PROSUMER KAVRAMININ GÜCÜ ve REKLAMDA İNTERAKTİF DÖNÜŞÜM: ETİ POPKEK ÜZERİNE BİR İNCELEME

Bu çalışma, dijital koşulların ortaya çıkardığı etkileşim (interaction) ve üreten tüketici (prosumer) kavramlarını reklam iletişimi açısından ele almaktadır. Bu kavramlar, bilişim alanında geliştirilen imkanların bir yansıması olarak dijitalleşen dünyanın en belirgin özelliklerini temsil etmektedir. Markaların, dijital sürecin etkisiyle değişen reklam oluşturma stratejileri, reklamın oluşturulması adına kullanılan yöntemleri dijitalleştirmiştir. Yanı sıra, reklamın yayınlanacağı mecraların da giderek dijital ortamlar arasından tercih edilmesi sonucunu oluşturmuştur. Özellikle sosyal medyada yayınlanan video reklamları, reklamın hedef kitlesinin reklamla etkileşime girmesine daha fazla imkan tanımaktadır. Çağın interaktif olmayı mümkün kılan özelliği sayesinde, reklamın hedef kitlesi reklamın içeriğine bizzat katkı sağlayabilir konumdadır. Çalışma, “Eti Pop Kek” reklamlarının çözümleme yöntemiyle ele alınan iki reklam örneğiyle sınırlandırılmıştır. Çözümlenen reklam örneklerinde, reklamın hedef kitlesinin reklamın içeriğine sunduğu katkının ne olduğu tespit edilecektir. Çözümleme, reklamın dilsel ve görüntüsel verilerinin tespit edilerek değerlendirilmesinde, interaktivitenin ve prosumer kavramlarının ne denli özgün bir diyalog ortamı yarattığına yönelik tespitlerin sunulmasıyla sonuçlandırılmıştır.

___

  • Aksu, H. (2018). Dijitopya. İstanbul: Pusula Yayınları.
  • Dijital Teknoloji, “Youtube Sosyal Medya Aracı Olarak Kullanmak”. http://www.dijitalteknoloji.net/internet/youtube-sosyal-medya-araci-olarak-kullanmak.html Erişim Tarihi: 17.12.2018.
  • Durukan. N.E. (2018). https://www.campaigntr.com/eti-popkek-yeni-reklaminda-erkan-kolcak-kostendili-konuk-ediyor/ Erişim Tarihi: 17.12.2018.
  • Elden, M. (2015).Reklam ve Reklamcılık. İstanbul: Say Yayınları.
  • Elden, M. Ulukök, Ö. Yeygel. S. (2011).Şimdi Reklamlar. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Eti Pop Kek Video Kanalı, Youtube. (2017). https://www.youtube.com/watch?v=A7LDezjU9og Erişim Tarihi: 17.12.2018.
  • Handley. A. Chapman. C.C. (2013). Dijital Çağda İçerik Yönetiminin Kuralları.(2.Baskı) (Z.Kökkaya, Çev.) İstanbul: MediaCat Yayınları.
  • Hebblewhite, W.H. J.,(2014). Marx Geri Döndü. Ed: Vincent Mosco, V., Fuchs C., “Üretim Araçları Olarak İletişim Araçları”, (Z Saygın,Çev.) 193-216. Ankara: NoteBene Bilişim Yayınları,
  • Küçükerdoğan, R. (2011), Reklam Nasıl Çözümlenir?, İstanbul:Beta Yayınları.
  • MediaCat. (2018). “Şarkıya Doymayan Eypio İle Coşar” https://mediacat.com/sarkiya-doymayan-eypio-ile-cosar/ Erişim Tarihi: 17.12.2018.
  • Odabaşı,M.,Oyman,M.,(2003).Pazarlama İletişimi Yönetimi. İstanbul: MediaCat Yayınları.
  • Özgür, Z. (1994). Televizyon Reklamcılığı, Kavramlar-Süreçler. İstanbul:Der Yayınları.
  • Öztürk, R.G. Dijital Reklamcılık ve Gençlik. (2013). İstanbul: Beta Yayınları.
  • Ryan, D. (2017). Dijital Pazarlama (2. Baskı). (M.Kemaloğlu,Çev.) İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Sugarman, J. (2016). Reklam Yazarının El Kitabı.(2.Baskı) (A.Özer,Çev.) İstanbul: MediaCat Yayınları.
  • Sullivan,L., Bennet.S. (2015).Satan Reklam Yaratmak.(1.Baskı). (N.Özata,Çev.) İstanbul: MediaCat Yayınları).
  • Şanlıdilek. M. (2015). İçerik Pazarlaması Nedir?. https://markaokulu.bilgi.edu.tr/icerik-pazarlamasi-nedir-murat-sanlidilek Erişim Tarihi: 17.12.2018
  • Toffler,A.(2018). Üçüncü Dalga. (S.Yeniçeri,Çev.) İstanbul: Koridor Yayıncılık
  • Plessis. C. (2017).” Sosyal Medya İçerik Topluluklarında İçerik Pazarlamanın Rolü. https://www.researchgate.net/publication/320236183_The_role_of_content_marketing_in_social_media_content_communities Erişim Tarihi: 17.12.2018.
  • Reklam Denizi Blog. (2007). “İnteraktivite Nedir, Neye Yarar?” http://reklamdenizi.blogspot.com/2007/06/interaktivite.html Erişim Tarihi:17.12.2018
  • Yılmaz,R., Erdem,M.N.(2016). 150 Soruda Geleneksel ve Dijital Reklamcılık. Kocaeli: Umuttepe Yayınları.
  • Youtube Creators. “Kullanılabilir Reklam Biçimleri” https://creatoracademy.youtube.com/page/lesson/ad-types?hl=tr#strategies-zippy-link-2, Erişim Tarihi: 17.12.2018.