batı’ya Yön Veren Metinler III, Kapadokya MYO.
  • ÇETIN, Halis (2007), Çagdas Siyasal Akımlar, Ankara: Orion.
  • ERDOGAN, Mustafa (1991), “Liberalizm, Muhafazakârlık ve Türk Sagı”
  • Türkiye Günlüğü, 16.
  • ERDOGAN, Mustafa (1993), Liberal Toplum Liberal Siyaset, Ankara:
  • Siyasal Kitabevi.
  • GIRVIN, Brian (1994), The Right in the Twentieth Century, London:
  • PinterPublishers.
  • GÜLER, Zeynep (2007), “Muhafazakârlık” der. Birsen Örs, Modern Siyasal İdeolojiler, stanbul: Bilgi Üniversitesi.
  • HEYWOOD, Andrew (2007), Siyasi deolojiler, Ankara: Adres.
  • HONDERICH, Tod (1991), Conservatism, Boulder: WestwievPress.
  • NISBET, Robert (1986), Conservatism: Dream and Reality, Minneapolis:
  • University of Minnesota Press.
  • NISBET, Robert (1997), “Muhafazakârlık” Sosyolojik Çözümlemenin
  • Tarihi, Ankara: Ayraç.
  • ÖZIPEK, Bekir Berat (2004), Muhafazakârlık, Ankara: Liberte.
  • WOODS, Roger (1989), “The Radical Right: The Conservative Revolutionaries in Germany” The Nature of the Right, London: Pinter Publishers.
  • YILMAZ, Aytekin (2003), Çagdas Siyasal Akımlar, Ankara: Vadi.