Bir Femvertising örneği olarak Nike Bizi Böyle Bilin reklam filmine eleştirel bakış

Günümüzde bazı markalar, cinsiyet eşitliği konusunda çalışmalar yaparak algıları değiştirmeye çalışmaktadır. Markalar, kadın odaklı reklam çalışmaları yaparak cinsiyet eşitliği konusuna dikkat çekmekte, kadın-erkek eşitsizliğinin ortadan kalkması için çalışmaktadır. Feminizmin toplumda yaygınlaşarak önem kazanması ve negatif cinsiyetçiliğe tepkilerin artması reklam sektörünün bu duruma kayıtsız kalmamasını sağlamıştır. Feminizmin Batı Avrupa ve Kuzey Amerika’dan başlayarak dünya genelinde kurumlara sızması, reklamcılık sektöründe feminist pazarlama uygulamalarının başlamasında etkin olmuştur. Femvertising (kadın odaklı reklamcılık) olarak adlandırılan bu akım; reklamlarda feminist akımın etkisiyle, kadın-erkek stereotiplerinin dışında ve toplumsal cinsiyet kalıplarının ötesinde temsiliyete ve mesajlara sahip içeriklerin yaratılmasıyla özetlenebilir. Bu çalışmanın amacı; son yıllarda popülerleşen feminist hareketten etkilenerek toplumsal cinsiyet eşitliği meselesini reklama yansıttığı iddia edilen bir reklam filmini incelemek ve feminist ideolojiyi ne ölçüde yansıttığına bakmaktır. Bu bağlamda özellikle sosyal medyada yaygınlaşan Nike (Bizi Böyle Bilin) reklam filmi; göstergebilimsel analiz yöntemi kullanılarak incelenmiştir. [1] Şubat 2017’de yayınlanan reklam filminin Nike Women resmi YouTube kanalında izlenme sayısı Haziran 2018’de 5 Milyonun üzerine çıkmıştır.

___

  • Aktaş, G. (2013). Feminist Söylemler Bağlamında Kadın Kimliği: Erkek Egemen Bir Toplumda Kadın Olmak, Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 30(1), s. 53-72.
  • Berger, J. (2016). Görme Biçimleri, Metis Yayınları, İstanbul.
  • Donovan, J. (1997). Feminist Teori, İletişim Yayıncılık, İstanbul.
  • Dumanlı, D. (2011). Reklamlarda Toplumsal Cinsiyet Kavramı ve Kadın İmgesinin Kullanımı; Bir İçerik Analizi, Yalova Sosyal Bilimler Dergisi, 2, Nisan 2011- Eylül 2011, s.132-149.
  • Ersoy Çak, Ş. (2010). Toplumsal Cinsiyet ve Feminizm Teorileri Bağlamında Türkiye’deki Reklam Filmleri ve Popüler Müzik Videoları, Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, 7,s.101-110.
  • Güneş, A. (2012). Çağdaş Bir Çözümleme Yöntemi: Göstergebilim, e-Journal of New World Sciences Academy, cilt 7(2), s. 31-43.İmançer, D. (2006). Medya ve Kadın, Ebabil Yayınları, Ankara.
  • Kırca, S. (2007). Popüler Feminizm, Bağlam Yayıncılık, İstanbul.
  • Nas, A. (2015). Kadına Yönelik Simgesel Şiddet Aracı Olarak Temizlik Ürünleri Reklamlarının Eleştirel Analizi, Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, s. 11-30.
  • Özdemir, M. (2010). Türkiye’deki Reklamlarda Toplumsal Cinsiyet ve Sunumu, Milli Folklor Geleneksel Yayınları, 88, s.101-111.
  • Parsa, S. ve Parsa A. (2004). Göstergebilim Çözümlemeleri, Ege Üniversitesi Basımevi, İzmir.
  • Reichert, T. (2004). Reklamcılığın Erotik Tarihi, Güncel Yayıncılık, İstanbul.
  • Rifat, M. (1996). Göstergebilimcinin Kitabı, Düzlem Yayınları, İstanbul.
  • Rutherford, P. (2000). Yeni İkonalar, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
  • Şenkal, Y. (2016). Feminist Kuramlar Bağlamında Reklamda Kadın İmgesine Bakış, ABMYO Dergisi, 42, s. 91-114.
  • van Zoonen, L. (1994). Feminist Media Studies, Sage, London.
  • Yılmaz, R. (2007). Reklamlarda Toplumsal Cinsiyet Kavramı: 1960- 1990 Yılları Arası Milliyet Gazetesi Reklamlarına Yönelik Bir İçerik Analizi, Selçuk Üniversitesi İletişim Dergisi, 4(4).
  • Yüksel, N. (2006). Otomobil Reklamlarında Yerleşik Toplumsal Cinsiyet Kalıpları: Türkiye’de Yayınlanan Televizyon Reklamları Üzerine Bir Çalışma, Selçuk Üniversitesi İletişim Dergisi, 4(2), s. 115-124.