1970’lerdeki İç Göç Olgusunun Türk Sinemasındaki Bazı İzleri

Göç kavramı en temel haliyle bir yerden başka bir yere taşınmak, hareket etmek anlamında tanımlanabilir. Tüm insanlık tarihinde etkisini gösteren bu hareketin pek çok türü olması sebebiyle araştırmayı daha özele indirgemek için konu Türkiye’deki iç göç hareketiyle sınırlı tutulmuştur. İç göçü etkileyen farklı etmenler olmakla birlikte gerçekleşen hareket hem göç veren hem de göç alan yerlerde birçok toplumsal sorunu meydana getirmiştir. Bu açıklamalar bağlamında temel amaç; sosyolojik bir olgu olarak iç göç hareketinin nedenleri ve sonuçlarıyla birlikte özellikle dönemin toplumsal havasını analiz etmektir. Bu analiz yapılırken bilimsel çalışmalardan yararlanılacak olup konuyu tamamen farklı bir açıdan yaklaşmak adına konuyla doğrudan alakalı olduğunu düşündüğümüz, dönemin toplumsal yapısını sergileyen Türk Filmlerine yer vererek iç göç olgusunun beyaz perdedeki tezahürlerini saptamak istedik. Bu açıklamalar bağlamında sosyolojik bir analiz ortaya konulmaya çalışılacaktır.

Phenomenon Of Internal Migration On Movement Of Turkish Cinema Factory in 1970’s

The concept of migration can be defined, in its most basic form is as moving from one place to another. Since there are many types of this movement, which has been effective in the entire human history, the subject has been limited to the internal migration movement in turkey in order to reduce the research to a more spesific one. Altrough there are different factors affecting internal migration, the movement has created many social problems in both migratory and migratory places. In the context of these explanations, the main objective is to analyze the causes and consequences of the internal migration movement as a sociological phenomenon, especially the social mood of the period. While making this analysis, scientific explanations will be used and we wanted to determine the maniseftations of the phenomenon of internal migration on the screen by appearing in Turkish movies that show the social structure of the period that we think is directly related to the subject in order to approach the subject from a completely different perspective. In the context of these explanations, a sociological analysis will be tried to be put forward.

