SANAT VE BİLİM BAĞLAMINDA İLKER YARDIMCI’NIN HEYKELLERİNE DÜŞÜNSEL YAKLAŞIMLAR

Bu çalışma sanatçı akademisyen İlker Yardımcı’nın çalışmaları üzerine odaklanmaktadır. Çalışmada ortaya konulan bakış açısı İlker Yardımcı’nın çalışmalarındaki bilimsel ve teknolojik yönlerin estetik durumu üzerinde inşa edilmiştir. Bu bağlamdan yola çıkılarak sanat ve bilim arasındaki ilişkiler üzerine bir araştırma yapılmıştır. Sanat ve bilimin bir bütün olarak görüldüğü, ayrışmadığı zamanlardan çeşitli örnekler verilmiş; bu iki ayrı olgunun gelişimleri ve ayrışması sürecine çeşitli açılardan yaklaşılmıştır. Bu şekilde araştırmadan elde edilen bilgiler ışığında bilim ve teknolojinin etkilerine açık olan, teknolojik olanakları geleneksel yapılarla birleştiren bir estetik anlayışın tespitine çalışılmıştır. Bu yol aracılığıyla da İlker Yardımcı’nın heykellerindeki durum üzerine estetik bir anlatı olanağı açılmıştır. Böylelikle bu heykellerdeki bilimselliği de içeren estetiğin izleri deşifre edilmiştir.

INTELLECTUAL APPROACHES TO İLKER YARDIMCI’S SCULPTURES IN THE CONTEXT OF ART AND SCIENCE

This study focuses on the works of artist-academic İlker Yardımcı. The perspective put forward in the study is built on the aesthetic status of the scientific and technological aspects of İlker Yardımcı's artwork. Based on this context, a research has been done on the relationships between art and science. Various examples have been given from the times when art and science were seen as a whole and did not dissociate, and the development and separation process of these two separate phenomena were approached from various angles. In this way, in the light of the information obtained from the research, an aesthetic understanding that is open to the effects of science and technology, combining technological possibilities with traditional structures has been tried to be determined. Through this way, the possibility of an aesthetic narration was opened on the situation in the sculptures of İlker Yardımcı. Thus, the traces of the aesthetics in these sculptures, including science, were deciphered.

___

  • AKDENİZ, F., (2007), Pisagor (Pythagoras) ve Pisagorculuk Felsefesi, Türkoloji Dergisi, 2007, Ç.Ü.
  • ALİOĞLU, N., (2010), Sanat ve Bilim İlişkisi, Folklor/Edebiyat, Cilt 16, Sayı:62, 2010, CIU/CYPRUS International Üniversitesi/KIBRIS
  • BAKER, U., (2011) Beyin Ekran (Der: Ege Berensel), Birikim Yayınları, İstanbul
  • BERGSON H., (1998) “Creative Evoluation”, Arthur Mitchell (çev.) Dover Pub., Inc, New York, 1998
  • BEYOĞLU, A., “Sanat Eğitiminde Altın Oran ve Leonardo da Vinci’nin Eserleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”, Y.Y.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt:XII, Sayı:1, s:360-382, 2016
  • BOURRİAUD, N., (2005), İlişkisel Estetik, Çev: Saadet Özen, BağlamYayınları: İSTANBUL
  • CEVİZCİ Ahmet, Felsefe Sözlüğü, Paradigma Yay. 8. Baskı, 2013, İSTANBUL
  • DELEUZE, G., 2009, Issız Ada ve Diğer Metinler, Çev: Ali Akay, Bağlam Yayınları -İstanbul
  • DELEUZE G., (2001) “Cinema 1: The Movement Image, Hugh Tomlison and Barbara
  • Habberjam (Çev.) University of Minnesota Press, Minneapolis, 2001
  • EKİCİ A., Bilim ve Sanat: Aklın Halleri, Sanat Dünyamız, Sayı:60. S. 184-190, İSTANBUL, 2004
  • ERDOĞAN E., YIDIZ Z., “Zaman ve Mekan Kavramları Arasındaki Paradoksal İlişki”, METU JFA, 2018/1, (35:1) 1-25
  • HARDY G.H., A Mathematician’s Apology, Tübitak Popüler Bilim Kitapları, Pro-Mat Basım Yay. A.Ş., 1999
  • HARDY, G.H: (2001), Bir Matematikçinin Savunması, Çev: Nermin Arık, TUBİTAK Yayınları
  • HAŞLAKOĞLU O., “Gerçeği Düşleyen Kinestetik”, Sergi Katalog, 2015 Yılı Bozlu Sanat Ve Yayıncılık. S. 12.
  • KUZU, DAĞTEKİN, BOZAN, Geometrinin Resim Sanatına Yansımaları, Uluslararasu Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt.10, Sayı:49, 2017
  • MAGEE, BRYAN, 2001, Büyük Filozoflar: Platondan Wittgenstein’e Batı Felsefesi, Çev: Ahmet Cevizci, Paradigma Yayınları
  • MAGEE, BRYAN, 1990, Karl Popper’in Bilim Felsefesi ve Siyaset Kuramı, Çev: Mete Tunçay, Remzi Kitabevi: İstanbul
  • NESİN,A. (2012), Matematik ve Doğa, Nesin Yayınları, İstanbul
  • PANOFSKY, E., Bir Sanat Kuramcısı Olarak Dürer, (Çeviren) Efe ÇAKMAK, Sanat Dünyamız, Sayı 60, s. 138-149, Yapı ve Kredi Yay., İSTANBUL
  • POIRIER, H. (2007). Picasso- Einstein: Çağdaş Devrim Sürecinde İki İsim, Artist dergisi,(Çev. Kaya Özsezgin) s. 25-27 Kasım, 2007.
  • SATIR, I. (tarihsiz), Müzik Ders Notları
  • SHINER,L., (2010), Sanatın İcadı, Çev: İsmail Türkmen, Ayrın Y. :İstanbul
  • YARDIMCI, İ., Sanat Üzerine Konuşmalar, Yüz yüze Görüşme, Mart, 2020.
  • YILMAZ, B., (2019), Ağırlık ve Hafiflik Bağlamında Çağdaş Sanata Bir Bakış, Güzel Sanatlar alanında Araştırma Makaleleri, Gece Kitabevi:Ankara