___

  • Akpınar, R.(2013) ‘İzmir’de Faaliyet Gösteren Hemşehri Derneklerinin Şehir Kimliğine Etkileri’ Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı:29, Cilt:16, Yıl:2013, ss,261-275.
  • Bostan, H.(2017) ‘Türkiye’de İç Göçlerin Toplumsal Yapıda Neden Olduğu Değişimler, Meydana Getirdiği Sorunlar ve Çözüm Önerileri’, Coğrafya Dergisi, Sayı:35, Yıl:2017, ss,1-16.
  • Buyan, B.(2007) ‘Küreselleşme ve Sinema’ Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı:1, Cilt:1, ss,214-226.
  • Çağlayan, S.(2006) ‘Göç Kuramları, Göç ve Göçmen İlişki’, Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı:17, ss,67-91.
  • Çelik, F.(2006) ‘İç Göçlerin İtici ve Çekici Güçler ile Analizi’, Erciyes Üniversitesi İİBF Dergisi, Sayı:27, Cilt:0, Yıl:2006, ss,149-170.
  • Develi, E.(2017) ‘21.Yüzyılda Göç Olgusu: Uluslararası Göç Teorilerinin Ekonomi Politiği’, Süleyman Demirel Üniversitesi İİBF Dergisi, Cilt:22, ss,1343-1353.
  • Erkal, M.(1995) Sosyoloji(Toplum Bilimi)(6.Baskı), İstanbul: Der Yayınları.
  • Geçgin, E.(2019) Kenardakiler Teoriden Uygulamaya Suç ve Sapma Üzerine Sosyolojik Araştırmalar(1.Baskı). Ankara: Heretik Yayıncılık.
  • Gemici, E. ve Çatal, S.(2019) ‘Göç ve Çokkültürlülük’, Anadolu Stratejisi Dergisi, Sayı:1, Cilt:1, ss,51-60.
  • Giddens, A.(1998) Sosyoloji Eleştirel Bir Yaklaşım(5.Baskı) Çev. M.Ruhi Esengün ve İsmail Öğretir. İstanbul: Birey Yayıncılık.
  • Gülpınar, D.(2020) ‘Köyden İndim İstanbul’a: Türkiye Sinemasında İç-Göç Güldürüsü’, Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, Sayı:1, Cilt:7, ss,102-121.
  • Gümüşkemer, A.(2018) 1960-1980 Yılları Arasında Türk Sineması: Bölge İşletmeciliğinin Türk Sinemasına Yansımaları, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Radyo- Televizyon-Sinema Anabilim Dalı, Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul.
  • Gür, T. ve Ural, E.(2004) ‘Türkiye’ de Kentlere Göçün Nedenleri’, Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22(1), ss,23-38.
  • İçli, T.(2016) Kriminoloji(9.Baskı). İstanbul: Seçkin Yayıncılık.
  • Karakaya, H.(2020) ‘Türkiye’de Göç ve Etkileri’ Fırat Üniversitesi Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Sayı:2, Cilt:4, ss,93-130.
  • Keleş, R.(2017) Kentleşme Politikası(16.Baskı). İmge Yayınları.
  • Kurtoğlu, A. (2004) Hemsehrilik ve Şehirde Siyaset, Keçiören Örneği, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Lafargue, P.(2020) Tembellik Hakkı. Çev. Leyla Deniz Yordam. İstanbul: Ren Yayınları.
  • Lecaj, F.(2019) ‘Türkiye’de Göç ve Kadın’ Uluslararası Beşeri ve Sosyal Bilimler İnceleme Dergisi, Sayı:1, Cilt:3, ss,49-58.
  • Lee, E. S. (1969) “A Theory of Migration”. J.A. Jackson (der.) Migration içinde. Great Britain: Cambridge University Press, 283-297.
  • Osmanoğlu, Ö.(2016) ‘Türk Sinemasında Dış Göç Olgusu: Sosyo-Kültürel Karşılaştırmalar, Kimlik Çatışması ve Yabancılaşma’ Marmara İletişim Dergisi, Sayı:25, ss,77-98.
  • Özcan, Ela Deniz E.(2016) ‘Çağdaş Göç Teorileri Üzerine Bir Değerlendirme’ İş ve Hayat, Sayı:4, Cilt:1, ss,183-215.
  • Topses, M.(2012) ‘Türkiye’de Kan Davası Geleneğinin Sosyolojik Çözümlemesi’, Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, Sayı:2, Cilt:4, ss, 189-197.
  • Tüzün, S.(2012) Değişmenin ve Geçiş Toplumunun Sosyoloğu: Mübeccel B. Kıray(1.Baskı). Bağlam Yayıncılık: İstanbul
  • Şahin, Y.(1998) ‘Squatter Settlements (Gecekondu): A Common Phenomenon in Third World Urbanization’, Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 14(2), ss, 295-310.
  • Şimşek, A.(2013) ‘1980’li Yıllar Türk Sinemasının Kentleşme Olgusuna Yaklaşımı’, Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, Sayı:1, Cilt:5, ss,42-52.
  • Türkdoğan, O.(2007) ‘Kimlik-Göç-Sosyal Şiddet ve Türkiye Gerçeği’ Sosyoloji Konferansları, Sayı:36, Cilt:0, ss, 1-14.
  • Ünsal, A.(1995) Kan Davası, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Varol E. ve Varol Çelik M.(2019) ‘Kavram ve Kuramlarıyla Marshall Mcluhan’a Bakış: Günümüzün Egemen Medya Araçları Ekseninde Bir Değerlendirme’ UKSAD, Sayı:1, Cilt:5, ss,137-158.